Ana içeriğe atla

itt

Tuza dikkat!

17.03.2017 - 10:29

Dünya Sağlık Örgütü; yüksek tansiyon, kalp hastalıkları, böbrek hastalıkları başta olmak üzere şişmanlık, şeker hastalığı ve bazı kanser türlerinden korunmak ve kemik sağlığını korumak amacıyla tüketilmesi gereken tuz miktarını günde 6 gram (bir tepeleme çay kaşığı veya 1 silme tatlı kaşığı) olarak öneriyor. Bu miktar ise yemeklere tuz eklenmeden doğal olarak günlük tüketilen yiyecek ve içeceklerle sağlanıyor.

c11-17 Mart Tuza dikkat haftası olarak kutlanıyor. Fazla tuz kullanımı kalp, damar, şeker hastalığı gibi pek çok hastalığa sebep oluyor. Dünya sağlık örgütü verilerine göre günlük tuz tüketimi 5-6 gram olmalıyken Türkiye'de ortalama 18 gram tuz tüketiyoruz. 

Saygı Hastanesi, kendi hastanesinde farkındalık oluşturmak ve tuz tüketiminde dikkatli olmak konusunda hastalarını ve misafirlerini bilgilendirmek amacıyla ‘tuzsuz çorba’ dağıttı. 

Hazırladığı pankartlar ile hastane içinde ‘tuza dikkat, yeteri kadar kullan fazlası zarar’ şeklinde bilgilendirme yapan, el ilanları basan Saygı Hastanesi, öğleden itibaren de bardaklara koyduğu çorbaları ikram edecek. Yaklaşık bin kişilik çorba dağıtılıp her verilen kişiye de tuzun zararlı etkileri anlatılacak. 

TUZLUK KULLANMAYIN

İnsan vücudunun bazı fonksiyonları için sodyuma ihtiyacı varken fazla alınması yüksek kan basıncı başta olmak üzere inme, kalp hastalıkları ve böbrek hastalıklarına neden olabiliyor.

Tuzu azaltarak pek çok hastalıktan kurtulabilirsiniz;

Diyetle alınan tuzun miktarı 10 gramdan 6 grama düşürülmesi ile inme riskinin yüzde 23 ve kardiyovasküler hastalıkların riskini yüzde 17 azaltabilir.

Sofrada tuzluk kullanmamakla tuz alımı yüzde  15 azaltılabilir.

Tuz tüketiminin günde 6 grama düşürülmesi her yıl yaklaşık 2.5 milyon önlenebilir ölüm anlamına geliyor.

Tuz tüketimine yetişkinler kadar çocukların da dikkat etmesi gerekiyor. Çocukların tükettiği hazır paketli gıdalar yüksek tuz içeriyor. Şekerli tada sahip olan bisküvi veya pudingler dahil çoğu paketli gıdada yüksek sodyum içeriği bulunuyor. Bu durum, gelecek nesillerin yüksek tansiyon tehdidi altında olduğunu gösteriyor.

cBir de böyle deneyin!

Tuz tüketimini azaltabilmek için maydanoz, dereotu, rezene, fesleğen, nane, kekik gibi baharatlar ile aroma sağlanılarak tuz atımı azaltılabilir.

Turşu, ketçap, hardal, zeytin, soya sosu, salata sosları vb. yiyeceklerin tuz içeriği yüksek. Bu besinlerden uzak durulmalı ya da çok nadir tüketilmeli.

Satın alınan ürünlerin etiketleri mutlaka okunmalı, sodyumu (tuzu) azaltılmış veya tuzsuz ürünler tercih edilmeli.

Sodaların sodyum içeriği etiketinden kontrol edilmeli. 

Et olarak konserve ve tütsülenmiş (füme) ürün tüketiminden kaçınılmalı. 

a

Yukarı