Ana içeriğe atla

F

YAPI KREDİ, YAPAY ZEKÂ VE ROBOT TEKNOLOJİLERİNE CİDDİ YATIRIM YAPIYOR

15.02.2019 - 09:44

YAPI KREDİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI CAHİT ERDOĞAN: “DİJİTALLEŞEN DÜNYAMIZDA YAPAY ZEKÂ VE ROBOT TEKNOLOJİLERİNE CİDDİ YATIRIM YAPIYORUZ. BU ÇERÇEVEDE İŞ SÜREÇLERİMİZİN DİJİTALLEŞMESİ KONUSUNDA ÖNEMLİ İLERLEMELER KAYDEDİYORUZ.”

Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Cahit Erdoğan, yapay zekâ ve robot teknolojileriyle ilgili sorularımızı yanıtladı. 

Banka olarak yapay zekâ ile ilgili ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?
Yapay zekâ uygulamaları, bankacılık sektöründe iş süreçlerini, yöntemlerini ve verimliliği derinden etkiliyor. İnsanı odağına alan ve bunu yaparken yenilikçi bakış açısıyla hareket eden bir banka olarak, biz de bu teknolojilerin geliştirilmesine ve uygulama alanlarının artırılmasına odaklanıyoruz. Yapı Kredi olarak müşteriye sunduğumuz hizmetlerin, iş süreçlerimizin ve banka içinde kullandığımız servislerin dijitalleşmesinde yapay zekâ teknolojilerinden yararlanan, veriden kendi kendine öğrenen sistemlerle ilerlemeyi sürdürüyoruz. Böylece aynı zamanda sektörde bu trendin şekillenmesinde de öncü olmayı hedefliyoruz. 

Bu alanda ilk olan çalışmalarınız var mı?
Yapay zekâ altında bir alan olan Türkçe doğal dil işleme yöntemleriyle ilgili projemizi bankacılık sektöründe bir ilk olarak 2014’te hayata geçirdik. Bu projeyle, müşterilere ait serbest metinli talimatların sınıflandırılması ve içeriğindeki bankacılık detay bilgilerinin çıkarılmasını sağladık. Böylelikle bankacılık iş süreçlerinin yönetiminde verimliliği ve süre iyileştirmelerini sağlayan, manuel olarak veri girişini en aza indirgeyen bir uygulamayı sektörde öncü olarak uygulamaya aldık. Geçtiğimiz yıl 3.8 milyon işlem, insan müdahalesi olmaksızın otomatik olarak işleme alındı. Hedeflenen işlemlerin tamamlanma sürelerinde yüzde 70’e varan kısalma sağlandı. Müşteri talimatı ile ilgili tüm süreçlerin yüzde 58’i ise dijitalleştirildi. Yapay zekâ temelli bir diğer projemizle kurumsal, ticari ve KOBİ bankacılığı alanlarında şirketlerin finansal dokümanlarını makine öğrenmesi ve doğal dil işleme ile işleyerek finansal analizin otomasyonunu sağladık. Daha önce bir finansal analistin tekli bir firmanın analizini yapması günler sürerken, şu an saniyeler içerisinde finansal analiz aşaması tamamlanıyor.

CHATBOT’LAR İLE MÜŞTERİLERİMİZİN HAYATINI KOLAYLAŞTIRIYORUZ
Başka uygulamalardan faydalanarak ilkine imza attığınız hizmetleriniz var mı?

Üçüncü parti şirketlerin bu alanda sundukları uygulamaları da kullanarak yapay zekâ teknolojilerini farklı alanlarda ekosistemimize dahil ediyoruz. Örneğin, Yapı Kredi Mobil’i kullanan müşterilerimiz bir yapay zekâ asistanı olan Siri ile konuşarak para gönderebiliyor. Geçtiğimiz yıllarda müşterilerimizin dijital platformlarda mesaj yazarak bankacılık işlemleri yapabileceği chatbot projemizi de başlattık. Chatbot projemizi Aralık 2018 başında Yapı Kredi 
WhatsApp servisi ile WhatsApp platformu üzerinden ürün ve servisler hakkında bilgi alınabilecek ilk banka uygulaması olarak kullanıma açtık. Projemiz Webchat, Facebook Messenger, Mobil Chat gibi kanallardan entegrasyona açık bir şekilde geliştirildi. Chatbot ile çok yakın bir zamanda çok farklı işlemler de gerçekleştirerek müşterilerimizin hayatını kolaylaştıran hizmetler sunacağız.

Yapay zekâ ve robot teknolojileri ile ilgili çalışmalar, bankalara ve müşterilere ne tür avantajlar sağlıyor?
Yapay zekâya sahip sistemler sayesinde geliştirdiğimiz ürün ve hizmetlerle müşterilerimizin ihtiyaçlarını çok daha hızlı bir şekilde karşılıyoruz. Çalışma arkadaşlarımızın operasyonel işlerini azaltarak daha verimli çalışmalarını sağlayan bu sistemlerle maliyet ve zaman tasarrufu da sağlıyoruz. Robotik teknoloji alanındaki uygulamalarımız, özellikle verinin platformlar arasında taşınması ve dijital kaynaklardan çıkarılarak işlenmesi gibi hazırlık türündeki işleri robotlara devretmiş oldu. Bu sayede katma değeri daha yüksek analitik işler için çalışanlarımıza yer açmış oluyor. Ayrıca dijital iş gücünün 7/24 çalışabilmesi sayesinde müşteri servis sürelerinin de kısalması mümkün oluyor.

