Ana içeriğe atla

arf

TOYOTA C-HR’A AVRUPA’DAN YOĞUN TALEP

15.12.2016 - 15:53

Toyota Plaza Sonkar Avcılar Genel Müdürü Aykan Ceylan, kasım ayında görücüye çıkan Toyota C-HR’a Avrupa’dan 80 bin adet talep geldiğine işaret ederek, “Türkiye’de üretilen Toyota C-HR, Türkiye’nin ihracatta gözbebeği olacak gibi gözüküyor. Türkiye’den ise 20 bin adet talep var” dedi.

Toyota Sonkar olarak 2016 yılı performansınızı rakamsal verilerle anlatır mısınız? 2017 yılına yönelik hedefleriniz nelerdir?
Toyota Sonkar, 2016 yılında satış hedeflerinin yüzde 100 tuttursa da gelir anlamında belirlediği hedeflere ulaşmakta yüzde 25 geride kaldı. Sonkar Grup olarak 2016 yılında toplam satmayı planladığımız araç sayısı 2 bin 500 civarında. Şu anda hedeflediğimiz rakamlara baktığımızda da 2 bin 200 civarında otomobil satacağız gibi gözüküyor. Karlılığı biraz feda ederek hatta hiç kar etmeyerek bu adetlere ulaşabiliyoruz. 

2017 yılında Toyota’da hangi modeller ağırlıkta olacak? Showroom’larda hangi modelleri göreceğiz?
2016’da Corolla büyük bir atağa geçerek büyük beğeni topladı. Aynı şekilde Auris ve Yaris de çok beğenildi. Ama 2017’ye baktığımızda, Corolla’dan sonra Toyota C-HR gözbebeği olacak. İnanılmaz bir beğeni topladı ve müthiş bir talep var. İnsanlar farklı bir otomobil dizaynını özlemiş, öyle gözüküyor. Toyota’nın kalitesi ve sorunsuzluğunun yanında dizaynı da güzelleştirilince talep patlaması oldu. Gelecek yıl gözde modellerimiz Corolla ve C-HR olacak diye düşünüyorum. 

Toyota C-HR kasım ayında görücüye çıktı. Toyota C-HR, hangi özelliklere sahip ve kullanıcılara ne gibi avantajlar sunuyor?
Toyota C-HR’nin hedeflediği kitle gençlerdi. Ama gördüğüm kadarıyla genç ve orta genç dediğimiz kesimi kapsıyor. Bu arabanın en büyük özelliği otomobil konforunda bir SUV olması. 1.2 turbo benzinli motoru inanılmaz güçlü. Size 1.6’dan da kuvvetliymiş hissi yaratıyor. SUV olmasına rağmen ağırlık dengesi çok iyi hesaplanmış, yol tutuşu mükemmel. İçerideki dizayn sanki size özel tasarlanmış izlenimi veriyor. Kullandıkları malzemenin kalitesi, çok lüks bir araç kullanıyorsunuz hissi veriyor. Toyota, hibrid olarak zaten dünyada 1 numara. En çok hibrid satan marka. Dünyaya hibridi yayan marka. C-HR’ın bir özelliği de yerli olması. Yani Türkiye’de üretiliyor olması. Çok sessiz bir otomobil. 2 tane motoru var, benzinli ve elektrikli. Yakıt tüketimi çok tasarruflu. Özellikle şehir için planlanmış bir araba. Sessizliği, yakıt ekonomisindeki performansı, çevreye en az miktarda saldığı zehir miktarı, onu kendi sınıfında ön plana çıkaracak. 

İHRACATIN GÖZBEBEĞİ OLACAK...
C-HR ile ilgili ihracat hedeflerinizi açıklar mısınız?

Gelecek yılla ilgili Avrupa’dan 80 bin talep geldi. Dolayısıyla Türkiye’nin de ihracatta gözbebeği olacak gibi gözüküyor. Türkiye içerisinde de 20 bin talep gözüküyor. Dolayısıyla gelecek yıl Türkiye ekonomisine de ihracatıyla katkı sağlayacak bir model.

