Ana içeriğe atla

medya

E-TİCARET HIZLA BÜYÜYOR

13.06.2017 - 11:55

2000’li yılların başlarına gelindiğinde ‘e-ticaret’ kavramının bir sektör haline geldiğini görüyoruz. Özellikle online alışverişin inanılmaz yaygınlaştığı günümüzde e-ticaret sektöründeki hızlı büyüme de gözlerden kaçmıyor. Dolayısıyla geçmiş 10 yılın trendleri içinde en önemli ve en hızlı büyüyen sektörlerden birisi de ‘e-ticaret’.

SİNA AFRA: E-TİCARET’TE ÖZGÜN FİKİRLERİN ORTAYA ÇIKMASI SEVİNDİRİCİ
Türkiye Girişimcilik Vakfı Başkanı, Evtiko CEO’su ve Kurucusu Sina Afra, “E-ticaret sektörünün son 10 yılına baktığımızda en temel gelişmeleri şöyle sıralayabiliriz: Bence 2005 yılının en önemli gelişmesi Biletix’in Ticketmaster’a satılmasıydı. 2006 yılında Google Türkiye ofisinin açılması ve 2007’de eBay’in Gittigidiyor’a azınlık ortağı olması zamanının kritik gelişmeleriydi. 2011 yılına geldiğimizde ise Markafoni’nin Naspers grubuna satılması, o dönem için önem arz eden bir e-ticaret gelişmesiydi. Yine 2011’deki bir diğer önemli hadise ise Gittigidiyor’un çoğunluk hissesinin eBay’e satılmasıydı. Son olarak Pozitron ve Yemeksepeti’nin satılmasını önemli gelişmeler arasında sayabilirim.
Gelişmelere baktığımızda genelde exitlerin ön plana çıktığını söyleyebiliriz. Exit olmadan yatırım olmuyor. Ancak tabi Türkiye’de son 15 senedeki dijital şirketlerin exitlerini alt alta yazınca toplam exit tutarı 2 milyar doları geçmiyor. Dolayısıyla yaşanan güzel gelişmelere rağmen daha gidecek yolumuz var” diyor. 
Günümüzde artık e-ticaret alanında klonlamaktan ziyade özgün fikirlerin yani dünyaya satılabilecek fikirlerin ortaya çıkmasının sevindirici olduğuna değinen Afra, “Diğer taraftan girişimciler de maliyet yoğun e-ticaret yerine işin pazaryeri modeline yöneliyor. 2011 yılında e-ticaretin hangi alanı yükselecek diye sorsaydınız kesinlikle ‘dikeyler’ derdim. Ama bugün en büyük iki dikeyin cirosu 50’şer milyon lira. Artık e-ticarete giren herkes daha az sermaye ile yürütebilecekleri işlere giriyorlar ki pazaryerlerinin geri dönüşü bunun sonucu. O nedenle Markafoni benzeri hiçbir girişim kurulmuyor. Çünkü dört sene sonunda karlı olmayı kimse beklemiyor. Ama pazaryeri altı ayda kar yakalayabilir, yüzde 10-20 komisyon alıyorsunuz ve lojistik maliyeti yok, iadesi yok. Fakat kısa vadede e-ticareti zorlu seneler bekliyor diyebilirim” diye konuşuyor. 

“GENÇ GİRİŞİMCİLER ÇOK İYİ BİR FİKİRLE GELMELİ”
Bir girişimle ilgili en önemli kriterlerin; iş fikri, ekip ve gelir modeli olduğunu belirten Afra, “Genç girişimciler her şeyden önce çok iyi bir fikirle gelmeliler. En önemli sermayelerinin, pazarın ihtiyaçlarına karşılık veren bir iş fikri ve bunu hayata geçirecek bir ekip olduğunu unutmamalılar. Tüm bunları yaparken kendilerine inanmaları ve iş fikirlerine tutkuyla sarılmaları çok önemli. Karşınızdakileri heyecanlandırmak için önce sizin girişiminize inanmanız gerekiyor. Bunun yanı sıra net bir gelir modeli sunabilmek de girişimciye avantaj sağlar.
Girişimcilere başkalarının tavsiyelerine kulak asmadan kendi deneyimlerini edinmelerini; gerekirse bunun bedelini ödeyerek yollarına devam etmelerini öneriyorum. Sevdiğiniz işi iyi insanlarla yapınca başarı kendiliğinden geliyor. O da maddi olarak tatmin edici bir sonucu da beraberinde getiriyor. Ayrıca dünyanın neresinde olursanız, büyük düşünüp ufak adımlar adın. En önemli nokta bana göre bu” şeklinde konuşuyor.

