Ana içeriğe atla

GALATA TAŞIMACILIK

TÜM İŞLETMELER ARTIK ‘YERLİ MALI’ NI TERCİH ETMELİ

16.07.2020 - 12:21

Endüstriyel mutfak sektörünün geldiği noktayı konuştuğumuz Mutaş Grup Yönetim Kurulu Başkan Vekili Murat Kuzucu, yerli üretimin önemine dikkat çekti: “Sektörümüzün ulaştığı kalite çizgisi itibariyle ithal olarak tedarik edilen ekipmanlar karşısında yerli üretimlerin tercih edilmesi gerekiyor.”

Sektörün önde gelen firmalarından biri olarak özellikle AVM, otel, restoran, kamu yatırımlarının mutfak projelerini üsteleniyordunuz. Bu yerlerin kapalı olduğu korona virüs sürecinde iç piyasada siparişleriniz nasıl etkilendi?

Restoran, kafe, otel gibi işletmelerin kapalı olması işletmelerin ihtiyaçlarını tedarik etme sürecini ertelemelerine neden olmuştur. Yeni açılacak, yatırım olarak devam eden işletmeler ise pandemiden dolayı inşaat, yenileme ve açılış süreci gibi işlerini yavaşlatmış veya ertelemiştir. Haliyle ağırlama sektöründe, tedarik zincirinde yer alan tüm firmaların siparişleri de yavaşlamış durumdadır. Korona virüs öncesi sözleşme kapsamıyla anlaşılmış sipariş taahhütlerimizi yerine getirmek ile bu süreci değerlendirmiş bulunmaktayız. Personel sayımızı azaltmadan imalat ve projelerimizi ilerletiyoruz ancak yeni dönem için tekrar bir toparlanma süreci olması tüm sektörler

için önemlidir. Çoğunlukla anahtar teslimi büyük çapta projeler üstlenmemiz sebebiyle, 3-4 aylık üretim planlaması yaptığımız için yeni sipariş talepleri yavaşlasa da üretimimize bu dönem de devam ettik. Bu dönem için de hijyen ekipmanlarını tasarladık ve ürettik. Şu anda bu ekipmanlar ile eksilen siparişlerimize katkı olması adına pazarlama faaliyetlerimizi de artırmış durumdayız. 

Yurtdışından gelen taleplerde bir değişim söz konusu oldu mu?

Yurtdışı siparişlerimizden gerek sözleşmeye bağlanmış olanları gerekse bağlanmak üzere olanları tüm gümrüklerin, ilgili ülkelerin bazılarında bankaların ve siparişi veren işletmelerin kapalı olması nedeniyle geçici olarak dondu, haliyle talep azalması da beraberinde gelişti. Ancak virüsü kısmen kontrol altına alan ülkelerden tekrar bir miktar talepler oluşmaya başladı. Yakın zamanda toparlanma olacağını düşünüyoruz.

Ötelenen ve iptal edilen siparişleriniz karşısında nasıl bir kriz yönetimi oluşturdunuz?

Firmamızın hem esnek üretim kabiliyetine hem de güçlü finans alt yapısına sahip olması bizleri çok etkilemese de ileriye yönelik tedbirlerimiz de bulunmaktadır. İhracata yönelik bekleyen veya ertelenen siparişlerimizi ürettik ve ilgili alıcıların normale dönmesi ile sevkiyatlarımızı gerçekleştirerek yeni siparişler arayışımızı hızlandıracağız. Bu tip durumlarda telaşlanmanın daha çok hata yaptıracağı tecrübeyle sabittir, bir süre yavaşlama oldu ama hızlı bir şekilde üretim kapasitemizi tekrar aynı seviyelere taşıyacağız.

Sektör ne zaman normale döner? Yeni normalden ne bekliyorsunuz?

Yeni normal dönemde tüm ağırlama sektörünün aslında baştan beri olması gerektiği gibi hijyen ekipmanlarının kullanımı ve işletmelerin geri planı olan mutfaklarını gereken özen göstererek yatırım yapmaları gerektiğini düşünüyoruz. Sektörün normale dönüşü, otellerin ve restoranların tam kapasite halinde virüsü yenmiş vaziyete gelindiğinde olabileceğini düşünüyorum. Hem sektör içi hem de sektörümüz dışı firmalarımızın da tam normalleşme dönemine kadar da tam kapasite yerine, yarı veya azaltılmış istihdam gibi tedbirler alarak bu yaşamakta olduğumuz badirenin atlatılabileceği kanısındayım.

