Ana içeriğe atla

arf

Anadolu’da yerel kültüre uygun AVM’ler artacak

07.03.2017 - 17:44

Pendorya AVM Müdürü Şehnaz Altuğ, “Anadolu şehirlerinde yerel kültüre uygun AVM’lerde artış olacak. Büyük şehirlerde ise karma projelerde bir artış olacağını düşünüyorum” dedi.

AVM sektöründe alışveriş merkezi sayısı hızla artıyor. Sektörün kısa ve uzun vadedeki geleceğini nasıl görüyorsunuz? AVM yatırımları yakın gelecekte sizce nasıl şekillenecek?
AVM yatırımları belli bölgelerde hız kazanacak, belli bölgelerde ise azalacak. AVM yatırımlarına doymuş hatta fazlası olan büyük şehirlerde merkez lokasyonlar var. Artık bu bölgeler yeni AVM yatırımlarını gerek altyapı gerekse de marka ve tüketici kapasitesi açısından taşıyacak durumda değil. Anadolu şehirlerinde yerel kültüre uygun AVM’lerde artış olacak. Yakın gelecekte bu yönde gelişmeler olacaktır. Mevcut AVM’ler ise bulunduğu bölge gelişimi ve nüfus renk değişim hızıyla orantılı giden lokasyonlar daha şanslı görünüyor. Büyük şehirlerde ise karma projelerde bir artış olacağını düşünüyorum. 

AVM ve perakende sektörlerinin gündeminde olan kiralamanın döviz üzerinden olmasından kaynaklanan sorunlara yönelik görüşleriniz nelerdir? Ortak bir çözüm için neler yapılabilir?
AVM yatırımı ve geri dönüş süreleri ile ilgili fizibilite çalışmaları her kriz döneminde döviz kurlarındaki dengesizlikler nedeniyle hep tartışma konusu olmuştur. Yatırımcılar global pazar elemanları olunca, döviz üzerinden yapılan kiralamalar AVM’nin değerini de belirlediğinden karmaşık bir denklem olarak karşımızda duruyor. Kiraların döviz bazında olup olmamasından daha önemli olan şey tüketicinin alım gücünün artıp artmadığıdır. Kiralar TL bazında sabitlendiğinde eğer tüketicinin alım gücü enflasyon nedeniyle artmıyorsa bu alışverişe yansımayacaktır. Örneğin benzin fiyatındaki artış tüketicinin günlük hayatında kullandığı herşeyde fiyat artışı anlamına gelecektir. Bu durumda tüketicinin geliri artmadığı halde gideri artacak ve tüketici bu durumda alışverişini sınırlayacaktır. Perakendecinin kirası TL olarak belirlense de pazarda beklenilen canlılık oluşmayacaktır. Önemli olan alım gücünün artırılması için sosyal tedbirlerin alınmasıdır.  

AVM sektöründe öne çıkan sorunlar nelerdir? Siz sektörde hangi stratejileri uygulayarak ön planda kalmayı başarıyorsunuz?
Başlıca sorunlar; Yeterli marka sayısının olmaması, yerel perakendecilerin AVM uyum süreçleri ve alışkanlıkları, nitelikli personel ihtiyacı, yasaların belirsizlikleri, yanlışlıkları, bölgenin gelişmişlik açısından ve nüfus rengi açısından ihtiyacı olmamasına rağmen, yakın lokasyonlarda benzer AVM’lerin oluşu.
Biz hem kiracılarımızla hem de ziyaretçilerimizle yakın ve samimi bir iletişim dili kurmaya özen gösteriyoruz.
Tüm konuları çok taraflı düşünerek (AVM yatırımcısı, perakendeci, taşeron firmalar) öneriler sunuyoruz. İçinde bulunduğumuz durumda tüm taraflar çözüm üretmek için çabalamalı ve  birbirini karşı taraf olarak değil gerçek çözüm ortağı olarak görmelidir. Biz bu ilişkiyi doğru kurmaya çalışıyoruz.  
Dayanışma ve doğru durum analizi ile her bir AVM’nin kendi gerçekleri ve kiracısı bazında çözüm üretmesi gerektiğinin doğru olacağını düşünüyorum. Yaşanan kriz ortamında her AVM’nin etkilenme oranı aynı olmayacağından çözümlerin de aynı olması beklenemez.

yyy

Yukarı