METİN OKUR: E-TİCARET EKOSİSTEM HALİNİ ALDI
Sefamerve CEO’su Mehmet Metin Okur, e-ticaretin bir sektör halini almasının 2000’li yılların başlarına tekabül ettiğini ifade ederek, “E-ticaret şimdilerde ise bir ekosistem halini aldı. Son 10 yılda geldiği nokta ise, en az internetin gelişimi kadar hızlı. Bundan 10 sene önce tüketicilerin yüzde 83’ü internetten alışverişi anlayamıyorken, günümüz tüketicilerinin yüzde 72’sinin kendilerini online alışveriş uzmanı olarak gördüğünü öğreniyoruz. Sektördeki hızlı büyüme dikkat çekici. İnternet kullanımının giderek yaygınlaşması, e-ticaret pazarının da hızla gelişmesini sağlıyor. Türkiye’de e-ticarette bir elin parmakları kadar şirket varken bugün e-ticaret çok önemli ve büyük bir sektör haline geldi. 10 yıl önceki verilere baktığımızda o zaman ana problemlerden biri internetteki kişi sayısıydı.  Artık bu konu aşılmış durumda ve şimdi bu kişilerin internette geçirdikleri zamanın daha büyük bir kısmını alışverişe kaydırmanın peşindeyiz. Çünkü 10 yıl öncesine göre internet çok daha hızlı, içerikler çok daha zengin ve mecralar çok daha çeşitli” diyor. 

“KENDİNİ FARKLILAŞTIRAN HER ZAMAN KAZANACAK”
Sektördeki büyümenin beraberinde rekabeti de getirdiğine dikkat çeken Okur, “Kendini farklılaştıranlar her zaman kazanacaktır. Türkiye sahip olduğu genç nüfus ve internet abonesi bazında, e-ticaret açısından avantajlı bir konumda. Ülkemizdeki kredi kartı kullanımı ve online alışverişin sunduğu seçenek fazlalığı da tüketicilerin e-ticarete olan yaklaşımını destekliyor. İnternet kullanımının mobilde artması ile birlikte 2017 yılında sektörün büyümesini bekliyoruz. Konum itibariyle de birçok pazara yakın oluşumuzu büyük bir fırsat olarak görüyorum. Üründe fiyat ve kalite olarak da avantajlıyız. Bunu ülke olarak iyi kullanmamız lazım. E-ihracat yapan firmalar olarak e-ihracat organize lojistik merkezi beklentimiz var. Beklenen destekler gerçekleşirse ülkemizin önünde büyük bir fırsat var diyebilirim” açıklamasını yapıyor.

“BAŞARININ 5 KURALI: İNANMAK, ÇALIŞMAK, İSTEMEK, DİSİPLİN VE İYİ BİR EKİP”
Okur, sözlerini şöyle sürdürüyor: “İnsanların hayatlarındaki sorunlara çözümler üretebilecek fikirler başarılı oluyor. Bu nedenle hayatı kolaylaştırabilecek fikirleri üreten kişiler kazanacak. İyi bir ekip başarıda önemli. E-ticaret işine gireceklerin inandıkları yolda birlikte yürüyebilecekleri ekip arkadaşlarını iyi seçmeleri gerekiyor. Onların sizinle omuz omuza olması, inançlarınızdan ve yolunuzdan asla vazgeçmemeniz gerektiğini hatırlatıyor. Yetenek tek başına yeterli değil, başarıyı hedefliyorsanız bunun için bir alın teri yani bir bedel vardır ve çalışmak sizi hedeflediğiniz noktaya götürecek sağlam yöntemdir. Küçük bir ağaç kakan olmak, hiç durmadan, bıkmadan, usanmadan aynı noktaya vurabilecek, kocaman ağacı devirebilecek sabra sahip olmak gerekiyor. Bana göre başarının 5 kuralı inanmak, çalışmak, istemek, disiplin ve iyi bir ekip.

rize

 

Yukarı