Ana içeriğe atla

bridgestone

KATILIM BANKALARI DİJİTAL REKABETE DÂHİL OLMALI

09.05.2019 - 16:59

ALBARAKA TÜRK GENEL MÜDÜRÜ MELİKŞAH UTKU: “KATILIM BANKALARI, BANKACILIK SEKTÖRÜNDEN DAHA FAZLA PAY ALABİLMEK İÇİN DİJİTAL ALANDAKİ REKABETE DÂHİL OLMALI. SÜREÇLERİ DİJİTALE AKTARMA, ÜRÜNLERİ TEKNOLOJİYİ MERKEZE ALARAK ÇEŞİTLENDİRME GİBİ ADIMLAR SÜREKLİ OLARAK ATILMALI.”

Albaraka Türk Genel Müdürü Melikşah Utku, katılım bankacılığı ile ilgili sorularımızı yanıtladı.

Öncelikle, ülkemizde 35 yıllık tecrübesi olan katılım bankacılığının geldiği noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz?
Katılım bankacılığı, 1980’lerden bu yana birçok zorluğa ve engele rağmen güçlü bir şekilde mücadele ederek bugünlere ulaştı. Milletin gösterdiği teveccühle güçlerine güç katan katılım bankaları, Türkiye’de İslami finansa olan ilginin ne denli büyük olduğunu kanıtladı. Sektör, yeni katılan kamu katılım bankalarıyla 2023’te yüzde 15 pazar payı hedeflerine doğru emin adımlarla yürüyor. Sistemden çıkan bazı büyük bankaların olumsuz yönde etkisi oldu elbette. Ama gerek köklü katılım bankalarının gerekse yeni aktörlerin katkılarıyla sektör Türkiye’de faiz hassasiyeti olan büyük bir kesimin güvenli limanı olmaya devam ediyor.

Bankacılık sektörüyle kıyasladığınızda, katılım bankalarının performansı nasıl? Bankacılık sektöründen pay alabiliyorlar mı? 
2018’de katılım bankaları sektör geneline kıyasla daha güçlü bir büyüme kaydetti. Bankacılık sektörünün toplam aktifleri 2018 sonunda yıllık yüzde 19 artarak 3.9 trilyon lira büyüklüğe ulaştı. Katılım bankalarında ise artış oranı yüzde 29 olarak gerçekleşti. Bu durum kredi ve mevduat büyümelerinde de kendini gösterdi. Katılım bankalarında sektöre göre daha yüksek bir büyüme gözlemledik. Katılım bankaları, bu başarıyı 2017’de de göstermiş ve sektörden daha yüksek bir büyüme başarısı sergilemişti. Dolayısıyla katılım bankacılığının bankacılık sektöründen aldığı pay gün geçtikçe artmaktadır.

ÜRÜNLER, TEKNOLOJİYİ MERKEZE ALARAK ÇEŞİTLENDİRİLMELİ
Bankacılık sektöründen aldığınız pay sürekli artmasına rağmen katılım bankalarının payı hâlâ yüzde 5’lerde. Bu payı daha da artırmak için neler yapılmalı? 

Öncelikle önümüzdeki senelerde karşımıza çıkabilecek finansal ihtiyaçların doğru analiz edilmesi ve mevcut durumda yaşanan problemlerin teşhisine ihtiyaç vardır. Bu açıdan baktığımızda şube merkezli bir bankacılıktan dijitali odağa alan bir finans yapısına gidişat gördüğümüzü söyleyebiliriz. Gelecekte daha fazla pay alabilmek için katılım bankaları dijital alandaki rekabete dâhil olmalı. Somut olarak söyleyecek olursak; süreçleri dijitale aktarma, operasyonel yükleri otomatik sistemlerle çözme, müşterilerin dijital ortamda ortaya çıkan finansal ihtiyaçlarına o ortam içerisinde çözüm üretme, ürünlerini teknolojiyi merkeze alarak çeşitlendirme gibi adımlar sürekli olarak atılmalı.

