Ana içeriğe atla

itt

Gündemde Avrupalı turisti yeniden kazanmak var

19.01.2018 - 09:27

Türkiye’nin dünya turizmindeki konumunu ve 2017 yılının turizm sektörü açısından nasıl geçtiğini değerlendiren Lionel Hotel İstanbul Pazarlama ve Satış Direktörü/TUROYD Yönetim Kurulu Üyesi Burçak Atak, 2018 içinde öngörülerini bizlerle paylaştı.

Dünya turizminde Türkiye’nin konumu nedir? 
Turizm sınır tanımaz. Türk turizminin geleceği ürün ve hizmetlerin geliştirilmesiyle şüphesiz heyecanlı bir hal alacaktır. Türkiye, uluslararası turizm arenasında doğal ve kültürel kaynaklara, tarihsel zenginliğe, coğrafi konuma, iklime ve turistik çekiciliğe sahip çok önemli bir turizm ülkesi. Son yıllarda ülkemizde turizm alanında gerçekleştirilen alt ve üst yapı yatırımları, uluslararası standartlarda inşa edilen havalimanları, turistik tesislerin kalitesi ve ürün standardizasyonu ve sürdürülebilir kalkınma politikası sayesinde turizmde önde gelen diğer ülkelere göre daha avantajlı bir durumda bulunmaktayız. Dünya Bankası, öteden beri Türkiye’nin uzmanlaşması gereken alanlardan biri olarak turizmi işaret etmektedir. Geçmiş 20 yıllık dönemde uluslararası turizm hareketleri ile doğru orantılı bir artış trendine sahip olan ülkemiz dünya turizmindeki konumunu sağlamlaştırmak için çok çalışmalıdır.

Türkiye’nin turizm potansiyeli hakkında bilgi verir misiniz?
Ülkemiz deniz-kum-güneş, tarih potansiyeli ile senelerdir hizmet üretiyor. Buna son yıllarda gastronomi, sağlık, eğitim ve alternatif sporlar da eklendi ve gelişim süreçleri devam ediyor. Ancak, henüz istenen noktada değil... Bizim turizm potansiyelimizi harekete geçirecek temel unsur para akışıdır. Bu sebeple, yabancı bankaların, finans kuruluşlarının ve uluslararası örgütlerin merkezlerinin ülkemizde aktif faaliyet göstermelerini sağlamalıyız.  

Turizm sektörü için 2017 nasıl bir yıl oldu? Rakamlarla sektörün bu yılki performansını değerlendirir misiniz?
Resmi verilere göre, Türkiye 2016’da 11 milyon turist ve sekiz milyar dolar gelir kaybı yaşadı. Bu etki 2017’ye endişeli başlayan sektörümüzde fiyat indirimleri ve gelir kaybı ile yansımış olsa da, yılın ikinci yarısında toparlama gözlemlendi. Elbette bu toparlanma bizim beklediğimiz düzeyde değil henüz. TUIK verilerine göre 2017 yılının 9 aylık periyodunda 30 milyon 371 bin 417 ziyaretçi ile 20 milyon 174 bin 469 USD gelir üretmişiz. Son çeyrek için yaklaşık 5-6 milyon gelir çıkmasını bekliyorum. Yani bu seneyi daha evvel de yapmış olduğum tahminler çerçevesinde yaklaşık 26-27 milyon USD gelir ile kapatmış olabileceğimizi düşünüyorum. 

Peki, 2018 yılı turizm sektörü için nasıl bir yıl olacak, neler öngörüyorsunuz? Bu yıl için turizm sektörüne yönelik hamleler neler olacak?
Geçen yıl 11 milyona yakın turist kaybımız oldu. En önemli etken de lokomotif destinasyonumuz olan İstanbul’a Avrupa’dan Air France, Iberia, Swiss, Alitalia, Austrian ve Amerika’dan Air Canada ile Delta havayollarının uçuşlarına son vermesiydi. 2018 bir önceki yıla oranla elbette daha iyi bir yıl olacak. Ben gelir bütçelerimizde minimum yüzde 20’lik, ADR’larımızda da minimum yüzde 12’lik bir artış olacağını öngörüyorum. 2017 de THY’nin agresif büyüme stratejisi nedeniyle yabancı havayolu şirketlerinin rekabetten çekilmesi ve ziyaretçi sayısında yaşanan düşüş, 3. Havalimanı’nın açılmasıyla birlikte yeniden artacağa benziyor. 
Hepimizin gündeminde 2018’de Avrupalı turisti yeniden kazanmak var. Avrupalı turist de bence bu yıl oldukça iştahlı. Bizim kusursuz hizmetimizi, ülkemizin avantajlarını özlediklerini düşünüyorum.

a

Yukarı