Türkiye otomobil piyasasının önde gelen online pazar yeri arabam.com’un son araştırması, daha ekonomik olması nedeniyle tatilde konaklama için karavana yönelme eğilimindeki artışı rakamlarla ortaya koydu. Araştırmada yer alan ‘Karavan tatili düşünmenin temel nedeni’ sorusuna ilk sırada verilen yanıt; ‘otellerin pahalı olması’ seçeneği oldu.
Karavan tatili tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de son dönemde en çok tercih edilen seçenekler arasına girdi. Önceden yaz tatillerinde oteller tercih edildiği halde pandemi sürecinde daha sakin ve kalabalıktan uzak alternatif arayışına girilmesi o dönemde karavana olan talebi artırdı. Günümüzde ise otel fiyatlarında ve tatil yörelerindeki ev kiralama ücretlerinde yaşanan artış; tatilciler için karavan seçeneğini yine üst sıralara taşıdı. Türkiye otomobil piyasasının önde gelen online pazar yeri arabam.com’un 2.446 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği araştırması, daha ekonomik olması nedeniyle tatilde konaklama için karavana yönelme eğilimindeki artışı rakamlarla ortaya koydu.
Karavan ilanlarında artış görülüyor
Araştırmaya göre; arabam.com’da yer alan karavan ilanlarının toplam ilanlar içindeki oranı Ocak 2022’den Temmuz 2023’e kadar geçen 1.5 yıllık sürede aralıklarla da olsa artış eğiliminde. 2023’ün Ocak ayında karavan ilanlarının toplam ilan içindeki oranı %0,18 olurken, bu oran Temmuz 2023’te %0.37 olarak gerçekleşti. Araştırmada yer alan, ‘Karavan tatili düşünmenin temel nedeni’ sorusunun cevaplarında ‘Otellerin pahalı olması’ seçeneği %36 oranıyla ilk sırada yer alırken, ‘doğa ile iç içe olmak’ %34 oranıyla ikinci, ‘özgürlük duygusu’ %29 ile üçüncü sırada yer aldı.
En çok gidilmek istenen destinasyon Ege kıyıları
Anketi yanıtlayanların %19’u ilkbaharda karavan tatili yapmayı tercih ederken %61.1’i yaz, %17’si sonbahar ve %3’ü de kış cevabını verdi. ‘Karavan konforu için olmazsa olmaz dediğiniz şey nedir?’ sorusuna katılımcıların %44.1’i duş, tuvalet ve yatak gibi temel ihtiyaçları koyarken, mutfak yanıtını verenlerin oranı %19.2, yüksek tavanlı karavan olmasını isteyenlerin oranı %13.8, izolasyon arayanların oranı %12.1 oldu. ‘Karavanla en çok gitmek istediğiniz destinasyon neresi?’ sorusuna yanıt veren katılımcıların yarıdan fazlası (%53) Ege kıyılarını tercih ederken; Akdeniz %23 ile ikinci, Karadeniz %15 ile üçüncü sırada yer aldı.
Ücretsiz alan nedeniyle tercih ediliyor
Araştırmada, ‘Karavan tatili için hangisini tercih edersiniz? sorusuna %63 ile ücretsiz alanlar, %37 oranıyla ücretli karavan parkları yanıtı verildi. Katılımcılar arasında ‘Karavan tatili için satın almayı düşünen’lerin oranı %56 olurken, kiralamayı düşünenlerin oranı %45’te kaldı.
Tüketici karavan satın alma eğiliminde
arabam.com CEO’su Arda Ayvaz, araştırma sonuçlarının bu yaz konaklama tercihinde karavan seçeneğini ön plana çıkarmaya başladığını belirterek, “İlan sayılarımıza ve anketimize verilen cevaplara bakıldığında görülüyor ki; tatilciler otel ve ev kiralama fiyatlarında yaşanan artış nedeniyle karavan satın alma eğilimine girdi. Ekonomi her alanda olduğu gibi burada da belirleyici unsur oldu. Araştırmamızda yer alan ‘Karavan konforu için olmazsa olmaz dediğiniz şey nedir?’ sorusuna katılımcıların %44.1’inin verdiği; ‘duş, tuvalet ve yatak gibi temel ihtiyaçlar’ yanıtı, karavanın sunduğu avantajları göstermesi açısından önemli.” ifadelerini kullandı.