Ana içeriğe atla

BANNER

İşiniz ile ilgili bugün kendinize sormanız gereken 7 soru

13.11.2019 - 13:21

Kariyerinizin beşinci yılında olun, on beşinci yılında olun, çalıştığınız ilk kurum veya onuncu kurum olsun. Çalıştığınız kurumda, en az iki yılınızı doldurduktan sonra, dönüp ilk yılı ve ikinci yılı değerlendirmek lazım. Bu değerlendirme; hem kendi bilgi ve becerilerinizi, hem yöneticiniz ile olan işbirliğinizi, kurumdaki iletişiminizi gözden geçirmenize yardımcı olacak, hem de kurumun kültürü ile sizin uyumunuz hakkında size ipuçları verecektir.
Neden 2 yıl? Hemen açıklayayım. İlk yıl, kuruma adaptasyon, kurum kültürü, çalışma arkadaşlarınızı tanıdığınız, anladığınız, içselleştirdiğiniz yıl olarak geçmiş olabilir. Daha fazla veriye, gözleme ve deneyime dayalı bir değerlendirme için ikinci yıl daha doğru olacaktır.
Sorulara gelir isek…
1. İşiniz daha iyi bir “siz” yaratmanıza ve hissetmenize yardımcı oluyor mu?
Buradaki önemli nokta, sizin için doğru işte çalışıp çalışmadığınızı (biz buna birey-iş uyumu / peron-job fit diyoruz) sorgulamaktır. Yaptığınız iş, hedefleriniz ve hayalleriniz ile paralel mi? 
2. Ailenize zaman ayırıyor musunuz?
3. Sadece “kendiniz ile olduğunuz” zamanlar oluyor mu? Kendinize, size özel zaman ayırıyor musunuz?
2. ve 3. sorular iş-hayat dengeniz ile ilgili olup, bence en kritik sorulardandır. İşkolik misiniz? İş ile özel hayatınız arasında denge kurabiliyor musunuz? İş yükü veya hissettiğiniz yoğun baskı nedeniyle,  kendinizi veya ailenizi ıskalıyor musunuz? 
4. İşinizden ne kadar keyif alıyorsunuz? Yüzde kaçından keyif alıyorsunuz?
Bu soruya yüzde 90 ve üzeri olarak cevap veren çok az kişiye rastladım. Eğitimlerimde veya bireysel görüşmelerimde aldığım cevaplar genel olarak yüzde 50 ile yüzde 60 arasında diyebilirim. İşinizi keyifli kılan faktörler neler, daha keyifli hale getirebilecek şeyler, faktörler, uygulamalar neler olabilir? Yüzdelik oranı nasıl daha yüksek yapabilirsiniz? 
5. İşiniz 1’den fazla yeteneği kullanmanıza izin veriyor mu?
Bu yetenek veya beceriler fiziksel de olabilir, zihinsel de olabilir. İşinizde tek tip beceri mi baskın, yoksa birden fazla becerinizi kullanıyor ve geliştiriyor musunuz? Kısaca, bu soru işinizde yetenek çeşitliliğinin olup olmadığını sorgular. İşinize kendinizden bir şeyler katabiliyor musunuz, size yeterince anlamlı geliyor mu?
6. İşinizde kendinizi ne kadar serbest / otonom / özerk hissediyorsunuz?
İşlerinizin ne kadarında direktif, yönlendirme veya emir (benzer anlamlı kelimeleri özellikle yazdım) alıyorsunuz? Kendinizi özgür hissediyor musunuz? 
7. İşyerindeki performansınız hakkında net, doğrudan ve açık bilgi veriliyor mu?
Geribildirim hatta ileribildirim (feedforward) günümüz iş dünyasının olmazsa olmazıdır, ama maalesef çoğu işyerinde de atlanan bir konudur. 
Son 3 sorunun cevapları objektif olmalı ve ilk 4 soruda olduğu gibi çok iyi değerlendirilmeli. Olumsuz olan veya geliştirilmesi gerektiği düşünülen noktalar tespit edilerek, işyerinde ilgili ekip üyelerinden, yöneticilerden, insan kaynaklarından veya üst yönetimden geliştirilmesi yönünde talepte bulunulabilir, destek istenebilir.
Bununla birlikte, ilk 4 soruya verdiğiniz cevaplar ışığında alınabilecek aksiyonlar, değiştirilebilecek veya revize edilebilecek durumlar ise tamamen sizin elinizde.
Yazımı Buddha’nın bir sözü ile sonlandırmak isterim…
“İşiniz, işinizi keşfetmek ve sonra kendinizi tüm kalbinizle ona vermenizdir.”

arf

Yukarı