Dünyanın en önemli turizm fuarları arasında yer alan Uluslararası Turizm Borsası (ITB) Fuarı, pandemi nedeniyle verdiği 3 yıl aranın ardından kapılarını turizm profesyonellerine yeniden açtı. Dünya genelinde turizm endüstrisi için en önemli etkinliklerden biri olarak öne çıkan ve bu yıl 54.’sü düzenlenen ITB Fuarı ilk kez B2B olarak gerçekleşti. Sürdürülebilirliğin her alanda önem kazandığı günümüzde “Sürdürülebilir Turizm” temasıyla düzenlenen fuara dair görüşlerini paylaşan sektörün üst düzey temsilcileri, yaşanan depremlerin ardından rezervasyonlarda duraksama yaşandığını ancak sürecin normale dönmeye başlamasıyla sektörde hedefl enen rakamlara ulaşılabileceğini ifade ederek iyimser bir portre çizdi.
Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy Berlin’de düzenlenen 54. Uluslararası Turizm Borsası (ITB) Fuarı’na katıldı. Türk şirketlerinin stantlarını ziyaret ederek bilgi alan Ersoy, bakanlık ve sektör temsilcileri olarak 2023’e çok iyi hazırlandıklarını belirterek, “İlk rezervasyonlara, Ocak ayındaki gerçekleşmelere baktığımız zaman geçen seneye kıyasla rakamların çok ciddi şekilde arttığını gördük. 6 Şubat’ta yaşadığımız deprem sonrası ileriye dönük rezervasyonlarda kısmi azalmalar olsa da 27 Şubat itibarıyla Turizm Geliştirme Ajansımız tekrar çok yoğun tanıtım ve halkla ilişkiler faaliyetlerine başladı. Rezervasyon akışı son birkaç haftada tekrar hızlı bir şekilde artmaya başladı. 2023 yılı için koyduğumuz hedeflere de hep beraber devlet sektör el ele vererek ulaşacağız. Devlet ve sektör ele ele vererek 2020, 2021 ve 2022’de çok zor bir süreci başarılı bir şekilde yönettik, sonuçlarını hep beraber gördük. 2023’te de aynı stratejiyle, devlet sektör ele ele vererek bu süreci başarıyla yöneteceğimizi düşünüyoruz. Önemli olan yılbaşında koyduğumuz sektörel hedeflere 2023
Alman tur operatörleri, Türkiye’nin performansından mutlu
Berlin’deki tur operatörleri ve hava yolu şirketleriyle görüşmeler yaptıklarını aktaran Ersoy, onların da Mart ayında rezervasyon akışının tekrar hızlandığını, Türkiye’nin pasta payının yüksek olduğunu belirttiğini kaydetti. Ersoy, “Bu hareketlilik Almanya’dan Türkiye’ye tekrar ciddi bir rezervasyon akışının olacağını gösteriyor. Bu da bizim açımızdan sevindirici.” dedi. Almanya’dan daha fazla turistin Türkiye’ye gelmesi konusunda ise Ersoy, “Alman STK ve tur operatörleri, Türkiye’nin performansından oldukça mutlular. Türkiye’nin şu anda lider pazar olduğunu söylüyorlar. Önemli olan bu pazarın gelişerek devam etmesi. Biz de o yönde stratejilerimizi geliştiriyoruz. Almanya geçen sene Türkiye’ye 5,7 milyon civarında turist gönderdi. Geçmişe baktığımız zaman rekor denebilecek bir sayı. Bu sene de bu sayıyı artırmayı hedefliyoruz. Onların da beklentisi bu yönde.” diye konuştu.
Yıl sonunda Almanya’dan gelecek turist sayısı 6.5 milyon kişiyi bulabilir
Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra Eresin de 2023 yılının sakin başladığını ancak deprem sonrası rezervasyonlarda yaşanan durgunluğu sektörün aştığını ifade etti. “Her ne kadar turizm açısından yıla sakin başlamış olsak da 2023 için iyimser beklentilerimiz devam ediyor.” diyen Eresin, 2023 yılına ilişkin hedeflere ulaşabileceklerini ve 2023 yılının turizmde iyi bir yıl olacağını ümit ettiklerini vurguladı. Londra, Cannes, Madrid, Tel Aviv ve son olarak Berlin ITB gibi uluslararası fuarlardan alınan işaretlerin bu beklentileri desteklediğini söyleyen Eresin, “2023 yılında her segmentte, hem doluluklar hem de oda fiyatları açısından artış olmasını öngörüyoruz.” dedi.
