İhracatında geçen yılın ilk yarısına kıyasla bu yıl yüzde 45 oranında artış gerçekleştiren Ekmekçiler Grup; başta İngiltere olmak üzere 48 ülkeyle ürünlerini buluştururken, Proexpert ve Maksan marka ürünleriyle anahtar teslim endüstriyel mutfak projeleri gerçekleştirerek bu ülkelerdeki pazar payını arttırmayı hedefliyor.
Marka olarak 2022 yılının ilk yarısındaki ihracat rakamlarınız hakkında bilgi verir misiniz? Ağırlıklı olarak hangi ülkelere ihracat gerçekleştirdiniz? Önümüzdeki dönem hedeflerinizden bahseder misiniz?
Pandemi etkisinin azalması ve turizmin canlanmasıyla birlikte firmamızın ihracatı, geçen yılın ilk yarısına kıyasla bu yıl yüzde 45 artış gösterdi. Ekmekçiler Grup olarak, başta İngiltere olmak üzere çoğunluğu Avrupa ülkesi 48 ülkeye ihracat gerçekleştirdik. Ayrıca önümüzdeki yıl için yurt dışında 2 ülkede showroom açılışlarımızı yapacağız. Proexpert ve Maksan marka ürünlerimizle anahtar teslim endüstriyel mutfak projeleri gerçekleştirerek bu ülkelerdeki pazar payımızı arttırmayı hedefliyoruz. Bunun yanında ulusal ve uluslararası alanda fuarlara ve tanıtımlara katılıyoruz. Gastronomi alanındaki festivallere, workshoplara, etkinliklere sponsor olarak şeflere ve derneklere destek veriyoruz.
Türk endüstriyel mutfak sektörünün dünyadaki rakipleri ile karşılaştırdığınızda avantajları ve dezavantajları nelerdir? Üretim konusunda ne gibi adımlar atılmalı, üreticilere hangi konularda destek sağlanmalıdır?
Endüstriyel mutfak sektöründe Türkiye şu an Avrupa’daki en büyük 2. üretici konumunda. Sektörümüz her yıl ortalama yüzde 10 büyüyerek, dünyanın önde gelen sanayileşmiş ülkelerini geride bırakmayı başardı. Avrupa’daki üreticilere karşı işçilik, Uzak Doğu’ya karşı ise özellikle son dönemde artış gösteren navlun bedelleri dolayısıyla lojistik avantajımız var. Fakat teknolojiye erişimimizin kolaylaşması gerekiyor. Sektör olarak ABD pazarını hedefliyoruz. Bu pazarda zayıf olmamızın başlıca nedeni, yabancılardan alınması gereken yüksek maliyetli ve uzun süreçli ETL ve NSF belgeleri. Bu belgelerin Türkiye’de verilmesi için sektörümüz temsilcileri yetkililerle görüşmelerini sürdürüyor. ABD ile Türkiye arasındaki artan ticaret hacminden biz de pay almak istiyoruz.
İhracatçı bir marka olarak kamu otoritesinden beklentileriniz nelerdir? Size göre sektörün öncelikli sorunları nasıl çözülebilir?
Endüstriyel mutfak sektörünün ana hammaddesi paslanmaz çelik sacda gümrük vergisi bulunuyor. İthal ürünlere karşı rekabetçiliğimizi azaltan bu gümrük vergisinin kaldırılmasını umuyoruz. Bunun yanında sektör bazlı OSB’ler kurularak maliyetler düşürülebilir, daha hızlı inovatif ürün geliştirilebilir. Sektörümüz 2,4 milyar dolar ile halihazırda en yüksek dış ticaret fazlası veren ve kilogram başına 4 dolar ile en fazla katma değerli ürün imal eden sektörlerden biri.