2000 yılında İran’ın Marzdaran bölgesinde ilk şubesinin açılışıyla gıda sektöründeki yolculuğu başlayan Atawich, bugün 12’si aktif 8’i ise tadilatta olan 20 şubesiyle 2021 yılında giriş yaptığı Türkiye’deki serüvenine devam ediyor. Ekim sayımızda kapak konuğu olarak ağırladığımız Atawich Kurucusu Ata Ghoutbi ile gerçekleştirdiğimiz keyifli söyleşide Atawich’in gıda sektöründeki yolculuğundan yeni yatırım hedeflerine, franchise sistemiyle yakaladıkları başarıdan yatırımcılarda aradıkları kriterlere kadar birçok merak edilen sorunun cevaplarını konuştuk.
A tawich’in hikayesinden kısaca bahseder misiniz? Türkiye’ye yatırım yapma kararınızın çıkış noktası neydi?
İran’ın en büyük fast food zinciri olan Atawich, 2000 yılında Tahran’ın Marzdaran bölgesinde ilk şubesinin açılmasıyla faaliyete başladı. 2009 yılında, 7 Atawich şubesiyle, ürün ve hizmet inovasyonu açısından dünyanın en ünlü fast-food zinciri olmayı hayal ettim. 2014 yılından itibaren her biri kendi alanında uzman ekip arkadaşlarımla birlikte oluşturduğum yeni marka konumlandırılması ile beraber Atawich katbekat büyümeye başladı ve İran fast food pazarının ilk sırasında yer alıp lideri oldu. Tüm dünyayı ve özellikle restorancılık sektörünü olumsuz etkileyen pandemi sürecinde Atawich, İran’da ekstra büyüme kaydetti. AR-GE çalışmaları ile el değmeden üretilen ürünleri, pandemi koşullarına uygun ısıl işlem görebilen ambalajlar ile hem şubelerinde hem de paket servis ile müşterilerine ulaştırdı. Hiçbir şubesini 1 gün bile kapatmadı ve aksine şube açmaya pandemi süresince devam etti. Franchise şubelerini destekleyecek şekilde firma içinde kredi ve borçlanma imkanları yarattı. PR ve reklam desteklerini artırdı. Tüm bunlar sayesinde Atawich, her firmanın büyük zorluklar yaşadığı pandemi döneminde büyümesini hızlandırdı. Uzun süren stratejik planlar, ülke ziyaretleri ve hazırlıklar sonrasında dünyaya açılan kapının Türkiye olduğu belirlendi. 2021 yılında, Atawich Türkiye’de ilk şubesini Bakırköy İncirli caddesinde açarak globalleşme yolunda ilk adımını attı. Türkiye, Atawich için önemli bir ülkeydi. Bunun sebeplerinden birisi, kültürel yakınlık ve insani değerlerdeki sıcaklık iken; bir diğeri ise Avrupa’ya komşu güçlü jeopolitik konumuydu. Bugün Atawich Türkiye’de 12’si aktif, 8’i tadilatta olan 20 şubesi, 1 üretim tesisi ve 1 genel merkez binası ile ilk yıl hedefi olan 35 şube sayısına yaklaşıyor. Eş zamanlı olarak Almanya’da 1’i faaliyete geçecek ve 2’si tadilat sürecinde olan 3 şubesi ile de Avrupa’da büyüme adımlarını da çoktan attı.
Atawich franchise vermeye ne zaman başladı? Markanız hakkına biraz sayısal veri verebilir misiniz?
Atawich İran’da büyüme yolculuğuna, aynı görüş ve hedefler doğrultusunda ortak paydada buluştuğu yatırımcılara sağladığı franchise hizmeti ile güçlü bir şekilde 2000 yılında başladı. Franchise sistemi Atawich’i hem İran’ın sektör bağımsız en büyük ilk 5 markası arasına sokarken hem de globalde büyümek için gerekli iş birliği ve kaynağı oluşturmasında büyük etkisi oldu. Bugün İran’da 100’ün üzerinde şubemiz ile franchise operasyonlarımızı sürdürüyoruz. Türkiye pazarına ise ilk yılımızda 20 şube açarak hızlı ve güçlü bir şekilde giriş yaptık. Türkiye’deki franchise çalışmalarına ise henüz yeni başladık. Görüşmelerimiz yoğun bir şekilde devam ederken, diğer yandan Almanya’da şubelerimizi açmak için çalışıyoruz. Almanya için franchise görüşmelerimize de yine Türkiye ile birlikte hız veriyoruz. Bugün İran’da 100’ü aşkın, İstanbul’da 20 şube ve yıl sonuna kadar yine İstanbul’da 35 yeni şube hedefi ile birlikte, Almanya’da açacağımız ilk şubemiz kapsamında dünya genelinde yaklaşık 8 bin kişilik dev bir istihdam sağlıyoruz. Türkiye özelinde ise mevcut şubelerimiz, genel merkezimiz ve üretim tesisimiz ile 200’e yakın çalışma arkadaşımızı istihdam ediyoruz.
