Türkiye genelinde 4 bölge müdürlüğü, 8 mağaza, 54 bayi ve 70 servis ağıyla hizmet veren, 60’a yakın ülkeye de ihracat gerçekleştiren Kayalar Mutfak; üretimini gerçekleştirdiği 2700’den fazla ürün çeşidinin yüzde 65’ini dünyayla buluşturuyor. AR-GE ve ÜR-GE çalışmalarının Kayalar Mutfak’ın can damarı olduğunu ifade eden firmanın Genel Müdür Yardımcısı Erol Kaya’yı Eylül sayımızda dergimizde ağırladık.
Okurlarımıza Kayalar Mutfak’ın mevcut üretim gücü ve kapasitesi, kabiliyetleri ve ürün gamı hakkında bilgi verir misiniz?
Türkiye genelinde 4 bölge müdürlüğü, 8 mağaza, 54 bayi ve 70 servis ağıyla hizmet veriyoruz. Yeni katılım, yatırım ve ortaklıklarla her geçen gün var olan hizmet ağımızı daha da genişletiyoruz. Merkezimiz İstanbul’da yer alıyor. 30 bin metrekaresi kapalı olmak üzere, toplamda 45 bin metrekarelik alanda dünya standartlarına uygun son teknoloji makine parkuru ile donatılmış üretim tesisimizde uzman kadromuz ile sektöre tercih edilen ürünler sunmaya devam ediyoruz. Ürün gruplarımız arasında soğutucu cihazlar, pişirici cihazlar, mutfak yardımcı ekipmanları, set üstü ürünler, bulaşıkhane ekipmanları, sahra mutfakları ile birlikte 2700’den fazla ürün çeşidi yer alıyor. Pandemi sürecinde mevcut ürünlerinin yanı sıra; hijyen ekipmanları, bar kokteyl üniteleri ve teşhir üniteleri gibi ürünlerde yenilikler yaptık. Üretim bandından geçen her ürünümüz için verimliliği, fonksiyonelliği esas alıyoruz ve kalite bizim için olmazsa olmaz.
Endüstriyel mutfak sektörü kilogram başı ihracat değeri yüksek sektörler arasında yer alıyor. 2022 yılı ile 2023 yılının ilk 8 ayını karşılaştırdığınızda ihracatta nasıl bir yön söz konusu? Yurt dışı firmalarının tercihlerinde ve önceliklerinde bir değişim var mı?
Aslında 2023 yılını değerlendirirken pandemi sürecinden bu yana süregelen bir yapıyı konuşmak gerek. Nakliye fiyatları üzerinde yaşanan ciddi değişiklikler Avrupalıların yeni pazar arayışına sebep oldu. Bu süreçte Türkiye alternatif oldu ve biz de yeni müşteriler kazandık. 2021 yılında canlılık başladı ve ihracatta 2022 yılında rekor seviyelere ulaştık. Fakat 2023 yılını değerlendirdiğimizde sektör piyasasında genel anlamda adetsel bazda gerilemeler oldu. Buna etken sebepler arasında döviz kurlarındaki hareketlilik gösterilebilir.
Kaç ülkeye ihracat gerçekleştiriyorsunuz? İhraç ettiğiniz ürünler arasında projeye özel ürünler de bulunuyor mu? Ürünlerinizin yurt dışında tercih edilmesinde öne çıkan unsurlar neler, hangi pazarlara ağırlık veriyorsunuz?
Kayalar Mutfak olarak 60 kadar ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Üretimin ise yüzde 65’ini ihraç ediyoruz. Ülkemizde üretim ve ihracatın hedeflenen seviyelere ulaşabilmesi adına sorumluluk taşıyoruz. İş insanları olarak firmalarımızın gelişiminin ve büyümesinin yanında içinde bulunduğumuz sektörün de gelişim ve büyümesine katkı sağlayıcı çalışmaların içerisinde olmalıyız. Piyasa koşul ve beklentilerine göre hareket ediyoruz. Gelen talepler doğrultusunda projeye özel ürünler de ihraç ediyoruz.
Bizim en büyük pazarımız Avrupa. Alternatif pazarlar araştırsak da en istikrarlı ticaret yaptığımız ülkeler Avrupa ülkeleri. Hedef pazarlarımız arasında bulunan Kuzey, Güney Amerika ve Afrika başta olmak üzere dünyanın geri kalanında da markamızın bilinirliğini artırmak ve bu bölgelerde aktif çalışmalar yürütmek hedeflerimiz arasında. Sektörün yarım asrı aşkın süredir içerisindeyiz. Bu bilgi birikimi, pazar ve üretim tecrübesi ile ürünlerimiz tercih ediliyor.
Turizm sektörü, sektörünüzün gelişiminde önemli bir mihenk taşı. 2023 yılındaki hareketlilik iç pazara nasıl yansıdı? İç pazarı nasıl değerlendiriyorsunuz, hedeflerinizden de bahseder misiniz?
2023 yılı öngörülmesi zor bir yıl olarak nitelendirildi. Biz tüm pazarlardaki büyüme hedefimizi kontrollü ve doğru fiyat müdahalesinde bulunarak yürütüyoruz. Genel hareketliliğe baktığımızda iç piyasada büyüme olduğunu görüyoruz. Büyümeye etken sebebi sadece turizm odaklı nitelendirmek doğru olmaz. Catering firmalarının önemi de büyük paya sahip. Bizim piyasaya doğru ürün sunuyor oluşumuz hedeflerimize ulaşmamızı sağlıyor. İç pazar özelindeki büyüme hedef payımızı ise 2023 sezonunda yüzde 40 oranıyla ifade edebiliriz. Net verilere göre 2023 yılının ikinci çeyreğinin daha iyi geçmesini bekliyoruz.
Hostech by TUSİD Fuarı sektörün önemli buluşma noktası. Fuarda hangi ürünleriniz öncelikli olacak? Yenilikler var mı, kısaca anlatır mısınız?
Hostech by TUSİD Fuarı ziyaretçi oranı oldukça yüksek bir fuar. Özellikle yurt dışından gelen ziyaretçilerin yoğun olması, bizim gibi ağırlıkla ihracat yapan firmalar açısından önemli. Fuara özel hazırlamış olduğumuz yeni servis hattı ve soğutucu grubundaki ürünlerimizde yenilikler mevcut. Bunun yanı sıra diğer ürün gruplarımız ve pandemi döneminde öne çıkan bar kokteyl ünitelerimiz de fuarda yerini alacak. Yenilikler her zaman var. AR-GE ve ÜR-GE çalışmaları şirketin can damarı. Eğer araştırma olmazsa, her geçen gün değişen alışkanlıklar ve teknoloji yakından takip edilip bu doğrultuda yeni ürünler üretilmezse, şirketlerin ayakta kalması çok zor olur. Bu yüzden yeni fikirlerle bunları hayata geçirmek oldukça önemli. Geliştirme tarafı da bu fikirleri hayata geçirme noktasında devreye giriyor ve bu ikisinin el ele gitmesi gerekiyor. Kayalar Mutfak olarak daima gelişimi ve değişimi rehber alarak yolumuza devam ediyoruz.
Yenilenebilir enerji kaynakları ve teknolojiyi rehber alarak, sürdürülebilir kalkınmanın yeni kuralı haline gelen ve çevresel bir sorun olan karbon ayak izinin azaltılması konusunda çatı tipi güneş enerjisi yatırımımız ile kendi enerjimizi üretmeye başladık ve yıllık ortalama değeri yüzde 100’e ulaşan bir tasarruf sağlayarak çevreyi koruyacağız.