Temmuz sayımızda “Ayın Konuğu” olarak dergimizde ağırladığımız Negmar Narlı Feribot Genel Müdürü Kemal Gündüz ile firmalarının 2023 yılı içindeki hedeflerini ve Afrika’da hayata geçirmeyi planladıkları yatırımların detaylarını konuştuk.
Negmar Narlı Feribot faaliyetlerinden ana hatlarıyla bahseder misiniz?
Negmar Grup şirketlerinden Narlı Feribot İşletmeciliği olarak 4 feribotumuz ve 135 kişilik uzman çalışan kadromuz ile İzmit Körfez geçişinde Gebze-Eskihisar ve Yalova-Tavşanlı arasında 10 yıldır hizmet veriyoruz. İskelelerimizden 7/24, tarifesiz ortalama her 20 dakikada bir 25 dakikalık seferler gerçekleştiriyoruz.
Günümüzde dünya ticaretinin yüzde 83’ü denizyolu taşımacılığıyla gerçekleştiriliyor. Denizyolu ile yapılan bu ticaret bazı istisnalar dışında tamamen serbest rekabet ortamında, 150’den fazla ülkenin kayıtlı olmasıyla ve neredeyse her milletten bir milyondan fazla denizcinin çalıştığı 50.000’den fazla gemi ile yapılıyor. Denizyoluyla taşımacılık hizmetini avantajlı kılan en önemli etkenlerden biri karayoluna göre daha ucuz ve konforlu bir ulaşım şekli olmasıdır. Karayolları ile kıyaslandığında ortaya 7 kat daha düşük bir maliyet çıkıyor. Özellikle de ülkemizin 3 tarafının denizlerle çevrili olduğunu düşünürsek Türkiye’de deniz ulaşımı daha fazla tercih ediliyor diyebiliriz. Narlı Feribot olarak ise, feribot hatlarımızın en büyük özelliği ulaşılması zor olan yol güzergâhlarına iyi bir alternatif oluşturuyor olması. Hizmet verdiğimiz, Marmara Denizi’ni kuzey ve güney yönlerinden bağlayan Eskihisar – Tavşanlı hattı, ticari hareketin yoğun olduğu büyük bir şehir olan İstanbul ile güneyindeki sanayi ve üretimin merkezi konumunda olan Bursa, Balıkesir, Manisa gibi büyükşehirlere olan ticari yük taşımacılığı faaliyetlerini karşılıyor. İzmit Körfezi’ne baktığımızda coğrafi yapısı gereği karayolu ulaşımı yaklaşık 100 kilometre kadar bir mesafe ediyor. Ancak Narlı Feribot ile bu mesafe 9 kilometreye kadar düşüyor. Bu noktada araçlara İzmit Körfezi’ne göre mesafe, süre, maliyet ve konfor anlamında avantaj sunuyoruz. Feribotlarımızla müşterilerimize, köprü fiyatına oranla binek araçlarda yüzde 35’e, ticari araçlarda ise yüzde 41’lere varan maliyet avantajı sağlıyoruz. En önemlisi de seyahatlerinde ortalama 30 dakikalık bir mola, dinlenme imkanı sunuyoruz. Yolcularımız feribotlarımızın klimalı salonlarında, kafe, Wi-Fi internet, telefon şarj ve masaj koltukları gibi hizmetlerden yararlanabiliyor. Yolculuklarında feribot tercih edenler uygun maliyetin yanında deniz havası alırken, geçiş süresini de verimli değerlendirmiş oluyorlar. 2023 yılı içerisinde feribotlarımıza, elektrik ihtiyacını yenilenebilir enerjiden karşılayacağımız tek araçlık e-şarj istasyonu kurmayı hedefliyoruz. Böylece elektrikli araç sahibi müşterilerimize de feribotla geçişlerinde kendileri dinlenirken araçlarının bir miktar şarj edilebilme imkanı sunmuş olacağız.
Negmar Narlı Feribot olarak ülke ekonomisine nasıl bir katma değer sağlıyorsunuz, geçtiğimiz yıl nasıl bir ciro ve büyümeye ulaştınız? 2023 yılı sonundaki büyüme hedeflerinizi göz önünde bulundurduğunuzda şu anda hedeflerinize ulaşma konusunda hangi noktadasınız?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü’nün 2022 yılı verilerine göre tüm Türkiye’de düzenli seferlerle denizyolu üzerinden taşınan araç sayısı 11 milyon olarak gerçekleşti. 11 milyon aracın 5.7 milyonunun İstanbul’da taşındığı gözüküyor. Bu 5.7 milyonun ise 3.9 milyonu Eskihisar’dan geçiş yaptı. Negmar Narlı Feribot olarak biz de 2022 yılında 1,03 milyon adet araç geçişi sağladık. Bu verilere göre Türkiye’de 2022 yılında denizyoluyla taşınan toplam araç sayısının yüzde 9’u Negmar Narlı feribot üzerinden sağlanmış oldu. 2022 yılında 1,03 milyon araç geçişi ile 178 milyon TL ciro elde ettik. 2021 yılına göre araç sayısında yüzde 5 oranında artış ve gelir bazında yüzde 34 oranında büyüme ile yılı kapatmış olduk. 2023 yılında araç sayısında yüzde 5 büyüme hedefliyoruz.