Yatırımcılar neden Atawich ailesine katılmalılar? Atawich’in farkı nedir?
Atawich’in sloganı “Lezzetli Bir Dev” iken mottosu ise 3M olarak kısalttığımız “Mutlu Müşteri, Mutlu Franchise ve Mutlu Personel”dir. Franchise sistemimizdeki ana amaç, franchisee’lerimizin her zaman mutlu ve memnun olarak yatırımlarını kazançlara dönüştürmelerini sağlamaktır. Atawich’in tüm iş süreçlerindeki ve özgün franchise sistemindeki sunduğu tüm olanaklar kapsamında 2 ana hedefi bulunmaktır. Bunlardan birincisi, global çapta büyümeyi sağlam adımlarla ve aynı görüş doğrultusunda birleşen franchise bayileri ile sürdürmek iken; bir diğer amaç ise, marka değerini en yüksek restoran zincirlerinden birisi haline gelmektir. Markamız bünyesinde, garsonundan en üst düzey yöneticisine kadar aynı heyecanı ve alanında kalifiye yetenekleri barındıran genç, dinamik ancak ciddi ve ayakları yere basan bir ekibi barındırıyor. Bunun yanında markanın doğduğu İran’da mevcut 100’ü aşkın şube, 15.000 m²’lik fabrikamız, tedarik zincirinin her halkası için kurulmuş sistemler ve şirketlerimiz ile birlikte, 20 yılı aşkın sektörel tecrübemizi kullanarak Türkiye’deki yapılanmamızı çok daha güçlü şekilde gerçekleştiriyoruz. Yatırım gücümüz, uzman ekibimiz ve dünya genelinde 8 bini aşkın çalışma arkadaşımız ve Türkiye’de kısa vadede gerçekleştirdiğimiz yatırımlar ile rüştünü ispat eden bir markayız. Tüm bu altyapı neticesinde hiçbir markanın sunmadığı büyük fırsatlar ve olanakları franchise bayilerimize sunabiliyoruz. Tüm dünyada uyguladığımız benzersiz ve yatırımcı dostu franchise sistemimiz ile yatırımcıya 0 riskli bir gelecek kurmayı vadedebiliyoruz. Neden bu alanda bir yatırım yapılmalı diye bir soru akla geliyor. Bunun cevabı oldukça basit. Yatırımcıların endişe duyduğu alanlardan birisi riskli yatırım endüstrileridir. Yüksek risklerin olasılığı ve rekabetçi satış piyasası, girişimcilerin herhangi bir yatırım yapmadan önce en iyi yatırım seçenekleri konusunda uzmanlara danışmalarına neden olmuştur. Çoğu danışmanlık firması tarafından sağlanan istatistiklere göre gıda endüstrisine yatırım yapmak, en az riskli ve en karlı yatırım seçeneklerinden biri olarak kabul edilmektedir. Ayrıca yemek her zaman güzeldir! Yemek ile ilgili alınan hizmet kadar verilen hizmet de keyiflidir. Bu nedenledir ki, teknik olarak da insani olarak da yemek sektörüne yapılan yatırım büyük ölçüde verimli ve kazançlıdır.
Franchise verdiğiniz/vereceğiniz kişilerde aradığınız standartlar nelerdir?
