Ana içeriğe atla

medya

“Ülkemiz yatırımcılar için güvenli bir liman olmaya devam ediyor”

12.10.2017 - 09:53

Türkiye’de zincir işletmelerin toplam sayısının 2 bin 500’ün üzerinde olduğunu ve bu işletmelerin toplamda 60 bin kadar şubesi bulunduğunu dile getiren UFRAD Franchising Derneği Başkanı Dr. Mustafa Aydın, franchising sektörünün ekonomik büyüklüğünün 2016 yılında 43 milyar dolara ulaştığını ve bu rakamın yıl sonu itibariyle 50 milyar doları bulacağını öngördüklerini belirtti.

Peki, sektörde yabancı firma oranı nedir? Sizce yabancılar için Türkiye neden önemli yatırım merkezi?
Bugün yerli yabancı markalar için franchising sistemi, büyümenin, dünya pazarına açılmanın en iyi ve en etkili yollarından biri olarak kabul görmüştür. Franchising alanında dünya markalarının üstünlüğü olsa da, Türk markaları da hem yurt içinde hem de yurt dışında çok iyi bir ivme yakalamıştır. Markalarımızın uluslararası zincir markalarla rekabet edebilecek seviyeye ulaşmaları, büyüyen Türkiye ekonomisi için memnuniyet vericidir. 
Türkiye’de franchising sistemi içinde olan yabancı firma oranı yüzde 29 seviyesinde bulunmaktadır. Türkiye, dünyanın en büyük 20 ekonomisi içerisinde olan bir ülkedir. Dünyada ekonomik anlamda daralmalar yaşanırken, yıllık büyüme rakamlarımızın pozitif olarak seyrediyor olması, ülkemizi yatırımcılar açısından cazibeli kılıyor. 

Türkiye’de en çok hangi alanlarda franchise veriliyor? En büyük pay kimlerde?
Türkiye’de franchising, gıdadan gayrimenkule, otomotivden eğitime günden güne birçok sektörde büyüyen bir sistem. Farklı sektörlerden birçok farklı markanın franchise uygulamalarıyla daha da geliştiğini ve büyüdüğünü görüyoruz. Burada altı çizilmesi gereken önemli noktalardan birinin, sektör büyüdükçe o alanda franchisinge olan ilginin de hızlı bir artış içinde olduğudur. Örnek vermek gerekirse Türkiye’deki inşaat sektöründe 10 yılı aşkındır yaşanan yükselişe paralel olarak gayrimenkul sektörünün büyümesi ve yabancı yatırımcıların pazara girmesiyle, gayrimenkul danışmanlığı alanında franchise sistemine büyük bir ilgi var. Ayrıca oto yıkama ve kuru temizleme gibi hizmet alanlarında, spor, eğlence ve eğitim sektöründe franchise alan yatırımcılar için büyük fırsatlar sunmaktadır. 

Sektörün öne çıkan sorunları neler? Çözüm için kısa ve uzun vadede neler yapılması gerekiyor?
Bugün franchising sektörünün en önemli sorunlarından biri, Türkiye üzerinde yaratılmak istenen olumsuz algıdır. Ancak Türkiye’nin, dünyanın büyük markaları tarafından, globalde en güçlü pazarlardan biri olarak görülmesi, her türlü olumsuz kampanyaya rağmen engellenemiyor. Ülkemiz büyüyen ülke ekonomisiyle yatırımcılar için güvenli bir liman olmaya devam etmektedir.
Franchising sektörünün birtakım sorunları var, ama bu sistemin girişimciler için sunduğu kolaylıklar kadar, ülke ekonomisi ve istihdam için de muazzam yararlar sağladığını göz ardı etmemek gerekir. 
Franchisingin Türkiye’de sağlıklı bir zemine oturması, hukuk sistemi içinde yerini bulması önemlidir. Bu konuda derneğimiz sistemin geliştirilmesi için bilgi kaynaklarının oluşturulması konusunda çözüm odaklı projeler geliştirmekte ve bunun için gerekli adımları atmaktadır. Yine dernek olarak, Avrupa Birliği’nin franchise markalarına ve franchise’lara getirdiği yeni uygulamalar ve bu uygulamalara karşı nasıl bir yol izleneceğine ilişkin birtakım çalışmalar yapmaktayız. 
Franchise zincirlerinin gelişmesindeki en önemli etken, yönetimdir. Vasat yönetilen hiçbir zincir büyüyemez, markalaşamaz, hatta rakipleri büyüdükçe o küçülür. İyi yönetilen bir zincir ise, sıfırdan yola çıksa bile marka olur. Alışveriş merkezlerinin markalara yer vermesi de, franchise zincirlerin gelişmesindeki en önemli etkenlerden biri. Müstakil perakendecilerin sürekli yaptıkları hatalar ve ihmaller, franchise zincirlerin tüketiciler tarafından tercih edilmesinde ve gelişmesindeki diğer bir önemli etkendir. 