Otomotiv sektöründe yapılan ÖTV zammını değerlendirir misiniz? Toyota Sonkar olarak satışlarınızda ve hedeflerinizde bir değişikliğe gidecek misiniz?
ÖTV zammından önce 1600 cc’ye kadar olan araçlarda ÖTV oranı yüzde 45, 1601 ve 2000 cc arası olan araçlarda yüzde 90, 2001 cc ve üstünde ise yüzde 145’ti. Yeni ÖTV zammıyla 1600 cc’ye kadar olan araçlarda ÖTV oranı yüzde 60, 1601 ve 2000 cc arası olan araçlarda yüzde 110, 2001 ve üstündeki araçlarda yüzde 160’a çıkartıldı. Düzenleme sadece motor hacmine göre değil, ithal ve yerli otomobillerde navlun bedeline göre yeniden oranladı. 1600 cc’ye kadar olan araçlarda 40 bine kadar olan yüzde 45, 40-70 bin arası yüzde 50, 70 bin üzeri yüzde 60 ile sınırlandı.  
ÖTV artışının neden yapıldığı konusunda net bir fikrimiz yok. Türkiye, dünyada otomobil üzerinden en çok vergi alan 5 ülkeden bir tanesi. Yeni ÖTV zammıyla birlikte ilk 3’te yer alıyor. Bu her yıl yapılan bir zam değil. Türkiye’de 2016 ocak-ekim arasında 719 bin 499 otomobil satıldı. Bunun toplam 220 bin 764’ü yerli, 498 bin 735’i ithal. Her satılan 100 arabanın 71 tanesi ithal, 29 tanesi yerli. ÖTV zammıyla ithal aracın önüne geçmek amaçlanıyorsa tedbir yine yeterli değil. ÖTV zammının ikinci sebebi ise ÖTV kaybı olabilir. Ama bu sefer de otomobil satışları azalacağından dolayı hedefe ulaşmada sıkıntı yaşanacak gibi gözüküyor. Bir önceki ÖTV oranlarıyla otomobil satışlarında toplam hafif ticariyle beraber yüzde 1 azalma sözkonusu. 2015’e göre toplam 7 bin 744 araba azalmış görünüyor. Otomobil satışları bazında baktığınızda 4 bin 400 daha fazla araç satılmış. Yani azalma hafif ticari araçlarda gözüküyor. 2015’e göre 12 bin tane daha az araç satılmış. Dolayısıyla ÖTV zammıyla alınan tedbir, hafif ticari araçlara yönelik olması gerekirken, otomobillere yönelik gerçekleşti. Yani atılan adım doğru değildir. 

“ARALIKTA OTOMOBİL FİYATLARI ARTACAK”
ÖTV zammı otomobil fiyatlarına ne şekilde yansıyacak?

24 Kasım itibariyle yeni oranlar yürürlüğe girdi. 2016 Kasım ayı sonuna kadar birçok marka aradaki ÖTV farkını karından taviz vererek üstlenmeye çalıştı, fiyatlara yansıtmamak için elinden geleni yaptı. Ama 1 Aralık 2016 itibariyle bunu yapamayacağı gibi uzun süredir durağanlıktan dolayı kur farkını fiyatlara yansıtmayan otomobil firmaları, kur farkını da fiyatlara yansıtacaklar. Dolayısıyla Aralık ayı itibariyle otomobil fiyatlarında inanılmaz derecede artışlar yaşanacak. 2017 yılı itibariyle otomobil satışlarının yüzde 20-25 arasında azalacağını düşünüyorum. Bu da devlete büyük bir ÖTV kaybı yaşatacaktır.

Toyota Sonkar olarak 2017 yılı hedefleriniz nelerdir?
Toyota Sonkar olarak 2017 yılında ‘Mavi Okyanus’ stratejisini uygulayacağız. Bu strateji genelde riskin boyutuna göre bazı tedbirler almayı gerektiriyor. Biz de böyle yapacağız. 2017’de Toyota Sonkar olarak Yenibosna’da devam etmeyi öngörüyoruz. Avcılar ayağında ise farklı bir oluşuma gideceğiz. 
 

yyy

Yukarı