“Ülkemizin en önemli turizm pazarlarının başında gelen Almanya’da deprem sonrasında başlayan durgunluğun da kısmen geçmeye başladığını görüyoruz.” İfadelerini kullanan Eresin, “Bu da önümüzdeki döneme ilişkin umutlarımızı artırıyor. Şubat ayında rezervasyonlarımızda başlayan durgunluğun önümüzdeki aylarda yeniden yükselişe geçmesini umuyoruz. Kısa süreli durgunluğun ardından yeniden toparlanma başladı. Özellikle en büyük turizm pazarımız Almanya’dan gelen turist sayısında yıl sonu itibariyle artış beklentimiz devam ediyor. Yıl sonu itibariyle Almanya’dan gelecek turist sayısı 6.5 milyon kişiyi bulabilir. Bakanlık hedef ve beklentilerine paralel şekilde 2023 yılında TÜROB olarak da 60 milyon turist ve 56 milyar dolar gelir bekliyor, hedefliyor çalışmalarımıza bu yönde devam ediyoruz.” diye konuştu.
SEZON ÖNCESİ İYİ HABERLER DE GELİYOR
TUI Group CEO’su Stefan Baumert, ITB Berlin Fuarı’nda yeni tatil sezonuna ilişkin açıklamalarda bulundu. Baumert, yaz sezonunun iyi geçeceğini şimdiden gelen rezervasyonlarla görebildiklerini, “Rezervasyonların başlangıcı, uzun zamandır olduğundan daha güçlü. Ocak ayı en çok rezervasyon yapılan ay olarak geri döndü. Almanya’daki olumlu seyahat havasından oldukça memnunum.” sözleri ile açıkladı. 2023 yılı için her halükârda 2022’den iyi geçeceğini belirten Baumert, “Girit, Rodos veya Türkiye gibi destinasyonlar geçen yıl zirve rakamlara ulaştı. Mayorka ilk kez 2019 rakamlarının üzerine çıktı. Bu nedenle Balear kapasitemizi bir önceki yıla göre bir kez daha yüzde 5 oranında artırdık.” dedi. Mallorca’ya 1 milyon turist götürmeyi hedeflediklerini açıklayan Baumert, “Antalya talebi de çok yüksek. Antalya rezervasyonlarda Mayorka başa baş gidiyor şu anda. Ayrıca, Yunanistan kapasitemizin yüzde 50’sini ise şimdiden sattık.” diyerek farklı destinasyonların rezervasyon durumlarını ve TUI satışlarının iyiye gittiğini paylaştı.
Ayrıca Almanların seyahat etme arzusunun hız kesmeden devam ettiğini TUI tarafından Yougov’a yaptırılan ve 2.142 kişinin katıldığı anket ortaya koydu. Ankette katılımcıların yüzde 64’ünün 2023’te en az 1 kere seyahat etmek istedikleri sonucu gözler önüne serildi.
Türkiye rezervasyonları hareketlendi
ITB Berlin Fuarı’nın başlamasından hemen önce, Bentour Reisen Türkiye için merak edilen önemli bir iyileşme bildirdi. Bentour Reisen CEO’su Deniz Uğur, “Mevcut gelişmeden memnunuz. Müşterilerimiz Türkiye ile ilgileniyor ve şimdiden en popüler otelleri en iyi seyahat sürelerinde güvence altına alıyorlar. Geçen yılın sonunda Bentour Reisen, Türkiye için uçuş ağını büyük ölçüde genişletti ve 2023 yazı için neredeyse %40 daha fazla uçuş koltuğu planlandı. Mevcut gelişme Bentour Reisen’i haklı çıkarıyor.” dedi.
Uğur, “Depremler talep üzerinde sadece kısa vadeli bir etki yarattı. Suriye sınırı turistik bölgelere 650 km uzaklıkta, bu nedenle depremlerden etkilenmiyorlar ve esnek tarifemizle rezervasyon tamamen risksiz. Ayrıca, her rezervasyon yerel halka da yardımcı oluyor, çünkü birçok turizm profesyoneli aslen etkilenen bölgelerden geliyor.” diye konuştu.
Otellerden bölgeye geri dönüşler başladı
ITB Berlin Fuarı’na katılan Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Sururi Çorabatır, deprem nedeniyle bir süre durma noktasına gelen rezervasyonların başlatılan çalışmalar sayesinde yeniden normale dönmeye başladığını belirtti. Otellere yerleştirilen depremzedelerin birçoğunun hasar tespit çalışmalarının başlamasıyla memleketlerine geri dönmeye başladığını aktaran Çorabatır, “Depremin ardından, başta Antalya ve Alanya olmak üzere, yaklaşık 120 bin kişiyi 21 bölgemizdeki otellerimizde ağırladık. Apart otel de, 5 yıldızlı otel de taşın altına elini koydu. Hem çadır hem konteyner bakımından bütün otelcilerimiz desteklerini sağladı. Yönetim kurulu toplantımızda hasar tespitinin ardından geriye dönen çok kişi olduğunu öğrendik. Öte yandan deprem bölgelerinden gelip çalışmak isteyenlerin de istihdam çalışmaları var.” açıklamasında bulundu.
