14 Kasım 2025
Beşyol Mahallesi 1.İnönü Caddesi 18/8 Küçükçekmece İstanbul
Finans Son Dakika

Dijital Çeviklik Türk Bankacılığının Rekabet Gücünü Belirleyecek

KPMG Türkiye tarafından yayınlanan “Bankacılık Sektöre Bakış-2025″ raporuna göre geçen yıl sektörün aktif toplamı 32,7 trilyon TL, mevduat hacmi 18,9 trilyon TL oldu. Sektörün toplam net kârı ise yüzde 6,2 artışla 658,9 milyar TL düzeyinde gerçekleşti. 2024 yılında aktif dijital bankacılık müşteri sayısı geçen yıla göre 8 milyon 572 bin kişi artarak 119 milyon 160 bin kişiye ulaştı.

“Bankacılık Sektöre Bakış-2025″ raporunda yer alan Türkiye Bankalar Birliği (TBB) verilerine göre 2023 yılında Türkiye’de 63 olan banka sayısı 2024 yıl sonunda 67’ye ulaştı. Bunların 38 tanesi mevduat bankası, 20 tanesi kalkınma ve yatırım bankası, 9 tanesi ise katılım bankası oldu.

Dijitalleşme ve müşteri tercihlerindeki değişimlere paralel olarak şube sayısındaki düşüş trendi önceki yıllarda olduğu gibi 2024 yılında da devam etti. 2023 yılında 9 bin 497 olan şube sayısı, 2024 yılında 168 adet azalarak 9 bin 329 seviyesine düştü. Çalışan sayısı ise son üç yıllık dönemde büyük dalgalanmalar göstermese de hafif bir düşüş trendi sergiledi. 2023 yılında 189 bin 107 olan çalışan sayısı 2024 yılında 187 bin 918’e geriledi. Çalışan sayısındaki azalışa rağmen kalkınma ve yatırım bankalarında küçük çaplı artışlar gözlemlenirken genel olarak mevduat bankalarında çalışan sayısında düşüşler yaşandı.

Diğer taraftan tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de dijital bankacılık hızla gelişiyor. Verilere göre 2024 yılında aktif dijital bankacılık müşteri sayısı geçen yıla göre 8 milyon 572 bin kişi artarak 119 milyon 160 bin kişiye ulaştı. Bahsedilen aktif dijital bankacılık müşterilerinin 1 milyon 405 bin kişisi sadece “internet bankacılığı” işlemi yaparken, 109 milyon 644 bin kişisi sadece “mobil bankacılık” işlemi yaptı. Hem internet hem mobil bankacılık işlemi yapan kullanıcı sayısı ise 8 milyon 111 bin kişiye ulaştı.

“Dijital çeviklik bankacılığın rekabet gücünü belirlemeye devam edecek”

KPMG Türkiye Bankacılık Sektör Lideri ve Şirket Ortağı Kerem Vardar sektör hakkında yaptığı değerlendirmede, “Bankalar, finansal sistemin istikrarını korurken aynı zamanda müşterilerinin değişen ihtiyaçlarına yanıt verebilmek için sürekli bir dönüşüm baskısı altında. Günümüzde yalnızca finansal aracılık görevini yerine getirmek yeterli değil, bankaların dijitalleşen müşteri deneyimini yönetmesi, sürdürülebilirlik ilkelerini iş modeline entegre etmesi ve yüksek belirsizlik dönemlerinde stratejik çevikliğini koruması da gerekiyor. Rekabet faiz oranları veya ürün çeşitliliğinin yanı sıra finansal teknolojiye uyum, veri yönetimi, yeşil finansman kapasitesi ve riskleri öngörme kabiliyeti üzerinden de tanımlanıyor. Önümüzdeki dönemde de dijital çeviklik Türk bankacılığının rekabet gücünü belirleyecek unsuların başında gelecek. Bu raporumuzun da bu alanda sektöre yol göstermesini temenni ediyoruz.” dedi.