Ana içeriğe atla

FFF

Proje lojistiği ve ağır taşımacılık

09.05.2019 - 16:17

Proje lojistiği, her biri birbirinden farklı projelerde gerekli olan malzemenin kontrol altında taşınması demektir. Proje lojistiğinin zor kısmı, taşınan ürünlerin ağır ve ölçü dışı olması nedeniyle, ağır taşımacılık kapsamı altında değerlendirilmesidir.
Karayolu, demiryolu ve havayolu ile yapılan taşımalarda önce ölçü, daha sonra ağırlık limitleri vardır. Taşıma yapılan aracın kapalı olan bölümü her araç için teknik belgesinde belirtilen ölçülerdedir. Araçları yüklerken bu ölçülerin üzerine çıkılmaması gerekmektedir.
Bu özellik, gabari limitlemesi olarak isimlendirilir. Araçların taşıyacakları yük miktarı da lastik sayıları ile limitlenmiştir. Bu limitlerin üzerinde yükleme yapılması da cezai sorumluluk getirmektedir. Ancak taşınacak bazı malzemeler ölçü ve ağırlık olarak bu limitlerin dışına da çıkabilmektedir. Bu ürünler aşağıda verilmektedir:
Enerji santrali kurulması sırasında kullanılan, trafo, türbin, jeneratör gibi malzemeler
Ağır iş makinaları dozer, yükleyici, ekskavatör, tünel makinaları, vinçler inşaat sektörü için prefabrik kolon ve kirişler, hazır duvarlar, köprüler çimento fabrikaları ve beton santralleri
Rüzgâr jeneratörleri
Konkasör, eleme için elekler
Metal üretim fırınları ve ocakları, döküm üniteleri 
Büyük gemi motoru taşımaları, pompalar
Uçak, lokomotif, tekne ve yatlar
Petrokimya tesisleri

AĞIR TAŞIMALARDA EN RAHATI DENİZ
Deniz taşıması, ağır taşımalarda daha rahat kullanılan bir taşıma şeklidir.  Özel ağır yükleri taşıma ve kendi araçları ile indirebilme özelliğine sahip proje yük gemileri vardır. Bu yüklerin limanlarda yüklenmesi veya indirilmesi gemilerin kendi vinçleri ile yapılabildiği gibi, rıhtıma yanaşan vinç veya aynı anda kullanılan birden fazla vinçle de yapılabilmektedir. Gemiye yüklenen veya indirilen parçaların ağırlığı kritiktir. Bazı limanların rıhtım kapasiteleri bu yükleri elleçlemeye yetmemekte ve takviyeler yapılmaktadır. 
Proje yüklerinin taşınması sırasında özel araçlar kullanılmaktadır. Çok akslı, hidrolik motorlu, özel manevra kabiliyeti olan, birbirine bağlanabilen ekipmanlarla çok ağır yüklerin taşıması yapılabilmektedir. 
Proje lojistiği ve ağır taşımacılık yapan kuruluşların ayrıca taşıma öncesi yol sörveylerini, taşınacak olan yükler için doğru güzergahın seçilmesini, ilave köprü, yol, tünel gibi inşaat işlerini, taşınan ürünün araçlara bağlanması (lashing) projelerini, yükleme ve indirme proje çalışmalarını yapmaları gerekir. 
Proje lojistiğinde taşınan malzemelerin bir eşi yoktur o nedenle çok dikkatli taşınması ve mutlaka sigorta yapılması gerekmektedir. Proje lojistiği, özel ihtisas gerektiren pahalı bir taşıma şeklidir. 

arf

Yukarı