Son birkaç yılda tüketicilerin ve müşterilerin ürün ve hizmet beklentisini etkileyen faktörler arasında sürdürülebilirlik bir adım öne çıkıyor. Negmar Narlı Feribot’un sürdürülebilirlik konusundaki projeksiyonu hakkında neler söylersiniz?
Denizyolu taşımacılığı son yıllarda çevresel ayak izini azaltma konusunda gelişme sağlasa da, karbonsuzlaşma ve kirliliği azaltma konusunda gidecek bir yolu var. Yalnızca taşımacılık yapıp kar etmek değil, çevreye ve insana karşı sorumluluklarımızın da farkında olarak hareket etmeliyiz. Bu açıdan yenilikçi çözümler ve dijital teknolojilerden en iyi şekilde faydalanılması gerekiyor. Son dönemde navigasyon, otonom gemiler ve insansız gemi çalışmalarına odaklanılmış olduğunu görüyoruz. Çevresel etkilerin düşürülmesi, işletme giderlerinin azaltılması ve gemilerin daha verimli işletilebilmesi, insan hatalarından kaynaklı kayıpların azaltılması gibi artıları kazanabilmek için çalışmalara devam edilmeli. Biz de gelişmeleri yakından takip ediyor ve sektörümüze örnek olacak adımlar atmaya çalışıyoruz.
2023 yılının sonuna dek alacağınız yatırım aksiyonları neler olacak? Negmar Narlı Feribot orta ve uzun vadede hangi strateji ve hedeflerle yoluna devam edecek?
Eskihisar-Tavşanlı hattımızda 10 yılda elde ettiğimiz deneyimi farklı bölgelere taşımak için halka açılmayı amaçladık. Halka arzımız için SPK başvuru sürecimiz devam ediyor. Buradan elde edeceğimiz gelir ile yurt dışında Batı Afrika ülkelerinde büyümeyi hedefliyoruz.
Feribot taşımacılığında 5 milin altında olan hatları kısa hat olarak tanımlıyoruz. Bu hatlarda feribotlar tarifesiz ve ring olarak rahatlıkla çalışabiliyor. Negmar Narlı Feribot olarak biz de kısa hatlarda önemli bir deneyime ve rekabet avantajına sahibiz. Bu avantajlarımızı kullanabileceğimiz, Afrika’daki kısa hatlarla ilgileniyoruz. Gambiya, Sierra Leone ve Kenya’da Eskihisar-Tavşanlı hattımıza benzer geçişler bulunuyor. Bu yıl Gambiya’da benzer bir yatırıma başlayacağız. Gambiya’da Atlas Okyanusu’na dökülen ve ülkenin 200 mil kadar içine uzanan Banjul Nehri bu anlamda iyi bir fırsat oluşturuyor. 2.8 mil genişliğinde olan nehir ülkenin başkenti Banjul’un tam ortasından geçmekte ve şehri ikiye bölmektedir. Nehir aynı zamanda Banjul’dan geçen kuzey-güney otoyolunu da ayırmaktadır. Şehrin diğer yakasına geçebilmek için karadan 8 saati bulan bir mesafenin katedilmesi gerekiyor. Feribot ile bu süre yaklaşık 20 dakikaya kadar düşüyor. Mevcutta devlet tarafından yönetilen bir feribot işletmesi ile geçişler yapılmaya çalışılıyor. Ancak bakımsızlık ve iskele uyumsuzlukları sebebiyle günlük çok az sefer yapılabiliyor. Çoğu zaman araç bekleme süreleri 4-5 saati buluyor. Bu açıdan bakıldığında yeni ve hızlı bir feribot hattı için büyük bir potansiyel barındırıyor. Banjul-Barra arasında devreye alacağımız hat için yeni bir liman ve iskele kuracağız. Feribot seferleri yaklaşık 20 dakika sürecek. Nehir geçişinde sağladığımız kolaylığın bölgeye ticari bir değer katmasını da bekliyoruz. Gemilerle beraber yaklaşık 35 milyon dolarlık bir yatırım öngörüyoruz. Bu yatırımda kullanılacak iskele, rampa, bilgi işlem altyapısı gibi malzeme ve hizmetlerin tamamını da Türkiye’den ihraç ederek ülkemiz ihracatına da katkı vermeyi planlıyoruz. 2024 yılının sonuna kadar hattımızı açmayı hedefliyoruz. Gambiya’da liman yatırımımız ile birlikte marina tipi AVM ihtiyacının olduğunu da görmekteyiz. İkinci fazda böyle bir yatırım gerçekleştirmek de gelecek planlarımızda yer alıyor.