Franchise vereceğimiz kişilerde aradığımız en önemli özellik; birlikte büyümeye ve kazanmaya devam edeceğimiz, bu önemli yolculukta markamızı en iyi şekilde temsil edeceklerine duyacağımız güvendir. Bu güven ve ilişki doğrultusunda biz Atawich markası olarak her zaman franchise bayilerimizin yanında olacak, zorluklara birlikte göğüs gerecek, başarıları birlikte kutlayacağız. Bunun yanı sıra franchise görüşmelerimizde adayların şube açma niyetlerindeki amaçlarını, beklentilerini, sektördeki deneyimlerini ve gelecek planlarını soruyoruz. Tüm bu görüşmeler sonucunda her iki taraf için de olumlu bir intiba yaratılır ise teknik olarak açılması planlanan şubenin lokasyonu ve türü (AVM, cadde vs.) görüşülmeye başlanır ve süreç profesyonel ekibimizin çeşitli araştırmaları ile desteklenir Bayilerimizin başarılı olabilmeleri için çok büyük efor sarf etmeleri gerekmeyecektir. Bu da bizim bayilerimize sunduğumuz büyük imkanlar doğrultusunda kazanılan bir fırsattır. Bayilerimiz kurumsal duruşumuzu koruyarak ve müşterilerine iyi bir hizmet vererek başarılarını artırabilirler. Daha önce de söylediğimiz gibi, biz Atawich Genel Merkez olarak her zaman bayilerimizin yanında olacağız. Merkez-Bayi arasındaki güçlü iletişim ve sinerji bu başarının anahtarı olacaktır.
Atawich markasının yatırım maliyeti hakkında bilgi verir misiniz?
Atawich’in “Her şey dahil, anahtar teslim ve 0 riskli” franchise sistemi hem Türkiye hem de Almanya için geçerli ve yürürlüktedir. Gerekli yatırım maliyetinden yapılacak franchise aday tanışma toplantılarında bahsedilir.
Gıda sektörü sizce nasıl bir noktada?
Pandemi tüm sektörler gibi gıda-hızlı servis yemek sektörünü de önemli ölçüde değiştirdi. Ancak, bence bu düşünülenin aksine paket hizmetinin artması, yenilenmesi değildi. Pandemiden önce de global firmalar paket servis için yatırımlarını sürdürüyordu, pandemi sadece süreci hızlandırdı. Pandemi ile sosyal medya ve internet kullanımının artmasıyla şu an gelinen noktada bilinçli tüketici kitlesi oluştu. Bu kitlenin ilgisi ve tercihi gerçek, kaliteli, içinde ne olduğunu bildiği yiyecekler oldu. Bundan dolayı da hepimizin bildiği global firmalar süreci biraz zor atlatacak gibi duruyor.
İran’ın ardından başta İstanbul olmak üzere Türkiye ve Almanya’da şubeleşme çalışmalarınız sürerken, kısa ve orta vadede hangi ülkelerin pazarına girmeyi hedefliyorsunuz?
Atawich eş zamanlı olarak İran, Türkiye ve Almanya’da şubeleşme çalışmalarına devam ederken kısa vadede Avrupa’nın diğer ülkelerinde ve Amerika’da da şubeleşme ve franchise verme strateji hazırlıklarını sürdürmektedir.
Son olarak yatırımcılara ne mesajı vermek istersiniz?
Atawich olarak kısa vadede İstanbul’da 100’ün üzerinde şubeye ulaşmak ve eş zamanlı olarak Anadolu’nun büyük şehirlerinde de şubeleşme çalışmalarımıza hız vermek istiyoruz. Aynı zamanda Avrupa’da da şube açmaya devam edeceğiz. Almanya’da başlayan Avrupa yolculuğumuz, diğer ülkelere de hızlıca yayılacaktır. Atawich olarak, orta vadede Türkiye, Avrupa ve İran’da 1000 şube hedefi ile ilerliyoruz. Uzun vadede ise hedefimiz çok daha büyük. Atawich kurumsal bir altyapı ile geleneksel değerleri bir arada barındıran bir yapıya sahiptir. Tüm paydaşların mutlu, memnun ve kazançlı olduğu bir sistemi kurgulamıştır. Bu sistemi ayakta tutmak için “Her Zaman Daha Fazlasını” yapmayı görev edinmiştir. Atawich hakkında ayrıntılı bilgilere web sitemizi ziyaret ederek ulaşabilirsiniz. Franchise imkanları ile ilgili talepler için de bizlere mesajınızı gönderebilirsiniz.