Ana içeriğe atla

itt

Marka Yönetimi mi Savaş Stratejisi mi?

09.05.2018 - 17:45

Burak Onur Şahin

Burak Onur Şahin

 

Hemen hemen herkesin bir markası ve onlarca vaadi var. Ama ne kadar doğru olduğu konusunda bir fikri yok. Marka mantrası (özü) ile vaadleri arasında uçurum olan markaların, yaptıkları ilk hata ise pazar paylarını büyütmek adına rakiplerine sonunu düşünmeden yaptıkları saldırılardır. Sonra da attıkları bu savaş nidalarının adını marka yönetim stratejileri koyarak düzene yeni bir düzensizlik eklerler. Pazar payındaki dengeyi geliştirecek stratejiler hazırlamak yerine, bunu saldırı metoduyla sağlamaya çalışanlar; potansiyel alıcının gözündeki değeri azaltarak kendilerinin de bu olumsuz durumdan etkilendiklerinin farkında değiller.

Oysa gerçekler de rüyalar kadar çekicidir!


Kurucularının bazı duygularına hitap ettiği yahut sırf kulağa hoş geldiği için seçilen marka isimleri…


Rakipleri en hassas yerlerinden incitebileceğini yahut itibarsızlaştıracağını hedefleyerek planlanmış reklam çalışmaları…


Kurucularının yahut yöneticilerinin herhangi bir alışverişlerinde cevaplarını aradıkları kriterlere göre belirlenmiş marka vaadleri.


Bunlar faaliyet gösterilen alandaki en tehlikeli üç köşe olarak karşımıza çıkıyor. Bireysel mutluluklar uğruna belirlenmiş stratejiler önce rakipleri, sonra kişilerin bireysel mutluluklarını ve en sonunda ise mevcut pazardaki tüm algıyı yıpratıyor.


O yüzden her zaman olması gerekeni kurallara göre yapmak, olması gerektiğini zannettiğimiz gibi yapmaktan iyidir.

Her markanın yapılacaklar listesi var, peki yapılmayacaklar listeniz nerede?


Şu ana kadar fark ettiğimiz bu üç durumda bile kendimize yeni bir yol oluşturabiliriz. Çocukluğumuzu hatırlayalım; ailelerimiz yaramaz arkadaşlarımızdan uzak durmamızı isterdi. Biz de; ailelerimizin gözünde onlarla aynı konuma düşmemek için, onların ne yaptıklarına bakar ve öyle hareket etmemeye çalışırdık.

 

Öyleyse markamızın başarısı için de sektörümüzdeki oyuncuların başarısızlıklarını iyi analiz edip kendimize katma değeri yüksek bir yapılmayacaklar listesi oluşturabiliriz. Bundan sonraki adımlar ise çok daha kolay olacaktır.

 

Sadece kendi sektörümüzle sınırlı kalmayıp, her sektördeki başarıları analiz edip kendimize bir modelleme oluşturursak, elde edeceğimiz şey, hayal etmeye çekindiğiniz başarı olacaktır.

a

Yukarı