Katılım bankaları, ürün ve hizmet anlamında diğer bankalara göre farklılıklarını yeterince ortaya koyabildi mi? 
Türkiye’de inancı gereği konvansiyonel bankalara mesafeli duran kesimin birikimlerinin sisteme kazandırılmasında katılım bankaları çok mühim bir rol oynamaktadır. Öte yandan özellikle altın bankacılığı ve KOBİ bankacılığında katılım bankaları sektördeki rakiplerine nazaran ciddi fark yaratmaktadır. Katılım bankalarının sektör içerisindeki payı yüzde 5 dolaylarındayken, katılım bankalarındaki toplam altın katılım fonu miktarının bankacılık sektörü toplamının yaklaşık yüzde 25’ini oluşturduğunu görebiliyoruz. Katılım bankaları kredi kompozisyonuna baktığımızda KOBİ’lerin yüzde 35’lik bir pay aldığını görüyoruz. Aynı oran sektörde yüzde 25. Halkımızın BES’te yüzde 65 civarında bir oranla faizsiz bireysel emeklilik tercihinde bulunması da var olan potansiyeli göstermesi açısından önemlidir. 

INSHA, AVRUPA’DA DAHA DA YAYGINLAŞACAK
Türkiye’de faaliyet gösteren bir katılım bankası olarak, fark oluşturan ürün ve hizmetleriniz nelerdir? 

Albaraka Türk’ün 1984’te başlattığı ve finansal piyasalara yeni bir soluk getiren hareketi, bugün itibariyle Türkiye ekonomisinde etkin bir yapı haline gelmiştir. Bankamız, müşterileriyle kurduğu köklü ilişkiyle hem kendi bünyesini güçlendirmekte hem de çalıştığı şirketleri çok daha ileri noktalara taşımaktadır. Albaraka Türk olarak katılım bankacılığını bir ilk olarak hayata geçirdiğimiz gibi geldiğimiz nokta itibariyle ilkleri yaşatmaya devam ediyoruz. Örneğin Türkiye’de ilk defa bir katılım bankası bünyesinde start-up hızlandırma merkezi açtık. Albaraka Garaj olarak isimlendirdiğimiz bu merkez bünyesinde girişimcilerimizin fikirlerini gerçeğe aktarabilmesindeki tüm adımlarda kendilerine destek oluyor ve uygun bulduklarımıza yatırım yapıyoruz. Albaraka olarak yurtdışı her zaman için gündemimizin önemli bir parçasını oluşturmuştur. Gerek yaptığımız yatırımlarla doğrudan ilgili bölgede hizmet vererek gerekse de yurtdışında çalışan müşterilerimizin bankacılık ihtiyaçlarını karşılamak yoluyla faaliyet göstermekteyiz. Bu kapsamda Avrupa’da hizmet veren ilk dijital katılım bankası olan “insha”yı kurduk. İnsha’yı önümüzdeki süreçte Avrupa’ya daha yaygın bir katılım bankacılığı haline getirmek istiyoruz. Irak’ta Erbil’in ardından Bağdat’ta da şube açma çalışmalarında son aşamaya gelmiş bulunuyoruz. 

YILIN 2. YARISINDA GÜÇLÜ BÜYÜME BEKLİYORUZ 
Bankanız, 2018’de ne kadar büyüdü ve ne kadar kâr etti?

2018, ekonomimizin geneli için oldukça önemli bir stres testinden geçtiğimiz yıl oldu. Türkiye ekonomisi yüksek enflasyon, yüksek faiz, yüksek kur üçlüsüyle dalgalı ve açıkçası zorlu bir yıl geçirdi. Türk bankacılık sektörünün sağlam temeli, yılların biriktirdiği kurumsal hafızası ve dinamik yapısıyla olası risklere her zaman hazırlıklı olmuştur. 2018 kur şoklarında da bankacılık sektörünün kriz dönemlerini yönetmekte ne kadar mahir olduğuna şahit olduk. Albaraka Türk açısından 2018’e ait elimizdeki finansal verilere baktığımızda, 2017 sonu itibariyle 36 milyar TL seviyesinde olan aktiflerimizi 2018 sonunda 42 milyar TL seviyesine yükselttiğimizi görüyoruz. Böylece yıllık aktif büyüklüğü bazında yüzde 16,5 oranında yıllık büyüme kaydettik. Yine 2018 yılsonu itibariyle öz kaynaklarımızda yıllık yüzde 30’un üzerinde bir artış gerçekleştirdik. Güçlü özkaynak yapımız ve aktif kalitemizle yolumuza devam ediyoruz.

2019 hedefleriniz ve beklentilerinizle ilgili bilgi verebilir misiniz?
Önümüzdeki dönem, aktif büyümemizi sektör büyümesi paralelinde sürdürmeyi hedefliyoruz. Dış ticaret tarafında Türkiye’nin yüksek potansiyele sahip olduğunu düşünüyoruz. