Ana içeriğe atla

arf

İDO’DAN HAKSIZ REKABETE KARŞI AÇIKLAMA

19.11.2018 - 10:23

İDO; Bostancı-Bakırköy, Bostancı-Kabataş-Beşiktaş ve Adalar’dan oluşan iç hat seferlerini neden durduracağına dair bir basın açıklaması yaptı. İDO’nun 2011’de 934 milyon dolara özelleştirildiği hatırlatılan açıklamada, şirketin neden böyle bir karar almak zorunda kaldığı maddeler halinde sıralandı.

İstanbul Deniz Otobüsleri AŞ (İDO), 1 Aralık’tan itibaren iç hatlar seferlerini durduracağını açıklamış, bu karar kamuoyunda yankı bulmuştu. İDO; Bostancı-Bakırköy, Bostancı-Kabataş-Beşiktaş ve Adalar’dan oluşan iç hat seferlerini neden durduracağına dair bir basın açıklaması yaptı.

 

İDO’nun Tepe-Akfen-Souter-Sera ortaklığı tarafından 2011 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne (İBB) 861 milyon dolar imtiyaz bedeli, 73 milyon dolar da kredi devri olmak üzere 934 milyon dolar ödeyerek özelleştirildiği hatırlatılan açıklamada, şirketin neden böyle bir karar almak zorunda kaldığı maddeler halinde sıralandı.

 

İşte o açıklama:

 

1-) BURSA SEFERLERİNDE HAKSIZ REKABET

İBB, sözleşmeye aykırı olarak Bursa Belediyesi’ne “bedelsiz” iskele tahsis ederek BUDO’nun İstanbul-Bursa arasındaki seferleriyle haksız rekabete sebep olmuştur.

 

2-) AMBARLI LİMANI PROJESİ

Özelleştirme sözleşmesinde yer alan Ambarlı Liman arsasının bugüne kadar İDO’ya teslimi yapılmayarak İDO’nun Ambarlı’dan Yalova-Mudanya-Bandırma RO-RO projesini hayata geçirmesi engellenmiştir.

 

3-) NEGMAR HAKSIZ REKABETİ

Eskihisar-Topçular arasında hiçbir bedel alınmadan NEGMAR isimli şirketin yan kuruluşlarına İZMİT Büyükşehir Belediyesi aracılığı ile, iskele tahsis edilmiştir. Bu da İDO’yu çok büyük gelir kaybına uğratmıştır.

 

4-) SİRKECİ-HAREM HATTI KISITLAMALARI

Sirkeci-Harem hattı İDO’nun en kârlı hatlarından biri olmasına karşılık, UKOME kararı ile 3,5 ton üzeri araçların geçişi engellenmiş, söz konusu araçlar Yavuz Sultan Selim Köprüsü’ne yönlendirilerek çok önemli bir gelir kaybına sebebiyet verilmiştir.

 

5-) KABATAŞ MARTI PROJESİ ETKİSİ

İDO’nun en önemli iskelesi olan Kabataş iskelesi Martı Projesi nedeni ile kapatılınca, yolcu sayımızda yüzde 80’e yakın düşüş ortaya çıkmış ve bu zarar telafi edilememektedir.

 

6-) UKOME’DEN İSTENEN ZAM TALEPLERİ

Çok ciddi kur ve maliyet artışları karşılığında son üç yılda yüzde 85 artışa rağmen UKOME kararları ile ancak yüzde 22 zam alınabilmiştir. Bu durum iç hat seferlerimizi sürdürülemez bir noktaya taşımıştır.

 

7-) OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ ETKİSİ

İDO’nun zor duruma düşmesinin en büyük nedeni, burada alınan kararlardır. Osmangazi Köprüsü ihalesi İDO ihalesinden önce yapılmıştır. Tepe-Akfen-Souter-Sera, 2011’de İDO ihalesine girmeden evvel Osmangazi Köprüsü’nün 2016’da açılacağını, geçiş fiyatının ise 2016 için 41 dolar + yüzde 18 olduğunu, bu fiyatın Karayolları tarafından Osmangazi Köprüsü’nün yapımcı firmalarına garanti edildiğini, Karayolları ve Otoyol AŞ tarafından akdedilen sözleşmeyi okuyarak bilgi sahibi olmuştur. Bu fiyatlara göre tüm araçların Osmangazi Köprüsü’nden geçmeyeceği tarafımızdan öngörülerek, bu hattımızda 2016’dan itibaren önemli bir gelir kalemini fizibilitelerimize koyarak teklifimizi vermiştik. Ancak köprünün açılması ile birlikte Bakanlar Kurulu Kararı ile yatırımcı firma Otoyol AŞ’ye 2017 için 41 dolar + yüzde 8 KDV x 40 bin araç parası ödenirken, araç geçiş ücretleri 70.75 TL + yüzde 8 KDV’ye düşürülmüştür.

 

Bu kararlar Karayolları’nın, yani devletin İDO ile rekabeti anlamına gelir ki bu kesinlikle “adil” değildir. Haksız rekabete girmektedir.

 

Tüm bu nedenlerden dolayı, İDO Yönetim Kurulu, 7 Kasım 2018 tarihli toplantısında, kredi yapılandırma görüşmelerini yaptığı bankaların da tavsiye ve görüşleri doğrultusunda, yabancı stratejik ortağı Souter Inv’ın da talebi ile Uluslararası Hukuk Platformu’na başvurmadan önce tüm zarar eden hatlarını kapatarak, bir parça olsun kanamayı durdurmayı hedeflemiştir.

 

Bu şartlar dahilinde 01 Aralık 2018 tarihi itibariyle Sirkeci-Harem hattı hariç iç hat seferlerimizi geçici olarak durdurduğumuzu anlayışınıza sığınarak bildirmek isteriz. Bu kapsamda 01 Aralık 2018 tarihinde Bostancı-Beşiktaş, Bostancı-Kadıköy-Yenikapı-Bakırköy, Adalar hatlarımız geçici olarak durdurulacak olup Bostancı, Yenikapı ve Kadıköy iskelelerimiz şehir dışı hatlar için faaliyet vermeye devam edecektir.

 

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.

ff

Yukarı