Ana içeriğe atla

arf

Lüks alışverişin yıldızı e-ticaret

21.03.2017 - 15:31

15. Küresel Lüks Tüketim Ürünleri Raporu’nu açıkladı. 2016’yı yüzde 4 büyüme ile yaklaşık 1,08 trilyon Euro ile kapatan lüks tüketim pazarında tüketici harcamaları lüks seyahat, yiyecek ve şarap ile sanat eserleri gibi yeni ve çok daha kişisel harcamalara kaydı. Yüzde 7’lik pazar payı ile lüks alışverişte ise en çok büyüyen kanal “e-ticaret” oldu.

Küresel lüks ürünler endüstrisinin önde gelen danışmanlık şirketi Bain & Company, İtalyan Lüks Mal Üreticileri Federasyonu Fondazione Altagamma işbirliği ile hazırladığı 15. Küresel Lüks Tüketim Ürünleri Raporu’nu açıkladı. Lüks tüketim pazarının 2016 yılını yüzde 4 büyümeyle yaklaşık 1,08 trilyon Euro ile kapatan raporda, tüketici harcamalarının lüks seyahat, yiyecek ve şarap ile sanat eserleri gibi yeni ve çok daha kişisel harcamalara kaydığı ifade ediliyor. Raporda ayrıca e-ticaretin, 2016’da eriştiği yüzde 7’lik pazar payı ile küresel olarak ABD ve Japonya’dan sonra üçüncü en büyük ‘pazar’ olduğu belirtiliyor.

Küresel lüks pazarının artık doygunluk noktasına eriştiğini, bu nedenle markaların başarılarını devam ettirebilmek için yeni değişim stratejilerini devreye almaları gerektiğini belirten Bain & Company Türkiye Yönetici Ortağı Serhan Nadir, “Dijitalleşmenin küresel lüks pazarı üzerindeki etkisi büyük. Yeni markalar, pazara girişlerin kolaylaşmasıyla birlikte, köklü oyuncularla doğrudan rekabete girebiliyorlar. Bu da doğal olarak yerleşik markaların pazar payı yitirme endişelerini tetikliyor. Ancak gelecek vadeden bu genç markalar gibi düşünmeleri halinde, köklü markaların önlerinde büyük fırsatlar var” dedi. 2020 itibariyle kişisel lüks pazarının 280-285 milyar Euro olmasını beklediklerini ifade eden Serhan Nadir, “Tüketiciyi dijital ve fiziki kanalların hepsinde yakalamak olarak tanımlanabilecek Omnichannel alışveriş modelini uygulayan, müşteriyi daima ilk sıraya koyan markaların yükseleceğini, geride kalanların ise maalesef pazar payı kaybedeceğini şimdiden söyleyebiliriz” dedi.

2016 yılındaki yüzde 4 büyümeye, yüzde 8’lik büyüme ile önemli bir katkı yapan lüks otomobil satışlarına dikkat çekilen raporda, jeopolitik olarak küresel belirsizliklerin çokça yaşandığı bir ortamda, kişisel lüks malları pazarının istikrarlı bir tablo çizdiği ifade ediliyor. Küresel lüks pazarı yeni düzene alışırken, özellikle bazı döviz kurlarında yaşanan hareketlilik 2016 yılı harcamalarını da doğrudan etkiledi. Rapora göre Brexit, ABD başkanlık seçimleri ve Avrupa’daki terörizm, tüketici güveni ile turizm hareketlerinde önemli etkisi oldu.

Raporda, tarihte ilk kez, Çinli tüketicilerin küresel lüks pazarına yaptığı katkı, geçen seneye oranla 1 puan azalarak yüzde 30 olarak gerçekleşirken, güçlenen dolar ve zayıflayan iç tüketime bağlı olarak azalan turizm hacmi nedeniyle Amerika’daki lüks markalar bocalamaya devam ediyor. Pound’un değer kaybetmesi, İngiltere’deki turistik harcamaların artmasına neden olurken, Almanya ve Fransa lüks pazarı terörizmden olumsuz yönde etkilendi.

