Ana içeriğe atla

itt

Hibrit otomobilde bir numara

18.01.2018 - 16:26

Müşteri memnuniyetinin Sonkar’ın öne çıkmasındaki en büyük etken olduğunu söyleyen Toyota Sonkar Genel Müdürü Aykan Ceylan, orijinal parça değişiminin öneminden de bahsetti. 

2017’nin sonlarına gelmişken sizlere bu yılın nasıl geçtiğini sormak isteriz. 2017 satışlarınız beklediğiniz gibi oldu mu?
2017 yılı otomotiv pazarı açısından maalesef beklendiği gibi olmadı. Beklenen 1 milyon civarında bir otomotiv satışıydı, fakat şu an 900-950 bin gibi kapanacak gözüküyor. İlk 11 ayın sonunda yüzde 4’lük bir küçülme var, ama en büyük küçülme yüzde 17,5’luk oranla kasım ayında oldu. Bunun en büyük küçülme sebebi de otomobil satışlarından dolayı… Dolayısıyla sektör için iç piyasa açısından iyi bir yıl oldu diyemeyiz. 

Elektrikli araçlarla ve hibrit ile ilgili size gelen geri dönüşlerde en dikkat çekici noktalar neler?
Hibrit otomobillerde Toyota dünyada bir numara. 1997 yılından beri 13 milyondan fazla hibrit otomobil üretti. Toyota 2019 yılından sonra ise üretiminin tamamını hibrit otomobiller üzerinden devam ettirecek. Bu hibritin bir tanesi elektrikli motor olacak, bir diğeri benzinli veya hidrojen hücreli yakıtla çalışan motor olacak. Dolayısıyla 2019 yılından sonra Toyota tamamen hibrit teknolojisiyle yoluna devam edecek. Zaten bütün markalarda çalışmalarına bu yönde hız verdi. 

Sizce otomotivde fark yaratmada tasarım, teknoloji, üretim, pazarlama, satış sonrası hizmetler arasında hangi konuda daha iyi olmak firmaları öne çıkarıyor? Toyota Sonkar hangi konuda kendisini avantajlı buluyor?
Ülkemizde otomotiv sektöründe satış birinci unsur… Satış kadar önemli bir diğer unsur ise satış sonrası hizmetler... Bu konuda Toyota, Türkiye’de plazalar kavramını geliştiren ve uygulayan ilk ve tek marka diyebiliriz. Artık otomobillerin teknoloji açısından dışarıda tamir edilmesi mümkün değil. Çünkü yarı bilgisayarlı diyebiliriz bu otomobillere. Yazılım tamamen farklı, bütün çalışan donanımlar, aydınlatma sistemi, fren sistemi, süspansiyon sistemi, motor, şanzıman hepsi tamamen yazılım üzerine kurulu bir sistemle çalışıyor. Bu teknolojinin nasıl kontrol edileceğini bilen ekipman ve donanımlarınız yoksa bunları tamir etmeniz mümkün değil.  Bu nedenle Toyota Plaza’da çalışan insanlar bu konuda her yenilenen teknolojiyle birlikte eğitiliyorlar. Sonkar’da bunların içerisinde lider olan bir bayii. 24 yıldan beri sadece Toyota markasına hizmet veriyor. 124 tane çalışanı var ve bunların tamamı Toyota’nın özel eğitimlerinden geçirilmiş, konusunda uzman ekipler. Dolayısıyla bize fark yaratan da bu donanımlı ve kalifiye personel…  Teknolojiyi yakından takip ediyoruz ve Toyota’nın otomobillerinin bakımını yapabilmek için gerekli teknolojik ekipmanları her dönemde yeniliyoruz. En son teknolojiyle donatılmış ekipmanlarıyla Sonkar öne çıkıyor. Dolayısıyla Sonkar’ın fark yarattığı diğer bir konu, en kısa sürede eksiksiz hizmet vererek müşterilerini memnun etmek. Müşteri memnuniyeti Sonkar’ın öne çıkmasındaki en büyük etken.  

Orijinal parça değişiminin öneminden ve ikinci el otomobilde nelere dikkat edilmesi gerektiğinden bahseder misiniz?
“Değişen parça orijinalliğini kaybettirir” diye çok yanlış bir algı var. Eğer bir otomobil hasar görmüşse, bazı parçaların hasar gördüğü için değişmesi mecburidir. Bunlar; kaput, tampon, çamurluk, emniyet kemerleri gibi parçalardır. Kaput üretilirken bazı noktalar zayıf yapılır. Sebebi ise darbe aldığı esnada kaput o zayıf noktalardan kırılsın, darbeyi yay görevi görerek absorbe etsin. Dışarıda bunu tamir ederken orijinalliğini kaybeder düşüncesiyle hareket edildiği için bu zayıf noktaları sarı kaynak denen, kullanılmaması gereken bir aletle kaynatıp üzerini de boyuyorlar. Ama bu sefer kaza yaptığınızda kaput buradan kırılmıyor, üzerine aldığı şiddeti sürücüye iletiyor ve sürücü kazada zarar görüyor. İkincisi emniyet kemerleri… Bunların da bir kullanım ömrü var. Bir kazayı gördükten sonra emniyet kemerinin değişmesi gerekiyor. Ama maliyetlerden dolayı, sürücüler hasar oranlarının arttığını düşündüğü için emniyet kemerini değiştirmiyor. Kısaca bir parça değiştiriliyorsa orijinal parça ile değişmeli. Bu aracın orijinalliğini bozmaz, orijinalliğini korur.  Bir diğer husus ise bakımlar… Biz hangi otomobile, hangi kilometrede, ne yapılması gerektiğini, hangi parçalarının değişmesi veya değişmemesi gerektiğini biliyoruz. Zamanından önce bir parça değiştirmek bizim arzu etmediğimiz bir şey. Örneğin; bazı bujilerin 100 bin kilometrede bir değişmesi lazım. Bazı bujilerin 40 bin kilometrede bir değişmesi lazım. Ama dışarıda bakım yaptırıldığında, o 100 bin kilometrede değişecek buji 20 bin kilometrede atılıp, yerine daha basit ve ucuz bir buji koyuyorlar.  Mesela antifrizin 150 bin kilometrede bir değişmesi lazım. Biz bunun her bakıma gelindiğinde seviyesini ölçüyoruz. Ama bilinçsiz tamirhanelerde uzun ömürlü antifriz boşaltılıyor, üreticinin onay vermediği nerde üretildiği belli olmayan ucuz antifrizler konuyor. Dolayısıyla insanlar ucuza mal ettiğini düşündüğü bir parayı defalarca ödemek zorunda kalıyorlar. Bu nedenle insanların orijinal parçayı tercih etmesi gerekiyor. İnsanlar ikinci elde otomobillerini satarken; eğer yetkili bir serviste bakımlarını yaptırmışsa, parçalarını orijinal kullanmışsa hem arabalarının ikinci el değeri düşmüyor, hem karşı tarafa satarken aracın geçmişini bir dosya halinde sunabiliyor hem de araç uzun ömürlü kullanılabiliyor. 

mogul

 

Yukarı