Ana içeriğe atla

itt

Geçiş zorlukları Türkiye ihracatını engelliyor

13.12.2017 - 11:08

Lojistik sektörünün sorunlarını ve firmaların hangi noktalarda zorluklar yaşadığını konuştuğumuz Bedrettin Noyan Trans Genel Koordinatörü Özgür Noyan, bu sorunlara birtakım önerilerde bulunarak, sektörün önünün açılması için de devletten destek istedi.

Bedrettin Noyan Trans’ın 2017 yılında yapmış olduğu projeler ve 2018 hedefleri hakkında bizlere bilgi veren Bedrettin Noyan Trans Genel Koordinatörü Özgür Noyan, “2016 yılında 20 aracımız varken, 2017’de bu sayıyı 40’a yükselttik. 2018’de ise mevcut sayıyı 55’e çıkarmayı hedefliyoruz. Çift katlı ve bölmeli araçlar da hedeflerimiz arasında. Ayrıca Almanya Köln’de bir şube açmayı düşünüyoruz. Bu şekilde yurt dışına depo yatırımı yapmış olacağız” açıklamasını yaptı. 

“DEĞERLİ VE UCUZ MALLARIN TAŞIMACILIĞINI ÜSTLENİYORUZ”
Yapmış oldukları taşımacılığın yüzde 80’ini yaş meyve-sebze ve balığın oluşturduğunu söyleyen, ayrıca yurt dışına da yaş meyve-sebze taşımacılığı yaptıklarını belirten Noyan, “Kayseri’den vakumlanmış olarak yufka yüklüyoruz. İran’dan Almanya’ya kan, Avrupa’dan Türkiye’ye ilaç taşımacılığı gerçekleştiriyor, kimyasal taşımacılık da yapıyoruz. Kimi zaman ADR yüklerinin taşımacılığını da üstleniyoruz. Kimyasalı, frigorifik araçlarla taşıyoruz. Açıkçası hizmet verdiğimiz yelpaze oldukça geniş. Çünkü bizim yapmış olduğumuz iş ne gemi, ne tren ne de hava taşımacılığına uyuyor. Taşınan ürün; uçakla gitmeyecek kadar ucuz, gemiyle gidecek kadar pahalı… Anlayacağınız hem değerli hem de ucuz malların taşımacılığını üstleniyoruz” diye konuştu. 

TÜRKİYE’NİN İHRACATINI ETKİLİYOR
Sektörde yaşadıkları sorunlara değinen Noyan, “Gümrük sınırında araçların beklemesi, yaş meyve-sebzenin yerine ulaşmasını negatif yönde etkilerken, aynı zamanda Türkiye’nin ihracatına da olumsuz yansıyor. Mesela ürünün Mersin’den Almanya’ya 5 günde gitmesi gerekirken, gümrük kapılarındaki aksamalardan dolayı bu süre 7-8 güne çıkıyor. Bu da yaş meyve-sebzenin raf ömrünü kısaltıyor. Oysa bizim saatle, dakikayla yarışmamız gerekiyor” diye belirtti. 

GÜMRÜK GEÇİŞ ÜCRETLERİ EN BÜYÜK SIKINTI
Akaryakıt giderlerinin ve geçişlerdeki ücretlerin artmasının da nakliyenin önüne geçtiğini ifade eden Noyan, “Macaristan’ın Türk araçlarından geçiş için ücret alması başlıca sorunlardan bir tanesi. Her seferinde her araç başına 420 Euro para ödüyoruz. Bu ücret Alman plakalı araçlardan alınmazken, yalnızca Türk araçlarından alınıyor. Bu problem Avrupa Mahkemesi’nde kazanıldı. Türk firmalardan da artık ücret alınmayacak, ama kanun henüz yürürlüğe girmiş değil. Böylesi bir durumda aslında Dışişleri Bakanlığı’nın da aynı karşılığı vermesi ve belli bir yaptırım uygulaması gerektiğini düşünüyorum. UND ile görüşmemin yanı sıra Dışişleri Bakanı’na bu konuda bizzat yazı yazıp verdim, fakat hala Avrupa’da çaresiz bırakılıyoruz.
Tırların üçüncü köprüye yönlendirilmesi de bizim için çok kötü oldu. Eskiden daha uygun fiyatlarla geçiş sağlarken, şimdi 3-4 katı fiyatlarla geçiyoruz. Üstelik yolumuz daha çok uzadı, her seferinde Avrupa’ya gidiş gelişte 50-100 litre fazla mazot yakmaya başladık. Yani bizim için ekstra maliyet oluştu. Tır geçiş fiyatlarının daha uygun hale getirilmesi lazım. Biz Türkiye’ye girerken 550 litre mazotla giriyoruz. Bunu biraz daha yükseltmeleri gerekiyor.  En azından bin litre ile girelim ki Mersin’e gidip dönebileceğimiz kadar bir mazotumuz olsun. Kısıtlamayı biraz daha iyileştirebilirler, mesela 850 bin litre gibi bir iyileştirme yapılabilir. Şu an 600 litre ile Türkiye’ye giriş yaparsak gümrük cezası yiyoruz. Bu sefer aldığım 50 litrelik mazot bana 7-8 liraya geliyor” dedi.
Noyan, “Sektörde önümüzün açılmasını, devletin bize yardım etmesini istiyor, sadece Türkiye’de değil, dünyada da bize yardımcı olup, yanımızda olmalarını temenni ediyoruz” diyerek sözlerine son verdi. 

a

Yukarı