Ana içeriğe atla

rize

NASIL DÜNYA MARKASI YARATABİLİRİZ?

06.09.2017 - 11:42

Tüm dünya markalarının öncelikle kendi toplumları tarafından desteklendiğini dile getiren Türk Teşvik Derneği Başkanı Harun Altunbaş,  “O sebeple markalarımız toplumun desteğini almak için yurt dışı çalışmalarını ülke toplumuyla daha çok ve doğru paylaşmalı” dedi. 

Dünya markası olma yolunda Türk markalarının takıldığı engeller neler?
En büyük engelimiz ilk olarak kendimiziz. Milliyetçi olmalıyız. Fransa’da İngilizce konuşsanız, sizi anlasalar bile İngilizce cevap vermezler. Çünkü dilleri bile bir marka, bir ürün ve milli bir üründür! Milli ürünlerini de her platformda savunur ve pazarlarlar. Herkes zannediyor ki onlar yabancı, o sebeple iyi ürün üretirler, hatasızlardır. Gıdacılar dışında pek fazla kişi bilmez ama gıdada en çok hilenin İtalya’da olduğu söylenir, ancak bu ülkeler yine de gıda markalarına sahip çıkarlar ve dünyada liderdirler. Biz de kötü ürün yapalım ve arkasında duralım demiyorum zaten, ihtiyacımız da yok. Bizde köftenin en kalitelisi ve çeşit çeşit olanı var, ancak biraz milli baksak olaya hamburgeri anında devirebiliriz. Kitaplarımızda bahsetsek, filmlerimizde belirtsek, uluslararası konsept geliştirsek ve ilk önce kendi ülkemizin milli markalarını öncelesek, dünyanın en önemli köfte markasını çok rahat yaratabiliriz. Bu da biraz milliyetçilikle oluyor.  

Dünya markası olmanın yolları nedir?
Markamızı duyurmak için teknolojinin tüm nimetlerinden ve yeni mecralardan doğru bir şekilde faydalanmak gerekir. Bu konuda bizim en çok üzerinde durduğumuz yaklaşım marka yerleştirme konusu. Ülke olarak marka yerleştirme konusunda gerektiği kadar profesyonel değiliz. Markaların çok ciddi bütçeler harcayarak yaptıkları reklamlar genelde sadece ülke çapındaki etki düşünülerek tasarlanıyor. Ancak hedefimiz daima kalıcı dünya markası yaratmak olmalı ve buna dair çok fazla fırsatımız var. 
Dünya markalarının en önemli stratejisi doğru projelerin içinde doğru şekilde bulunmayı bilmeleridir. Kaliteli, yenilikçi ve güven duyulan marka ve ürün üretirken dünya çapında tanınır olmayı en baştan hedefliyorsak, en az enerji ile en çok insana ulaşmanın sırlarını çözmeliyiz. Yoksa milyarlarca dolar reklam bütçeleri olan dünya markalarıyla, milyarlarca dolar harcasak bile baş edemeyiz. Hollywood yıldızları kadar nerede ise meşhur olmuş Türk insanlarının bu konuda Türk markalarına pozitif ayrımcılık yapması da gerekir kanısındayız. Markalarımızda bu konularda biraz özverili olup evrensel olma kapasitesine sahip tüm spor, sanat, bilim etkinliklerini sonuna kadar desteklemelidir. Bu işlerin gelip dayandığı konu ise devamlılık ve strateji... Yaptığımız bir etkinliğin stratejisini doğru oluşturmak ve stratejimizi uygulama konusunda devamlılık ilkesine uymak gerekir. Bu öyle kolay bir yol değildir. Ancak doğru yapıldığında mutlaka ve beklenenden kısa sürede birçok dünya markası yaratabiliriz.  

Dünyadaki marka örneklerinin oluşum hikayelerinden kısaca bahseder misiniz?
Hikayelerini incelediğim bir çok markanın ortak noktalarını söylemem gerekirse, çok iyi marka tasarımı, kesinlikle icatçı ve yenilikçi olmaları, iyi bir tasarım veya formül ve çok ciddi kreatif iletişim stratejisi. Kreatif, bilim, sanat ve strateji birlikteliği diyebiliriz. Sonuçta bunlar yapıldığında toplumda milli duygular gelişmiş ise o toplum hemen markaya sahip çıkmayı bir görev ediniyor. Doğru şekilde entelektüel olarak milli duyguları gelişmiş toplum zaten kendiliğinden bir süre sonra dünya markası yaratma kapasitesine sahip olmaya başlıyor.

rize

 

Yukarı