Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz, Türkiye’deki ilk şarj ağı işletmeci lisanslarını verdiklerini açıkladı. 2030 yılında 1 milyonun üzerinde elektrikli araç sayısına ulaşılacağını öngördüklerini ifade eden Yılmaz bu durumda en az 100 bin civarında şarj ünitesi ihtiyacının ortaya çıkacağını da belirtti.
EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz yaptığı açıklamada, Türkiye’nin elektrikli araç piyasasında ve şarj ağı altyapısında henüz başlangıç aşamasında olduğunu belirtti. 2021 sonu verilerine göre Türkiye’de yaklaşık 6 bin 500 elektrikli araç ve 3 bin 500’e yakın şarj ünitesi bulunduğunu kaydeden Yılmaz, “Yerli otomobilimiz, TOGG’un yaratacağı ivmelenmeyle, şarj istasyonlarının sayısında da bir artış gerekeceği ortada. Dünya ortalamalarına baktığımızda her 10 elektrikli araca bir şarj ünitesi ihtiyacını görüyoruz. 2030’da 1 milyonun üzerinde elektrikli araç sayısına ulaşacağımız öngörüldüğünde, en az 100 bin civarında şarj ünitesi ihtiyacı ortaya çıkıyor. Bu anlamda güçlü bir şarj ağı altyapısı, elektrikli araç ekosisteminin gelişmesi için olmazsa olmaz.” ifadelerini kullandı.
Yılmaz, şarj hizmeti piyasasına yönelik yaptıkları düzenlemelerin önemli bir farkındalık yarattığını ve sektöre dinamizm kazandırdığını gözlemlediklerini aktardı.
Yılmaz, çevreyi korurken diğer taraftan da orta ve uzun vadede ülke ekonomisi için önemli kazanımlar elde edilebilecek bir alanda adımlar atıldığını belirterek; “Kurumumuzca yapılan düzenlemeler kapsamında, şirketler alacakları şarj ağı işletmeci lisansı ile şarj ağı işletebilecek. Kurulumuzda ilk etapta dosyalarını tamamlamış 5 adet lisans başvurusunu değerlendirdik ve ilk lisanslarımızı verdik. Şarj ağı işletmeci lisansı sahipleri, elektrikli araç kullanıcılarına, kendi kuracakları ünitelerle hizmet sunabilecekleri gibi sertifika vermek yoluyla, bir nevi akaryakıt sektöründeki bayilik sistemine benzer bir şekilde de hizmet götürebilecek. Burada sertifika sistemi üzerinden küçük ölçekli yatırımcılarımıza da çeşitli iş modellerinin ve fırsatların doğuyor.” diye konuştu.
KUTU
Şarj Ağı Lisansı Alan İlk 5 Firma
Armatec Enerji ve İnşaat LTD.ŞTİ
RHG Enertürk Enerji Üretim ve Ticaret A.Ş.
Kalyon Elektrical Vehicle Enerji Yatırım A.Ş.
FCTR Elektrikli Araçlar Enerji Teknolojileri ve Hizmetleri A.Ş.
En Yakıt A.Ş.
Elektrikli araç ekosisteminin dijital teknolojilerin yoğun kullanıldığı bir alan olduğunu aktaran Yılmaz, “EPDK tarafından kurulacak Serbest Erişim Platformu’nda elektrikli araç kullanıcıları mobil bir uygulama üzerinden halka açık şarj istasyonlarının coğrafi konumları, şarj ünitesi ve soket sayıları, tip ve güçleri, ödeme yöntemleri ve müsaitlik durumlarını görüntüleyebilecek. Araçtan şebekeye elektrik teknolojisi, akıllı şebekeye destek olacak diğer ileri teknolojik uygulamalar, batarya değiştirme istasyonları, mobil şarj istasyonları, kablosuz şarj, yol üstü şarj üniteleri, elektrikli yollar, aydınlatma direği üniteleri gibi inovatif alanlara yönelik gelişmeleri de yakından takip ediyoruz. Enerji piyasasına yönelik dijital dönüşümü tetikleyen, yapay zeka, nesnelerin interneti, makine öğrenimi, bulut, büyük veri ve benzeri uygulamalar da mercek altına aldığımız diğer yenilik alanları. Düzenlemeye tabi şirketlerimizin bu teknolojileri kullanarak verimlilik ve hizmet kalitesinde iyileştirme sağlaması için gerekli düzenleme altyapısı bulunuyor.” diye konuştu.
2.SAYFA
KAYA KAMYONLARI ELEKTRİKLİYE DÖNÜŞÜYOR
Nuh Çimento, karbon ayak izini sıfıra düşürme hedefleri çerçevesinde çimento faaliyetlerinde kullandığı dizel yakıtlı kaya kamyonlarını ABB’nin yüksek teknolojili ürünleri ile elektrikli kamyonlara dönüştürecek. Nuh Çimento, 2030 yılına kadar çimento faaliyetlerinde karbon ayak izini düşürme ve net sıfır emisyon hedefleri çerçevesinde dizel yakıtlı araç ve iş makinelerinin tamamını elektrikliye dönüştürmek için 2018 yılında dizel ekskavatörlerini elektrikliye çevirmeye başladı. Yeni proje ile de sürdürülebilirlik taahhütlerini gerçekleştirme yolunda teknolojik işbirliği yaptığı ABB ile birlikte 30 yıldır kullanımda olan kaya kamyonlarını elektrikliye dönüştürme kararı verdi.
Nuh Çimento ve ABB arasındaki bu işbirliği ile yüksek güçlü ve uzun ömürlü enerji depolama sistemlerinin kullanılmaya başlanması, kaya kamyonlarının işletmecilik maliyetlerini düşürecek, daha uzun kullanılabilirlik ömrü sunacak ve daha yüksek verimlilik sağlanmasına zemin yaratacak.
Kaya kamyonları yokuş aşağı giderken ortaya çıkan rejeneratif enerji, bataryaların yeniden şarj edilmesini sağlayacak. Bu kullanım şekli ile kaya kamyonlarının genel verimliliği artırılarak şarj ihtiyacı azalacak ve operasyonel verimlilikte artış yaşanacak. 30 yıldır Nuh Çimento maden sahalarında kullanılan kaya kamyonlarının tamamen elektrikle çalışan makinelerin arasına dahil olmasına ve uzun yıllar boyunca kullanımda kalmasına olanak sağlayacak.
ABB bu proje kapsamında, kaya kamyonlarının elektrikliye çevrilmesi için ihtiyaç olan tüm ekipmanların; traction sistemi, batarya paketi, elektrik motoru, araç kontrol sistemi, elektrikli araç şarj istasyonunun tedariki ve sistem mühendisliğinden sorumlu olacak.