Son olarak ekim ayında gerçekleştirilecek Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı franchise vermek isteyen markalar ve girişimcilere ne tür fırsatlar sunuyor?
UFRAD’ın desteklediği Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı, Türk ve dünya markalarını yurt içi ve yurt dışı girişimcilerle bir araya getirmesi açısından önemli bir platformdur. Fuar, hem Türkiye pazarını hem de franchise vermek isteyen markaları etkin bir şekilde uluslararası girişimcilere tanıtma fırsatı sunmaktadır. Bu noktada franchise vermek isteyen markalar, bu tür etkinliklerle çok sayıda yerli yabancı girişimcileri bir arada değerlendirerek, marka değerlerine ve büyüme stratejisine uygun hareket edebilecek girişimciler arasından seçim yapabilmektedir. Girişimciler açısından da, yatırım yapılması düşünülen alanlarla ilgili fizibilite yapılması, dünyadaki iş trendlerinin görülmesi, yeni iş alanlarının keşfedilmesi konusunda büyük fırsatlar sunmaktadır. Franchise vermek isteyenle girişimcinin ikili görüşmeler yapması, birbirlerini tanımaları, iş birliği potansiyellerini görmeleri, iş ortaklığının temellerini ortaya atmaları açısından faydaları bulunmaktadır. 
Öte yandan bu yıl, fuar çerçevesinde UFRAD Franchising Derneği olarak, Türkiye’nin ekonomik gücünü, pazar genişliğini ve derinliğini tüm dünyaya tanıtarak, çok kapsamlı ve etkin bir ekonomik hareketlilik oluşturmak amacıyla ‘2017 Dünya Ekonomi Zirvesi’ne de ev sahipliği yapıyoruz. Daha önce Avrupa Franchise Federasyonu’nun 2017 yılı toplantısını İstanbul’a taşımıştık. Bu zirvede de Dünya Franchise Konseyi (WFC) ve Asya Pasifik Franchise Konfederasyonu (APFC) Dönem Başkanlıklarını oy birliği ile almış, bu iki organizasyonun 2017’deki zirvelerinin İstanbul’da yapılmasını karara bağlamıştık. Dolayısıyla zirve, franchise sektörü ve küresel ekonominin kalbi, franchising fuarı ile eşzamanlı olarak İstanbul’da yapılacak olan üçlü franchise zirvesinde atacak. Zirvede, yeni dönem markalı perakendeciliğin çağdaş işletme sistemi olan franchisingin, önümüzdeki dönemlerdeki yol haritasını çizmeyi hedefliyoruz. 

Önümüzdeki 5 yıl Türkiye franchise sistemi için öngörüleriniz nelerdir?
Franchising sistemi, bugün itibariyle hem Türkiye’de hem de dünyada en çok kullanılan girişimcilik uygulamalarından biri. Sistem, girişimcinin yalnızlığını ortadan kaldırarak, kendi işini kurmanın getirdiği riskleri azaltıyor. İşletmeler için standart yönetim, muhasebe, satış ve stoklama fonksiyonları mümkün oluyor. Dolayısıyla bu sistem, her geçen yıl daha da gelişmekte ve büyümektedir. Sisteme olan ilginin artması, ülke ekonomimiz açısından da birtakım yeni açılımları beraberinde getirirken, ülkemize yeni yatırımları da kazandırmaktadır. 
Güçlü ekonomisiyle yükselen bir değer olmaya devam eden Türkiye’de franchise sistemi tüm dünyada olduğu gibi her geçen zaman içinde büyüme eğilimini sürdürmektedir. Bugün ulaştığımız rakamlar, franchising sisteminin gelecekte daha da yaygınlaşacak bir iş modeli olacağını gözler önüne sermektedir. Sistemin bilhassa hem markaların büyümesine hem de yatırım yapılan ülke ekonomilerine de önemli bir katkı sunduğu aşikardır… 

rize

 

Yukarı