Ana içeriğe atla

arf

2019’DAKİ FM EXPO İSTANBUL FUARIMIZDA ÖNEMLİ BÜYÜME BEKLİYORUZ

13.11.2018 - 14:17

TESİS YÖNETİM DERNEĞİ (TRFMA) BAŞKANI LEVENT ALATLI: “2019’DA YENİKAPI’DAKİ AVRASYA GÖSTERİ VE SANAT MERKEZİ’NDE YAPILACAK FM EXPO ISTANBUL 2019 FUARI VE TRFMC 2019 TÜRKİYE TESİS YÖNETİM KONFERANSI ORGANİZASYONUMUZDA GEÇEN SENEYE GÖRE EN AZ YÜZDE 25, YÜZDE 50 BÜYÜME HEDEFLİYORUZ.”

Aralık 2017’de kurulan Tesis Yönetim Derneği (TRFMA), çok kısa bir sürede Türkiye’de Tesis Yönetim sektörüyle ilgili FM EXPO ISTANBUL 2018 Fuarı’nı ve TRFMC 2018 Türkiye Tesis Yönetim Konferansı’nı organize ederek büyük takdir toplamıştı. Dernek, 2019’da fuar ve konferansı 2. kez düzenlemeye hazırlanıyor. Tesis Yönetim Derneği Başkanı Levent Alatlı ile dernek faaliyetlerini konuştuk.  
 
Mayıs 2018’de İstanbul Kongre Merkezi’nde düzenlediğiniz fuarı kısaca değerlendirerek başlayabilir miyiz?
FM Expo İstanbul çok kısa sürede organize edilmesine rağmen oldukça başarılı geçti. Euro FM Başkan Yardımcısı Goran Milanov açılışta bizimleydi. Avrupa’daki birçok organizasyondan çok daha başarılı bulduğunu söyledi. Fuarı organize eden şirket sonuçlardan ve geri dönüşlerden çok memnun oldu. Fuardan bir ay sonra Sofya’da Avrupa Tesis Yönetim Konferansı’na konuşmacı olarak katıldım. Kasımda da Bükreş’te Romanya Tesis Yönetim Konferansı’nda bir konuşma yapacağım ve ROFMEX 2018 fuarına katılacağım. Dolayısıyla yurt dışındaki fuarlara gittiğimizde bizim organizasyonun ne kadar başarılı olduğunu veya nerelerinde eksiklikler olduğunu daha net görüyoruz.

2019’DAKİ FUAR VE KONFERANSIMIZ 4 GÜN OLACAK 

Nerelerinde eksiklik vardı sizce?
Üyelerimizle anketler yaparak fuar ve konferansımızı içimizde değerlendirdik. Fuar şirketiyle görüşerek bir sonraki organizasyonda neler yapmamız gerektiğini tespit etmeye çalıştık. Tespit ettiğimiz en önemli sorun konferans süreleriyle ilgiliydi. 9 saat fuar süresi boyunca 9 saat konferansımız vardı. Ben dahil birçok kişi bu nedenle konferansta bulunmaktan dolayı stantlara inemedik. 

2019’daki organizasyonda neler farklı olacak ilkine göre?
İlk organizasyonumuzda katılımcılar için yaklaşık 2 bin 700 metrekarelik alanımız vardı. İlk fuarımıza 80 civarında firma katıldı. 4 bin 500 civarında da ziyaretçimiz oldu. Üç günlük bir organizasyondu. 2019’daki fuar ve konferansımızın daha da büyüyeceğini düşünüyoruz. Bu nedenle Yenikapı’daki Avrasya Gösteri ve Sanat Merkezi’ni belirledik. Konferans alanı bin metrekare civarında. 9 bin metrekare kadar da modüler fuar alanı var. Geçen seneye göre yüzde 25, yüzde 50 büyüme hedefliyoruz. 2019’da 3 bin 500-4 bin metrekarelere ulaşacağımızı düşünüyoruz. İkinci değişikliğimiz ise fuar ve konferansımız bu sefer 4 gün olacak. Konferansımızın sürelerini gün içinde biraz daha rahat planlayacağız. Fuar 9 saat iken, konferans net 4-5 saat civarında olacak. Dolayısıyla ziyaretçiler ve katılımcılar konferansı daha rahat izleyecek, fuarı daha rahat gezecekler.

Fuara katılan firma sayısıyla ilgili beklentileriniz nedir?
Geçen yılki sayıları tabii ki çok aşacak. Birçok firma bu fuarın ilk defa yapıldığını bildiği için katılım ve başarı konusunda tereddütleri vardı. Fuardan sonra birçok yerli ve yabancı firmadan ‘Fuarın ve konferansın böyle olacağını bilseydik, biz de katılırdık’ şeklinde görüşler geldi. Dolayısıyla 2019’da firma sayısı 150-200’ü bulur diye tahmin ediyorum.

