Ana içeriğe atla

arf

EKOL, HARVARD’DA DERS KONUSU OLDU

08.10.2018 - 16:09

ABD’nin dünyaca ünlü üniversitesi Harvard, Ekol Lojistik’in son yıllardaki hızlı yükselişini ders olarak okutacak. Ekol’ün Avrupa’da en hızlı büyüyen lojistik şirketi olması ve verimliliği artırmak için uyguladığı yöntemler, Harvard Business School derslerinde okutulmak üzere vaka çalışmasına konu oldu. 

Ekol’ün Avrupa’da en hızlı büyüyen lojistik şirketi olması ve verimliliği artırmak için uyguladığı yöntemler, Harvard Business School derslerinde okutulmak üzere vaka çalışmasına (case study) konu oldu. Harvard Üniversitesi işletme profesörlerinden Willy C. Shih tarafından verilecek derste, 1990’da kurulan Ekol Lojistik’in sektörde hızlı büyüyen bir şirket olduğuna dikkat çekilirken; özellikle Ro-Ro ve intermodal taşımacılığa geçişinin de artan bir entegre hizmet ihtiyacından kaynaklandığı vurgulanıyor.
Profesör Willy C. Shih ve Harvard Business School İstanbul Araştırma Merkezi Direktörü Esel Çekin tarafından hazırlanan vaka çalışmasında; 1992’de Yugoslavya’da savaş çıkmasıyla Balkanlar’dan Orta Avrupa’ya taşımacılığın zorluğunu görerek önce 48 Türk nakliyecisinin biraraya gelerek İtalya’nın Trieste Limanı’na taşımacılık gerçekleştirdiği, daha sonraki süreçte ise artan rekabet nedeniyle Ekol’ün, 2013’te kendi Ro-Ro şirketini kurduğu anlatılıyor.
Çalışmada Ekol’ün Avrupa’da kendi altyapısına yatırım yapan en büyük 20 lojistik şirketinden biri olduğu belirtilirken; çekici, tır, Ro-Ro filosu ve depoları olduğu işaret edilen case study’de Ekol’ün 2008’de başlattığı intermodal taşımacılığı sayesinde zamandan tasarruf edilerek Orta ve Kuzey Avrupa’ya nakliyenin gerçekleştiği ifade ediliyor. Türkiye’de büyüyen otomotiv sektörünün depo ihtiyacından yola çıkılarak ve aynı zamanda uzun ve sıkıntılı karayolu taşımacılığının artan talep için yeterli olmadığı düşünülerek intermodal taşımacılığa ağırlık verildiği belirtiliyor.

TEKSTİL SEKTÖRÜNÜN ETKİSİ
Vaka çalışmasında, ayrıca gelişen tekstil sektörünün ihtiyacının ucuz iş gücü ve hızlı nakliye arasında tercih hakkı doğurduğuna işaret edilerek İspanya örneği veriliyor. Tekstil pazarında Uzakdoğu ve Bangladeş gibi ülkelerin ucuz iş gücünün yarattığı düşük maliyet, nakliyedeki yüksek maliyetle ortadan kalkıyor. Ekol’ün bu nedenle Türkiye ve yakın coğrafyadan mal tedarik etmek isteyen İspanyol tekstil sektörüne hızlı hizmet verebilmek için Fransa’nın İspanya sınırında bulunan Sete (Fransa) Limanı’na Ro-Ro seferleri başlattığı da anlatılıyor ve Uzak Doğu’nun ucuz iş gücüyle Türkiye’nin hızlı taşımacılığının rekabet ettiğine dikkat çekiliyor.
Vaka çalışmasında bugün 16 ülkede faaliyet gösteren, Yalova’da Avrupa’nın en modern Ro-Ro terminaline sahip Ekol’ün Türk ekonomisine ve ticaret hayatına intermodal taşımacılıkla getirdiği avantaj Türkiye ve Avrupa dış ticareti için referans gösteriliyor.
Çalışmada, Türkiye ekonomisi ile ilgili veriler ve bilgiler de bulunuyor. Türkiye’nin coğrafi konumu ve yüz ölçümü hakkında bilgi verildikten sonra Dünya Bankası’na göre 2016 GSYH’da 13. ülke olduğuna işaret ediliyor ve İstanbul’dan başka Yalova, İzmir, Antalya, Mersin ve Samsun’un önemli limanlar olduğu belirtiliyor.
Ekol’ün vaka olarak ele alındığı çalışma, Harvard Business School’da 2018-2019 öğretim yılında ders olarak okutulacak.

ff

Yukarı