Pandemi sürecinde 5 yeni hastane açılışı gerçekleşti. Bunlardan en önde geleni Başakşehir Şehir Hastanesi oldu. Böylesine büyük projelerin mutfaklarında yerli ürünlere ne kadar yer veriliyor? Bu konuda beklentileriniz nelerdir?

Açılan yap-işlet modelli büyük şehir hastanelerinin birçoğunda makine türü olan fırın, pişirici ve bulaşık makinelerinde yemek üretim hizmeti veren firmaların isteği doğrultusunda yabancı menşeili ekipmanlar tercih edilmektedir. Nötr ekipmanlar, soğuk hava depoları ve çamaşır makineleri için yerli ürünler kullanılmıştır. Sektörümüzün ulaştığı kalite çizgisi itibariyle ithal olarak tedarik edilen bu ekipmanların da yerli malı tercih edilmesi gerektiği düşüncesindeyim. Ürünler birebir aynı özellik ve kalitede olmayabilir ama artık üreticiler olarak çizgimizi yükselttiğimizi ve diğer devlet yatırımı birçok hastanede kullanıldığı gibi bu yatırımlarda da yerli ekipman kullanılması konusunda işletmelerin yönlendirilmesi gerektiğini düşünmekteyim. Ülkemizin savunma sanayisi gibi yüksek teknoloji gerektiren sektörde de öne çıkmasını gözlemlerken endüstriyel mutfak gibi orta teknoloji ürünlerin halen ithal ediliyor olmasına da karşı olduğumuzu belirtmek isterim.

ÇAĞIN GEREKLERİNE HIZLICA ADAPTE OLUYORUZ

Dijital dönüşümün önem kazandığı bir dönemde Ar-Ge çalışmalarınızdan bahseder misiniz?

Sektörün çağımıza hızla adapte olan firmalarından biriyiz ve bunu ancak Ar-Ge’ye önem vererek sağlayabilirsiniz. İşletmemizde herhangi bir devlet desteği olmaksızın 7 adet Ar-Ge personeli istihdam etmekteyiz. Tüm ürünlerimizi, sektördeki diğer yabancı firmaları iyi takip ederek, kullanıcı geri-bildirimlerini önemseyerek, gerekli değişiklikleri hızlıca uygulayarak üretmekteyiz.

Türkiye, endüstriyel mutfak sektöründe dünyanın neresinde? Hangi pazarlar Türkiye için fırsat sunuyor?

Ülkemiz, endüstriyel mutfak cihaz ve ekipmanları üretiminde dünyada İtalya, Almanya ve Çin’ den sonra en büyük 4. üretici ülke ve lojistik konumu itibariyle de Avrupa’daki sayılı üretici ülkeler arasında da büyük üretim üssü haline gelmiştir. İçerisinde bulunduğumuz sektör, dış ticaret fazlası veren nadir sektörlerden biridir. Türkiye, sektöründe dünyaca ünlü markalar da yaratmış; Avrupa, Orta Doğu, Kuzey Afrika, CIS ülkelerinin de genel pazarı haline gelmiştir. Son yıllarda gelişen ürün teknolojileri ile de Amerika kıtası için pazar payında da yer almaya başlamıştır.

Salgın sonrasında hem iç piyasa da hem de yurtdışında pazar payınızı genişletmek adına hangi adımları atacaksınız?

Salgın sonrası için tüm hazırlıklarını tamamlamış olduğumuz yeni ürün çeşitlerimizi piyasaya sunmak için çalışmalarımız devam etmektedir. Globalleşen ve dijital pazarlama alt yapısı her geçen gün daha da gelişen sektörlerden birinde yer almamız sebebiyle bu platformlarda satışa ağırlık vereceğimizi belirtmek isterim. İhracat potansiyelimizi artırmaya yönelik daha fazla sayıda yurtdışı fuar organizasyonlarına katılarak Pazar payımızı artırmayı düşünmekteyiz. İç piyasada ise bölge bayilikleri oluşturarak daha organize bir şekilde satış ağı kurmayı planlamaktayız.

GALATA TAŞIMACILIK

Yukarı