Ana içeriğe atla


BANNER

OTOMOTİV GAZA BASTI, TAM KAPASİTE EYLÜLDE

29.06.2020 - 08:58

Nisanda kapalı olan, mayısta ise yüzde 40 kapasite ile çalışan otomotiv fabrikalarında haziranda iç pazardaki canlanma ile üretim hızlandı. Kapasite %65'e çıktı. OİB Başkanı Çelik, “Tedbirlerin gevşetilmesi ile eylülde tam kapasite hedefliyoruz” dedi.

Düşük faizli kredilerin devreye girmesi ile canlanan iç pazar otomotiv fabrikalarında üretimi hızlandırdı. OİB Başkanı Çelik, kapasitenin yüzde 65’e çıktığını belirterek, tedbirlerin gevşetilmesi ile eylülde tam kapasite hedeflediklerini söyledi.

Pandemi nedeniyle Avrupa Birliği ülkelerindeki otomotiv üretimi ortalama 28 gün tamamen durdu. Bu süreçte motorlu araç üretim kaybı 2.2 milyon adet oldu. Türkiye otomotiv endüstrisinin ana pazarındaki daralmanın yüzde 25’i bulması beklenirken, Türkiye’de de mart ayında ana sanayinin ardından tedarik sanayi firmaları da geçici süre ile üretimi durdurmak zorunda kaldı. Ancak pandemi sürecinde üretim kabiliyetlerini sağlık ve medikal sektörüne yönelik ürün üretimine adapte eden otomotiv endüstrisi bu dönemde başarılı bir sınav verdi. Öte yandan Mayıs ayında ihracatta yüzde 56 kayıp veren otomotiv endüstrisinde haziran ayı itibariyle toparlanma sinyalleri de gelmeye başladı. Finansman kanallarının açılmasıyla beraber iç pazarda da bir hareketlilik yaşanması bekleniyor. Nisan ayında neredeyse hiç üretim yapmayan otomotiv endüstrisi mayıs ayında yüzde 40 kapasite ile çalıştı. Haziran ayında ise bu oran yüzde 65’e çıkmış durumda. Pandeminin sona ermesiyle ilgili belirsizlik endişeli bir bekleyişe neden olurken, özellikle tedarik sanayi 2021 sonrasında devreye alınacak projeler için ana sanayilere verdiği yatırım taahhütlerini durdurmadı.

'İKİNCİ YARIYA TEMKİNLİ YAKLAŞMAK GEREKİYOR'

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, “Mayıs ayında otomotiv firmalarımız üretime büyük ölçüde başladılar. Haziran ile birlikte biraz daha iyi rakamlar göreceğiz. Ancak sektörün tam kapasite üretime başlaması Eylül ayını bulabilir” açıklamasını yaptı.

Salgının AB ülkelerindeki seyri ve AB pazarında talebin ne ölçüde gerileyeceğinin önemli bir parametre olduğuna işaret eden Çelik, “Uzmanların salgın ile ilgili kesin ifadelerde bulunmaktan kaçınmasına bakacak olursak; bizim de 2020 yılının geri kalanına her halükarda temkinli yaklaşmamız gerekiyor. Yılın ikinci yarısından itibaren ihracat rakamlarımızın normal ortalamalarında seyretmesini bekleyebiliriz. Hedeflerimizin revize edilmesi ile ilgili henüz bir çalışma yapmadık. Ancak bugünden bakarak yılın tamamı için yüzde 20 ila 30 aralığında bir düşüş öngörüyoruz. Salgın ile ilgili en önemli reçete bugün itibariyle salgının tekrarlanmaması için gerekli önlemlerin alınmasıdır. Firmalar bir şekilde üretime başladılar ve zamanla üretim normale dönecek. Ancak şiddetli bir ikinci ve üçüncü dalga salgın sektör için felaket senaryosu olur. Bu yaşanmadığı takdirde zaman alsa da sektörde taşlar yerine bir süre sonra yerine oturacak. Tam kapasite üretime ulaşmak için pandemi sebebiyle alınan önlemlerin de gevşetilmesi gerekiyor. Tedbirler üretimi yüzde 10 -15 civarında etkiliyor” diye konuştu.

İHRACATTA MEKSİKA ATAĞI

Pandemi sürecinde yavaşlayan ihracatı canlandırmak için mevcut ve alternatif pazarlarda yeni yöntemler uygulayan OİB, bir ilke imza atarak yılda 50 milyar dolar otomotiv ithalatı yapan Meksika’ya yönelik Dijital Sektörel Ticaret Heyeti programı başlattı. 21 Türk firmasının katıldığı programda Meksikalı firmalarla online ikili iş görüşmeleri yapılıyor. Açılışı 25 Haziran’da webinar (online seminer) ile yapılan program, 2 Temmuz tarihine kadar sürecek. Meksika’nın toplam otomotiv ithalatı 2019 yılında 50 milyar dolar düzeyinde iken, tedarik sanayi bu rakamdan yaklaşık 30 milyar dolar ile en büyük payı alıyor. Türkiye’nin Meksika’ya yönelik otomotiv ihracatı 2018 yılında 180 milyon dolara kadar yükseldi, 2019 yılında ise 136 milyon dolar olarak gerçekleşti. Meksika’ya yönelik otomotiv ihracatımızda tedarik endüstrisi 67 milyon dolar ile öne çıkarken, 43 milyon dolar ile binek otomobiller diğer önemli ihracat kalemimiz oldu. Baran Çelik, “Her şey yolunda gittiği takdirde 2021 yılından itibaren hedefimiz; tekrar pandemi öncesindeki rakamlara ulaşmak olacak. Normalleşme sürecindeki ilk online programı düzenlediğimiz Meksika, tedarik sanayinde pek çok üründe gümrük vergisiz ithalat yapıyor. Hedefimize ulaşma yolunda iki ülke iş birliğinin güçleneceğine ve ticaretin giderek artacağına inanıyoruz” dedi.

arf

Yukarı