REFERANS NİTELİĞİNDE TİPFE ENDEKSİ ÇIKARTACAĞIZ

Derneğinizin sektöre ne gibi katkıları oldu ve olacak?
Sektördeki birçok firma, böyle dernek faaliyetlerine hasretmiş. Sektörün önemli bir boşluğunu doldurduk. Dernek olarak muhtelif konularda komiteler oluşturduk. Birçok konuda faaliyetler yapılıyor. Ankara Üniversitesi ile çok önemli bir işbirliğine başlıyoruz. 12 Aralık 2018’de Ankara Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Gayrimenkul Geliştirme ve Yönetimi Bölümü’nde ‘Tesis Yönetiminde Üniversite-Sanayi İşbirliği’ ile ilgili bir konferans yapacağız. Aralıktan itibaren eğitim programlarına başlıyoruz. İlk olarak 11 Aralık’ta Tepe Service’in Kozyatağı’ndaki konferans salonunda üyelerimize yönelik ‘enerji verimliliği, yenilenebilir enerji, atık yönetimi, enerji piyasaları ve yeşil binalar’ konularında Boğaziçi Üniversitesi EPAM Enerji Politikaları Araştırma Merkezi ile beraber bir eğitimimiz olacak. Kat Mülkiyeti Kanunu’nun güncellenmesiyle ilgili komitemiz çalışmalarına başladı. Yeni başladığımız önemli bir başka projemiz var. Onunla ilgili üyelerimizle anket yaptık. Yönetmiş olduğumuz projelerin kategorilerine göre gider dağılımlarını, detaylı gider kırılımlarını ölçüyoruz. Bu gider kırılımlarını özet olarak kamu ile de paylaşacağız.

Gider kırılımı çalışmanızı biraz açabilir misiniz? 
Her projede ana olarak personel giderleri var, enerji giderleri var, tamir-bakım giderleri var, diğer giderler ve yönetim giderleri var. Bunların konuttaki oranları nedir, iş yerindeki oranları nedir, AVM’deki oranları nedir, okul binasındaki oranları nedir? Önce bina tiplerine göre bu oranları tespit edeceğiz. Sonra her bir gider kaleminin etkilendiği fiyat artışları var. Biz işletme projelerinde artışlarımızı genelde TEFE-TÜFE’ye göre yapıyoruz ama enerji giderleri enflasyon dışında değişiyor. Malzeme fiyatları dövize bağlı değişiyor. Dolayısıyla kırılımların yüzdeleri ve neden etkilendiğine dair de analizler yapılacak. Buna göre bina tiplerine göre TİPFE (TRFMA İşletme Projeleri Fiyat Endeksi) çıkartacağız. Bu çalışmamızın ileride Türkiye İşletme Projeleri Fiyat Endeksi’ne dönüşmesini arzu ediyoruz. Amacımız, sektörle ilgili referans olacak bir veri tabanının oluşturulmasıdır. Bu çalışmadan sonra da TRFMA Aidat Endeksi çalışması yapacağız.

23 ÜYEMİZ 62 BİN KİŞİYE İŞ SAĞLIYOR

Üye sayınız ve derneğinizin sektördeki temsil oranıyla ilgili bilgi verebilir misiniz?

Bildiğiniz gibi derneğimize sadece Tesis Yöneticiliği yapan veya Tesis Yönetim hizmeti veren şirketler üye olabiliyor. Şu anda üye sayımız 23 şirkettir. Bunlar sektörün büyük ve önemli şirketleridir. İçlerinde iki tane kamu kurumu var. 7-8 tane yabancı, uluslararası şirket var. Diğer yerli şirketler de sektörün önemli firmaları arasındadır. 2017 yılsonu rakamlarına göre üyelerimizin toplam çalışan sayısı 52 bin 520 kişidir. Ayrıca 8 bin 900 kişilik alt yüklenici kadrosu da var. Dolayısıyla üyemiz 23 şirket yaklaşık 62 bin kişiye iş sağlıyor. Bu oldukça büyük bir sayıdır. Üyelerimiz 3 bin 612 adet projede hizmet veriyor. Şu an içinde bulunduğumuz Koza Plaza da bu 3 bin 612’den bir tanesi. 3 bin konutluk, 5 bin konutluk bir site de bir adet geçiyor burada. Bu projelerde toplam 402 bin 500 tapulu bağımsız bölüm var. Bunlar ağırlık olarak konut; ama içlerinde ofis ve iş yerleri de var. Bu tapulu bölümlerde ortalama üç kişi bulunuyor derseniz, buralarda oturan yaklaşık 1 milyon 200 bin kişiye üyelerimiz hizmet veriyor.
 

ff

Yukarı