Ana içeriğe atla

F

TÜRKİYE, DİJİTAL BANKACILIĞIN ŞAMPİYONLARI ARASINDA

21.01.2019 - 14:14

TÜRKİYE, DELOİTTE’UN 38 ÜLKEDEKİ 238 BANKA VE 10 FINTECH KURULUŞUNU İÇEREN ARAŞTIRMASINDA İLK BEŞTE YER ALARAK ‘DİJİTAL ŞAMPİYON’LARDAN BİRİ OLDU. ÇALIŞMA, ÇEVRESEL VE TEKNOLOJİK BASKILARIN HÂKİM OLDUĞU, POTANSİYEL OLARAK DÖNÜŞÜMLERE AÇIK BANKACILIK SEKTÖRÜNÜN DİJİTAL OLGUNLUĞUNU İNCELİYOR.

Müşteri tercihlerinin ve önceliklerinin hızla değiştiği ve geliştiği günümüzde bankalar hem kendilerine rekabet avantajı sağlamak hem de dijital dönüşüme öncülük etmek ve yeniliklere ayak uydurmak için çalışıyor. Deloitte’un EMEA (Avrupa, Ortadoğu ve Afrika) bölgesine yönelik “Dijital Bankacılık Olgunluk Anketi” 38 ülkeden 238 banka ve 10 FinTech kuruluşunun dijitalleşen dünyaya ne derece uyum sağladığını, kimlerin öncü ve kimlerin takipçi olduğunu ortaya çıkarıyor.

BANKACILIĞIN YENİ DÖNEMİ: DİJİTAL BANKACILIK
Araştırmaya katılan 238 banka, dijital olgunluklarına göre ‘Dijital Şampiyonlar’, ‘Akıllı Takipçiler’, ‘Benimseyenler’ ve ‘Dijitali Geç Takip Edenler’ olarak sınıflandırıldı. Türkiye’nin de aralarında bulunduğu Polonya, Rusya, İspanya ve İsviçre, ‘Dijital Şampiyon’ kategorisinde yer aldı. İlk 5, müşterilerine çok çeşitli dijital işlevsellik sağlayan, müşteri beklentilerini karşılayan ve modernmobil müşteri deneyimi sunan bankaların faaliyet gösterdiği ülkelerden oluşuyor.
Deloitte Türkiye Kıdemli Ortağı ve Finansal Hizmetler Endüstrisi Lideri Hasan Kılıç, raporun sonuçlarını şöyle yorumluyor: “Dijital bankacılık liderleri çevresel faktörlerden doğrudan etkileniyor. Müşteri tercihleri ve pazar baskısı bu ülkelerdeki bankaların, müşterilerin beklediğinden daha hızlı bir şekilde dijital yetenekler geliştirmeye yönelmesine sebep olabiliyor. Türkiye’de de dijital bankacılığın olgunlaşması hem müşteri baskısı hem de bankalar arasındaki daha iyi hizmeti sunabilme rekabetinden kaynaklanıyor. Yarının dijital şampiyonları, gelecekteki ‘Açık Bankacılık’ ve ‘Bankacılığın Yeni Dönemi’ne kendilerini en iyi şekilde hazırlayan, kendilerini çeşitli platformlara dönüştürebilenler olacak.”

TÜRKİYE İLE İLGİLİ ÖNE ÇIKAN BULGULAR
Araştırmada Türkiye özelinde öne çıkan bazı bulgular şöyle sıralanıyor:
-Müşteri tercihlerine bakıldığında Türkiye’de bankacılık hizmeti alan müşterilerin büyük çoğunluğu (yüzde 65) mobil bankacılığı kullanıyor. Yüzde 21’i internet bankacılığını kullanmayı tercih ediyor. Geriye kalan yüzde 14’lük kısım ise hâlâ tercihini şubelerden yana kullanıyor.
-Türkiye, geleneksel bankacılık servislerinin dijitalleşmesi açısından bakıldığında, yüzde 50 ile EMEA ortalamasının (yüzde 40) üzerinde bir performans sergiliyor. Bu sonuçla bankaların da müşteriler gibi şube bankacılığından daha çok mobil ve internet bankacılığına yöneldiği sonucu açıkça ortaya çıkıyor. Kullanıcılar hesap açma, para transferi, kişisel hesapların yönetilmesi gibi günlük bankacılık işlemlerinin çoğunda dijital bankacılık hizmetlerinden faydalanıyor. 

ÜLKELERİN DİJİTAL BANKACILIK OLGUNLUK SEVİYELERİ
Dijital Şampiyonlar: Türkiye, Polonya, Rusya, İspanya, İsviçre    
Akıllı Takipçiler: Fransa, Çek Cumhuriyeti, Finlandiya, Norveç, Güney Afrika    
Dijital Benimseyenler: Danimarka, İtalya, Belçika, İngiltere, Katar, Bulgaristan, Almanya, İsveç, Avusturya, Hırvatistan, Estonya, Macaristan, Litvanya, Lüksemburg, Hollanda, Romanya, Sırbistan, Slovakya
Dijitali Geç Takip Edenler: İrlanda, İsrail, Birleşik Arap Emirlikleri, Lübnan, Kuveyt, Suudi Arabistan, İzlanda, Ürdün, Slovenya, Letonya

arf

Yukarı