Türk bankaları, yapay zekâ ve robot teknolojisi alanında dünyanın neresinde bulunuyor?
Türkiye’de bankacılık sektörü,  Avrupa ve Amerika’da faaliyet gösteren bankalarla kıyaslandığında dijitalleşme açısından ileri bir konumda bulunuyor. Sektör, teknolojik altyapılara ciddi yatırımlar yaparak dijital bankacılık alanında dünyada örnek gösterilen pek çok yeniliğe imza atıyor. Bugün geldiğimiz noktada artık alternatif bankacılık kanalları olarak tanımlanan mobil ve internet gibi kanallar ana hizmet noktasına dönüşmüş durumda. 

TÜRKÇE DOĞAL DİL İŞLEME KÜTÜPHANELERİMİZİ GELİŞTİRİYORUZ
Doğal dil işleme ile ilgili çalışmalarınız var mı?

Yapay zekâ ve robot teknolojilerine ciddi yatırım yapıyoruz. Bu çerçevede iş süreçlerimizin dijitalleşmesi konusunda önemli ilerlemeler kaydediyoruz. Bu teknolojilerden olan doğal dil işleme (NLP – Natural Language Processing) konusunda önemli çalışmalara imza atıyoruz. Pek çok küresel teknoloji devi bu konuda İngilizce dilini destekleyen ürün ve hizmetler çıkarıyor. Her ne kadar bu yazılımlar İngilizce içerikli metinlerde çok başarılı olsa da Türkçe metinler üzerinde çalışmıyor. Dolayısıyla ülkemizde Türkçe doğal dil işleme kütüphanelerinin oluşturulması, bu alanda ihtiyaç duyulan yapay zekâ temelli hizmetlere erişilebilmesi açısından gerekli olduğunu düşünüyoruz. Biz bu kütüphanelerin kurumlardan bağımsız, paylaşılır ve açık olarak sunulması gerektiğine inanıyoruz. Bu konudaki ihtiyacı gidermek amacıyla dört yıldır Türkçe doğal dil işleme kütüphanelerimizi kendi Ar-Ge çalışmalarımızla geliştiriyoruz.
Robot teknolojileri (RPA – Robotics Process Automation) bankacılık sektörü için önemli fırsatlar sunuyor. Bu teknoloji, genel olarak değerlendirdiğimizde sistem entegrasyonu konusunda önemli bir alternatif.
RPA teknolojilerinin ana kullanım alanlarını birbirinden bağımsız iki sistemin entegrasyonu, entegrasyon maliyetinin yüksek ve/veya süresinin uzun olacağı durumlar, tek seferlik entegrasyon ihtiyaçları olarak sıralayabiliriz. Ayrıca yüksek seviyede insan gücü gerektiren operasyonel işlemlerin gerçekleştirilmesi konusunda da RPA teknolojilerinden faydalanılıyor. 
Özellikle son 10-15 yıldaki yatırımlar sayesinde Türkiye Bankacılık Sektörü, birçok ülkeye göre daha entegre ve modern sistemlere sahip duruma geldi. İç sistemlerimiz arasındaki entegrasyon ihtiyacımızın daha az olması, RPA teknolojisinden sağlanacak faydaları da sınırlıyor. Diğer taraftan bu teknoloji, dış sistemlerle olan entegrasyon ve insan gücü gerektiren ve/veya yüksek maliyetli çalışmalara hızlı çözüm üretmek açısından son derece faydalı. Bu kapsamda bankamızda 30’dan fazla süreç için RPA teknolojisi kullanılıyor.
Yapay zeka ve RPA teknolojisinin birlikte kullanılmasıyla elde edilecek olan fayda katlanarak artıyor ve bu sayede oluşturulacak olan Akıllı Otomasyon uygulamaları daha geniş fırsatlar sunuyor. Yatırımlarımızı bu konuya yönlendirerek, yakın gelecekte kendi iç süreçlerimizde Akıllı Otomasyon imkanlarını kullanmayı hedefliyoruz.
 

TEKNOLOJİYİ İNSAN KAYNAĞIMIZI EN VERİMLİ KULLANACAK ŞEKİLDE ENTEGRE EDİYORUZ
Bankacılıkta yapay zekâ ve robot teknolojisi kullanımı, ‘Herkesin işini robotlar yapacak’ endişesini de beraberinde getiriyor. Böyle bir durum söz konusu mu?

Robotlar, insanlara yardımcı olmak için yine insanlar tarafından tasarlanıyor. Robotlar sayesinde iş gücü kaynağının çok daha verimli şekilde kullanılacağını düşünüyoruz. Burada odaklanılması gereken nokta, yapay zekâ ve insanın birlikte çalışmasını sağlamak. Yapı Kredi olarak biz de bu teknolojiyi insan kaynağımızı en verimli kullanacak şekilde süreçlerimize entegre ediyoruz.

‘DİJİTAL İŞ GÜCÜ’ PROJEMİZ, OPERASYONEL MÜKEMMELİYET ÖDÜLÜ ALDI
Bankanızın yapay zekâ ve robot teknolojileriyle ilgili aldığı ödüller var mı?

Bankacılık operasyonları bünyesinde hayata geçirdiğimiz, Dijital İş Gücü projesiyle raporlama, bilgi giriş işlemleri gibi süreçlerde verimliliğimizi ve müşteri taleplerine sağladığımız geri dönüşleri daha da hızlandırdık. Robotik otomasyon alanında geliştirdiğimiz bu yenilikçi proje, VISA Europe tarafından düzenlenen ‘Visa Türkiye Konferansı Vizyonist 2018’de Visa Operasyonel Mükemmeliyet Ödülü’nün sahibi oldu. Ayrıca müşterilerin serbest metinli talimatlarını sınıflandırıp bilgi çıkaran projemiz 2018 IDC Ödülleri’nde ‘En İyi İnovasyon Projesi’ kategorisinde ödüle layık görüldü. 

arf

Yukarı