28 Nisan 2025
Beşyol Mahallesi 1.İnönü Caddesi 18/8 Küçükçekmece İstanbul
Gastro Son Dakika

Franchise ekosistemiyle büyümenin altın kuralları

Mi Kurumsal Danışmanlık Kurucu Ortakları Mesut İstemkar ve Düzgün Dolu, Türk hızlı servis restoran sektöründe franchise sisteminin sağladığı ivmeyi ve markalar için sunduğu fırsatları Hizmetix okurları için değerlendirdi. 2025 yılına dair sektörel öngörülerini paylaşan İstemkar ve Dolu, başarılı ve sürdürülebilir büyüme için yatırımcıların dikkat etmesi gereken kritik noktaları vurguladı. AVM’lerde yükselen gastronomi trendleri, sağlıklı ürün konseptleri ve dijitalleşme gibi unsurların sektördeki rekabeti nasıl şekillendireceğinin de gündemde olduğunu belirten ikili, franchise sisteminin markalar açısından avantaj ve dezavantajlarına da değindi.

Türk hızlı servis restoran sektörü büyüme konusunda franchise sistemi ile önemli bir ivme yakaladı. Dünyada da tercih edilen bu sistemin markalar açısından avantaj ve dezavantajları nelerdir? Özellikle büyük şube sayılarına ulaşınca hangi alanlarda daha dikkatli olmak gerekir?

Franchise sistemi, Türk hızlı servis restoran sektöründe büyümenin en etkili yöntemlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Küresel pazarda da geniş bir uygulama alanı bulan bu sistemin avantajları ve dezavantajları akademik bir bakış Franchise sistemi, Türk hızlı servis restoran sektöründe büyümenin en etkili yöntemlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Küresel pazarda da geniş bir uygulama alanı bulan bu sistemin avantajları ve dezavantajları akademik bir bakış açısıyla değerlendirilebilir. Franchise sistemi, hızlı servis restoran sektöründe büyüme için güçlü bir katalizör görevi görmektedir.

Avantajlar arasında:

-Hızlı ölçeklenebilirlik ve yayılma fırsatı

-Marka bilinirliğinin artışı,

-Yatırımcılara hazır bir iş modeli sunulması yer alıyor.

Bununla birlikte dezavantajlar:

-Operasyonel standartların korunması,

-Franchise alanların eğitim ve uyum süreçlerinin yönetimi

-Yüksek şube sayılarına ulaşıldığında müşteri deneyiminin tutarlılığının zayıflaması riski dezavantajlar arasında yer alıyor.

Yüksek şube sayılarına ulaşıldığında özellikle

-Operasyonel süreçlerde standardizasyon

-Marka kimliği ve değerlerinin korunması,

-Lojistik ve tedarik zinciri yönetiminde sürdürülebilirlik büyük bir önem taşır.

Son dönemde tekrar yükseliş trendine giren AVM’ler özellikle yerli yeme-içme markaları için hedef haline gelmiş durumda. Bu trendi nasıl yorumluyorsunuz? Sizce AVM’lerin sektörün yükselişindeki etkisi artarak devam edecek mi? AVM stratejilerinde markalar nelere dikkat etmeli?

Son dönemde AVM’ler, özellikle yerli yemeiçme markaları için bu alanlarda stratejik fırsatlar sunmanın yanı sıra, markalar için de önemli çekim merkezleri haline gelmiştir. Bu yükselişi, pandemi sonrası değişen alışveriş ve sosyalleşme alışkanlıklarına bağlayabiliriz. Tüketici alışkanlıklarındaki değişimler doğrultusunda AVM’ler, yalnızca alışveriş yapılan yerler olmaktan çıkarak deneyim odaklı sosyal alanlar haline gelmiştir. AVM’ler, güçlü müşteri akışı ve merkezi lokasyon avantajı sunarak markaların büyümesine katkı sağlar.

