Ana içeriğe atla

arf

TÜM SEKTÖRLER DİJİTALLEŞMEYE BİR AN ÖNCE GEÇMELİ

26.06.2018 - 14:08

YAZILIM SANAYİCİLERİ DERNEĞİ BAŞKANI DOĞAN UFUK GÜNEŞ: “AYRIM GÖZETMEKSİZİN TÜM SEKTÖRLER DİJİTALLEŞMEYE BİR AN EVVEL GEÇMELİ. ARTIK DAHA HIZLI OLAN ŞİRKETLER ÖNE GEÇİP BÜYÜYECEK.” 

Son dönemlerde birçok kurum ve şirket dijital dönüşümden bahsediyor ve bu alana yatırım yaptıklarını, yapacaklarını söylüyor. Ülkemizdeki dijital dönüşümle ilgili durumu Yazılım Sanayicileri Derneği (YASAD) Başkanı Doğan Ufuk Güneş ile konuştuk. 

Dijital dönüşüm ülkemizde hangi aşamada? 
Türkiye’de daha yeni anlaşılıyor ve başlangıç noktasında. Alınacak çok uzun mesafe var. KOBİ’ler bazında baktığımızda, şirketlerimiz dijital dönüşüme henüz başlamamış. Tabii dijital dönüşümün de birkaç bacağı var. Özellikle yazılım tarafından baktığımızda KOBİ’lerin dijital dönüşümü en azından birkaç farklı alanda yapması lazım. Bunlar; iş süreçlerini dijitalleştirmek, üretim teknolojilerini dijitalleştirmek, ürün gamının iyileştirilmesi anlamında dijitalleşmeye geçmek, iç piyasa ve küresel rekabette öne geçmelerini sağlayacak rekabet bazında dijitalleşmek. Dolayısıyla 4 farklı kulvarda 4 farklı dijitalleşme süreci bütün KOBİ’lerimizi bekliyor. Bunun önemini KOBİ’lerimiz de, şirketlerimiz de anlamaya başladı.

Dijital dönüşümün iş dünyasına olumlu ve olumsuz etkileri neler oldu? 
Öncelikle tersten bakalım. Diyelim ki dijitalleşemedi veya bu süreçte geri kaldı. Bu durumda en basit anlamda, rakiplerinden geri kalır. Rekabette geri kalması demek o şirket açısından ciddi anlamda sıkıntı. En azından iş süreçlerini dijitalleştirmeleri şirket içi, şirketler arası veya personel-şirket arası işleyişi hızlandırır. Günümüzde artık şirketlerin büyüklüğü çok önemli değil. Önemli olan ne kadar hızlı olabildiğiniz. Hızlı büyüğü yenebilir ve geçebilir noktada şu an. Önceden şirketler için en önemli kaynaklardan biri sermayeyken, bugün en önemli kaynaklarından biri sermayenin de önüne geçmeye çalışan data (veri). Datanızı yeniden düzenleyip işinize yönelik bilgileri analiz edebilmeniz ve bunu pazara ürün ya da hizmet şeklinde yansıtabilmeniz lazım. Bunu en hızlı şekilde yapan şirketler her zaman öne geçecektir. Dolayısıyla bugün artık bir firma ‘ben pazarda büyüğüm ya da eskiyim, bu yüzden rekabet üstünlüğüm var’ diye bakarsa bu onun açısından felakete yol açabilir. Arkadan gelen yeni ve hızlı firmalar, özellikle dijitalleşmiş olanlar onları geçer.

Türkiye’de en fazla dijitalleşmeye yönelen sektörler hangileri? 
Otomotiv ve bilişim başta geliyor. Hizmet sektörü de dijitalleşmeye en fazla yönelen sektörlerden. Ama ayrım gözetmeksizin tüm sektörlerin dijitalleşmeye bir an evvel geçmeleri lazım. 

Firmalar dijitalleşme adına nasıl yatırımlar yapmalı?
Üretici bir firmaysa önceliği muhakkak iş süreçlerini dijitalleştirmek olmalı ve buna yönelik yatırımlar yapmalı. Daha sonra ürünün üretim sürecini hızlandıracak ve ürün kalitesini artıracak şekilde dijitalleşme yatırımları yapmalı. Ama hizmet sektöründeki bir firma için dijitalleşme yatırımları daha farklı olacaktır. O da sahada dolaşan personelinin daha hızlı hareket edebilmesi yönünde bir dijitalleşmeye gitmelidir. İşin özü, kendi iş yapış şekillerini analiz edip ona göre dijitalleşme sürecine geçmeleri lazım. Burada da yazılım teknolojilerine ve yazılım sektörüne çok önemli görevler düşüyor. KOBİ’lerimizin aradığı dijitalleşme çözümleri muhakkak bizim yerli yazılım sektörümüzde var. Bizlerle temasa geçebilirler. Onları en doğru firmalarla bir araya getirebiliriz.

yyy

Yukarı