Ana içeriğe atla

aaa

Yedek parça lojistiği ve servis hizmetleri

10.04.2019 - 14:38

Ekonominin temeli tüketimdir. Tüketmek için üretiyoruz. Üretmek için hammadde ve yarı mamul satın alıyor, fabrikamıza taşıtıyoruz. Ürettiğimiz ürünleri de depoluyor, pazardaki talebi karşılamak amacıyla taşıyor ve dağıtıyoruz. Ürünlerimizi tüketmek veya kullanmak için alan kişilere de müşteri veya tüketici diyoruz. Tüketici, tedarik zincirinin son halkası değildir. Tüketicinin ürünü kullanım süresinde de kullandığı ürünle ilgili bakım, onarım gibi hizmetlere ihtiyacı olmaktadır. Özellikle uzun süreli kullanım ömrü olan, yani hızlı tüketim ürünleri dışında kalan ürünler için tüketicinin memnuniyetini sağlamak üreticilerin sorumluluğu altına alınmıştır. 
Tüketicinin çaresiz kalmaması için, üreticileri bağlayan bir kanun ve yönetmelikler hazırlanmıştır. 7 Kasım 2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun yürürlüktedir. Bu kanunun 58 ve 84. maddelerine dayanılarak özellikle mekanik eşyalarda, makine ve ekipmanlarda geçerli olmak üzere Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği adını verdiğimiz bir yönetmelik hazırlanmış ve 28 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Yürütme sorumluluğu da Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na verilmiştir. Son yetkilendirme kararı gereği denetim ve kontrol Ticaret Bakanlığı’na bağlanmıştır.
Otomotiv ürünleri de pahalı, satın alındıktan sonra her an müşteri rahatsızlığı yaratabilecek, kullanım süresinde bakım ihtiyacı gösteren ürünlerdir. 6502 sayılı kanun, farklı ürünler için tüketiciyi korumak amacıyla üretici firmalara servis açma ve otomotiv ürünleri için 10 yıl her türlü yedek parçayı bulundurma zorunluğu getirmiştir.

EN ZOR LOJİSTİK HİZMETLERDEN BİRİ
Yedek parça temini, bulundurulması, dağıtımı, servislere ulaştırılması en zor lojistik hizmetlerden biridir. Bu zorluğu yaratan faktörler de şu şekilde sıralanabilir.
 1-Yedek parçaların tüketim hızı değişkendir. Araçlar başlangıç yaşlarında kullanım arızası değil, kaza ve bakım parçaları kullanır. Yaşlandıkça çalışan parçaların değiştirilmesi gerekir ve yaşlarının sonuna geldiklerinde araç kullanım saatleri düşer, parça kullanımı azalır. Sonunda da firmaların elinde büyük ölü stoklar kalmaktadır. Yedek parçalar ihtiyaç olmazsa satılamayan ürünler içindedir.
2-Depolanacak olan ürünler farklı büyüklükte ve özelliktedir. Yedek parçalar birbirine benzer. Bazıları gözle ayırt edilemezler. Mutlaka barkodlu tanıtım etiketleriyle depolanmalıdırlar. Farklı büyüklükler de depolamayı, elleçlemeyi ve sevkiyatı zorlaştırmaktadır. 
3-Depolarda saklanmaları sırasında hava koşullarından etkilenirler. Dolayısıyla koruyucu depolama sistemleri gerekmektedir. 
4-Sevkiyat sırasında kutulanırken veya sandıklara koyarken parçaların birbirlerini etkilememesi için tedbir alınması gerekmektedir. Ağır parçalar sandıkların altına, hafif parçalar üzerine konmalıdır. Taşıma sırasında birbirlerine çarpıp zarar görmelerinin engellenmesi için tedbir alınmalıdır.
5-Bir servisin yedek parça talebi, servise gelen aracın yedek parçalarının tamamının o anda veya kısa sürede temin edilmesi şeklindedir. Bir tek parçanın bulunmaması tüm parçaların kullanılmaması riskini taşır. Bu nedenle yüzde 100 bulunabilirlik gerekmektedir.
Otomotiv yedek parça lojistiği yapan firmalar her araç, depolama, ekipman, yazılım gereksinmelerini özel olarak temin etmelidir. Depo rafından kolilere, taşıma araçlarından kullanılan yazılımlara kadar her şey yedek parça lojistiği için uygun olmalıdır. Başarının gereksinmesi budur.

arf

Yukarı