Ancak, markaların AVM stratejilerinde şu noktalara dikkat etmesi gerekir:

-Kira maliyetlerinin optimize edilmesi,

-Hedef kitleyle uyumlu AVM seçimi,

-Yenilikçi ve lokal lezzetlere odaklanarak farklılaşma stratejisi geliştirilmesi.

AVM’lerin sektöre olan katkılarının önümüzdeki dönemde de artarak devam edeceğini öngörebiliriz.

Siz Mi Kurumsal Danışmanlık olarak gıda sektöründe faaliyet gösterecek markalara ne gibi hizmetlerde bulunuyorsunuz? Sağlıklı ve sürdürülebilir bir franchise sistemi için şartlar nelerdir? Özellikle finansman modellerinde nasıl bir yol izlenmeli?

Mi Kurumsal Danışmanlık olarak gıda sektörüne özgü stratejik çözümlerimizle markaların sürdürülebilir büyümesine katkı sağlamaktayız. Sektörel standartları ileri taşıyacak bir misyonla hareket etmekteyiz. Şirketimizin stratejik yaklaşımları, yalnızca bugünün zorluklarını çözmekle kalmayıp yarının fırsatlarını şekillendirmeye de odaklanır.

Mi Kurumsal Danışmanlık olarak gıda sektöründeki markalara sunduğumuz hizmetler:

-Operasyonel süreçlerin oluşturulması

-Operasyonel süreçlerin iyileştirilmesi ve verimlilik artırımı,

-Franchise sistemleri için sürdürülebilir ve etkin iş modellerinin geliştirilmesi,

-Finansman modelleri ve bütçeleme stratejilerinin planlanması,

-Pazarlama, sosyal medya ve marka bilinirliği çalışmalarıdır.

Sağlıklı ve sürdürülebilir bir franchise sistemi için:

-Etkili eğitim programlarının oluşturulması,

-Detaylı operasyon rehberleri sunulması,

-Mimari alt yapıların oluşturulması ve mimari el kitabının çıkarılması,

-Doğru iş geliştirme modellerinin seçilmesi ve planlı lokasyon geliştirmelerle kiralama süreçlerine rehberlik edilmesi,

-Talepler doğrultusunda marka dönüşüm, devirli iş geliştirme modellerinin yapılması,

-Franchise modeli gelişmiş ama franchise vermek isteyen markalara outsourching desteği verilmesi önemlidir.

2024 yılı yerli markalar için müthiş başarılı geçti. 2025 yılında siz sektörde nasıl bir etki bekliyorsunuz? Hangi konseptlere ilgi daha fazla olacak? Büyükşehirler dışında hangi bölgeler yatırımcılar için cazip olabilir?

2025 yılı, sadece Türk hızlı servis restoran sektörü için değil, küresel ölçekte yeme-içme sektöründe de dönüşüm yılı olacaktır. Hem konsept hem de bölgesel çeşitlilik açısından zengin fırsatlar sunmaktadır. Gıda sektöründe farklı trendlerin ön plana çıkacağı bir yıl olması beklenmektedir 2025 yılında sektörde farklı konseptlere ilginin artacağını öngörüyoruz. Özellikle;

-Sağlıklı ve doğal ürünlere olan talep,

-Teknoloji destekli self-servis ve dijital uygulamaların entegrasyonu

-Bölgesel lezzetlerin modern yorumları gibi konseptler dikkat çekici olacak.

Büyükşehirler dışında ise yatırımcılar için:

-Turizm potansiyeli yüksek sahil bölgeleri,

-Gelişmekte olan Anadolu şehirleri cazip fırsatlar sunabilir.

2025 yılı ve ötesinde başarı, yalnızca mevcut trendlere uyum sağlamakla değil, aynı zamanda geleceği şekillendirecek yenilikçi çözümleri hayata geçirmekle mümkün olacaktır. Mi Kurumsal Danışmanlık, bu vizyonun öncülerinden olacak ve sektördeki konumunu çalışmalarıyla birlikte ivmeyi sürekli yukarıya taşıyarak güçlendirecektir.