Rapordan detaylar

Çin iç pazarında lüks harcamaların artması, Çinli turistlerin özellikle Avrupa’daki alımlarındaki düşüşünü telafi etmeye yetmedi:

  • Fiyat farklılıkları, düşük hizmet kalitesi ile alışveriş deneyimi gibi yerel faktörler, Çinli tüketicilerin içeride gerçekleştirdikleri alımları ve buna bağlı olarak toplam lüks tüketim harcamalarını düşürdü.
  • Büyüyen Çin orta sınıfı yardımıyla lüks tüketim harcamalarının ve bunun toplam kişisel lüks ürünleri tüketimine olan katkısının uzun vadede artması bekleniyor.

Avrupa’da turistlerin yaptığı lüks harcamalar azalırken, yerel harcamalar Avrupa’daki kişisel lüks harcama performansını %1 artırdı.

  • İngiliz poundunun değer kaybetmesi İngiltere’deki turistik harcamaları artırdı.
  • Öte yandan, Almanya ve Fransa terörizmden olumsuz yönde etkilendi.
  • İspanya ve Kuzey Avrupa ise tehlike riskinin az olacağı algısı ile daha iyi bir performans sergiledi.

Amerika pazarı sabit kurlarla yüzde 2’lik düşüş kaydederek iniş-çıkışlı bir performans gösterdi:

  • Güçlenen dolar ve zayıflayan iç tüketime bağlı olarak azalan turizm hacmi nedeniyle Amerika’daki lüks markalar zorlanmaya devam etti.
  • Latin Amerika’da lüks tüketiciler daha çok içeride harcama yapmaya odaklandılar. Bu durum Brezilya’nın toparlanmasına, Meksika’da iyi geçen bir yılın bu sene de devam etmesine yardımcı oldu.
  • Kanada ise lüks harcamalar konusunda istikrarlı bir tablo çizdi.

Asya’da durum:

  • Hong Kong ve Macau’da, sabit kurlarla %15 oranında bir düşüş gözlendi.
  • Geçen yıl MERS virüsü ile ilgili yaşanan endişeler nedeniyle Çin’deki akış %13 artış ile Güney Kore’ye doğru yöneldi.
  • Güneydoğu Asya genelinde sabit kurlarla %3’lük bir artış gözlendi. Singapur ise Çin’in en büyük 2. ve 3. şehirlerindeki harcamaları kendine çekti. Çinlilerin yaptığı harcamalar, Tayland ve Malezya’nın da performansını artırdı.

Rapordaki diğer bulgular:

  • Lüks alışveriş kanal lideri: E-ticaret – Geçen yıla kadar büyümeye devam eden dünya perakende sektörü, oyuncuların mağaza kapatmaları ile ciddi bir yavaşlamaya girişin ilk sinyallerini verdi. Bu duruma rağmen, 2016’da eriştiği %7’lik pazar payı ile küresel olarak ABD ve Japonya’dan sonra üçüncü en büyük pazar olan E-ticaret, büyüme açısından lider perakende kanalı ve lüksün geçirdiği dijital devrimin lokomotifi oldu.
  • İndirimli pazar, markaların artan kontrolünde büyüyor – Bugün indirimli lüks ürünler, kişisel lüks ürünleri pazarının %35’ten fazlasını temsil ediyor. Buna karşılık fabrika fiyatına satış mağazaları, pazarın %30’unu oluşturuyor. Tüketicilerin ısrarla harcadığı paranın karşılığını talep etmesi ile bu rakamların artması bekleniyor. Lüks markaların stratejik davranıp, mağazalardaki indirim oranlarını düşürerek outlet kanalını yönetmeleri halinde bunun karşılığını görmeleri mümkün olacak.
  • Pazar trendlerinde “Aksesuar Kullanımı” ve “Kutuplaşma” dönemi – Markadan markaya değişiklik gösterse de sadece güzellik ürünleri tarafından yenilgiye uğrayan hafif aksesuarlar ve mücevherler, her zaman iyi iş yapmaya devam ediyor. Öte yandan, segment performanslarındaki dağılma nedeniyle Gerçek ve Erişilebilir Lüks segmentlerin kutuplaşma trendi bulanıklaşmaya başladı. Lüks pazar büyümesinin sadece bir çeşit sıralama olduğu ve marka performanslarının belli başlı oyuncular arasında oldukça eşit dağıldığı geçtiğimiz senelerin aksine bugün markalar, liderler ve geride kalanlar olarak daha net bir görüntü çiziyor.

yyy

Yukarı