Deprem nedeniyle rezervasyon iptalinden ziyade durağanlık olduğunun altını çizen Çorabatır, “Rusya ve kuzey ülkelerinden gelecek rezervasyonlar Mayıs ayından sonra başlayacak ama onun öncesinde Almanya ve İngiltere’den Türkiye’ye çok fazla bir talep vardı. Deprem nedeniyle bu talepte bir durağanlık oldu. Bu sadece bizim ülkemiz özelinde bir şey değil böyle bir şey hangi ülkede olsa bu durum yaşanır. Bir de şu çok önemli; rezervasyon iptali olmadı. Durağanlık yaşandı. Müşteri başka yere de rezervasyon yapmadı bu dönemde. Bu durağanlık 3 hafta iptal olmadan seyretti. Bu dönemi de iyi yönetmek lazım. Bu süreci de Kültür ve Turizm Bakanlığı ile yönetmeye çalışıyoruz.” ifadelerini kullandı.
Mayıs’tan itibaren hareket gelecek
ITB Berlin Turizm Fuarına ilişkin değerlendirmede bulunan Alanya Turistik İşletmeciler Derneği (ALTİD) Başkanı Burhan Sili, sezonun Mayıs ayından itibaren hareketleneceğini Haziran ayında ise normale döneceğini açıkladı. Sili, acente temsilcileri ve tur operatörleriyle yapılan görüşmeler ışığında planlama ve rezervasyonların Türk turizmcisinin beklentisini karşıladığını söyledi. Sektör temsilcilerinin maliyet artışlarına dikkat etmesi gerektiğini de vurgulayan Sili, “Pandemi nedeniyle 3 yıl aranın ardından yapılan ITB Berlin Turizm Fuarına bu sene bizler de Alanya olarak katılım gösterdik. Bölgemize misafir gönderen tüm kaynak pazar temsilcileriyle görüşmeler yaptık. Bu 3-4 haftalık süreçte yaşanan rezervasyon kayıpları sonrasında sezonun Mayıstan itibaren hareketleneceğini ve Haziran ayı itibariyle normale döneceğini bekliyoruz. Yaz sezonunda bir olumsuzluk olmaz ise iyi bir sezon geçeceğini değerlendiriyoruz.” dedi.
“Bu sezon en önemli sorunlarımızdan biri olan maliyetler nedeniyle fiyat konusunda çok dikkatli olmalıyız.” diye konuşan Sili, “Kalitemizden ödün vermeksizin doğru fiyatlandırmalarla sezonu idame ettirmeliyiz.” ifadelerini kullandı.
Ela Excellence Resort Belek’ten ITB’de üst düzey temsil
Ela Excellence Resort Belek de, Özak Global Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Akbalık ve Yönetim Kurulu Üyesi Ali Alp başta olmak üzere otel Genel Müdürü Orhan Gökçen ve Satış Pazarlama Direktörü Deniz Değirmendere’nin katılımlarıyla üst düzey bir temsil ile ITB Berlin Fuarı’nda yerini aldı. 2021 ve 2023 yılları arasında otelde gerçekleştirdikleri yatırımları ve geliştirdikleri konseptleri fuara katılan acenteler ve profesyoneller ile paylaşan yönetim ekibi, Avrupa pazarının ve bu pazarın en önemli iki noktasından biri olan Almanya’nın çok önemli bir yere sahip olduğunu belirtirken Avrupa pazarındaki hedeflerini gerçekleştirmek amacıyla ürün ve hizmet kalitesini geliştirmeye devam edeceklerini belirttiler. Gelecek turizm trendleri, sürdürülebilir turizm ve pandemi sonrası turizmin yeniden yapılanması konuları bu yıl yaklaşık 180 ülkenin en prestijli turizm markalarının katılım gösterdiği fuarın ana başlıklarıydı. Fuarda geleneksel olarak en yüksek turizm potansiyeline sahip olan pazarların Türkiye’ye olan ilginin devam ettiği ve iyi başlayan Avrupa rezervasyon seyrinin 4 haftalık durgunluk döneminden sonra hızlanması beklendiği değerlendirildi.