Ana içeriğe atla

itt

AVM ve perakende birlikte büyüyen grift bir yapı…

09.11.2017 - 10:34

AVM ve perakendenin ülke ekonomisinde sıcak para dönüşünün yaşandığı ve kalifiye personel istihdamının yaratıldığı sektörlerden olduğunu belirten Forum Trabzon AVM Müdürü Uğur Arısoy, bu sektördeki büyümelerin ülke ekonomisi için önemine değindi.

AVM sektöründeki büyümeyi ve bu büyümenin perakende sektörüne yansımalarını nasıl değerlendiriyorsunuz? 
Avm ve perakende, iki ayrı sektör olmaktan çok; kol kola yürüyen, birbirinin dinamizminden direkt olarak etkilenen ve birlikte büyüyen grift bir yapı haline geldi. Ayrıca ülkemiz ekonomisinde sıcak para dönüşünün nadir yaşandığı ve önemli oranda kalifiye personel istihdamının yaratıldığı sektörlerden. Bu anlamda yaşanan büyümeler, hem AVM hem perakende hem de ülke ekonomimiz için gayet değerli. AYD’nin AVM Endeksi çalışmasına göre; Ağustos 2017 perakende cirolarında yüzde 32,4, AVM ziyaretçi endeksinde de yüzde 6 yükseliş yaşandı. Forum Trabzon özelinde bu rakamlar daha da yüksek. Bunlar önemli büyüme oranları. 2016 yılı boyunca ülkemiz genelinde yaşanan çok üzücü hadiselerin yarattığı durağan dönemin artık ortadan kalkmak üzere olduğunu ve daha başarılı bir büyüme ile devam edilebileceğine dair umut verdiğini söyleyebiliriz.

Sizin de bildiğiniz üzere dijitalleşmeyle birlikte değişen bir tüketici ihtiyaç ve beklentileri söz konusu… Peki, AVM’ler bu değişen beklenti ve ihtiyaçlara cevap vermek adına ne gibi çalışmalar yürütüyor? 
Dijitalleşme tüm sektörlerde olduğu gibi perakende için de kapsamlı bir dönüşüme sebep oldu ve olmaya devam ediyor. Tüketici beklentileri, gelişen ve kolay ulaşılabilir teknolojiyle birlikte “hız, kolaylık ve zengin deneyim” ekseninde giderek genişliyor. Günümüzde tüketim çok hızlı ve tercihlerin değişimi anlık... AVM’ler ise doğaları gereği sosyal ve dinamik yapılar... ‘Sadık müşteri’ başarısı için bu değişime kayıtsız kalmanız olası değil. Bu eksende gelişen sektör yeniliklerini tesislerimizde uygulamalı, hizmet seviyemizi müşteri taleplerine cevap verecek doğrultuda değiştirmeli, geliştirmeli ve yenilemeliyiz. Ziyaretçilerin ‘ilkler’i deneyimlemesi, ‘gerçek zamanlı iletişim kurulabileceği ve dilediği zamanda ulaşabileceği hatta olmanız’ kendisini özel hissetmesine sebep oluyor ve markanızı, onlarca seçenek arasında farklı bir yere taşıyor. Biz Forum Trabzon olarak dijitalleşmenin getirdiği tüm kanalları, tesisimize ve servislerimize entegre ederek beklentilere karşılık verme üzerine sürekli çalışıyoruz.

AVM sektörünün geleceğini nasıl değerlendiriyorsunuz? Mesela AVM sayılarındaki artış devam edecek mi ya da etmeli mi? Yeni yatırımlarda ne gibi değişkenler söz konusu olabilir?
AVM’ler tüketici ihtiyaçları doğrultusunda birçok farklı markayı, deneyimi ve hizmeti aynı çatı altında toplayıp güvenli, temiz ve ferah alışveriş ortamı sunuyor. Bulundukları bölgelere sosyal hayat, etkileşim, yeni alışkanlıklar, farklı tecrübeler ve hatta istihdam gibi boyutlarda çok önemli katkıları olduğu zaten aşikar. Bu anlamda Türkiye’de AVM’ler, ihtiyaç duyulan bölgelerde varlıklarını sürdürmeye devam edecektir. Çok yakın lokasyonlardaki yatırımlar, kimi zaman birbirlerine dolaylı yoldan destek olurken kimi zaman da birbirlerine finansal hasarlar verebiliyor. Ayrıca tesis olarak hizmet veren ancak yönetim olarak yetersiz kalan yatırımlar da uzun soluklu fayda sağlayamıyor. Henüz AVM bulunmayan birçok şehrimiz ve bölgesel ihtiyaç noktaları mevcut. Yatırımcıların bu doğrultudaki fizibilitelerini çok kapsamlı yapması büyük önem taşıyor. Kentsel dönüşüm, kent merkezlerinin yer değiştirmesi, yeni yerleşim merkezlerinin oluşması gibi süreçleri de düşünürsek AVM’ler de tüketici ihtiyaçlarına yanıt vermek için uzun yıllar boyunca hizmet vermeye devam edecektir.

Bildiğiniz üzere sektör için önemli iki etkinlik olan Soysal Perakende Günleri ve MAPIC Fuarı’na sayıla günler kaldı. Bu iki etkinliğin sektör açısından değerlendirmesini yapar mısınız? Etkinliklerin sektör açısından önemi nedir?
Mapic dünyadaki en önemli perakende buluşmalarından. Binlerce yatırımcının, geliştiricinin ve büyük sektör oyuncularının aynı çatı altında buluşup birbirlerinden öğrenebildiği, tecrübelerini paylaşabildiği ve birlikte gelişebildiği başarılı bir platform. Bu anlamda her yıl olduğu gibi Multi olarak biz de Mapic’te olacağız. Soysal Perakende Günleri ise Türkiye’deki en önemli perakende buluşması. Sektörümüze yön veren isimler, sektörde yer edinmeye çalışan projeler, ilham veren profesyoneller ve uluslararası aktörler, bu başarılı organizasyonda bir arada. Uzun yıllar ana sponsoru olduğumuz bu keyifli etkinlikte sektörün lider markası Multi olarak aktif paylaşımlarımıza devam ediyor olacağız.

mogul

 

Yukarı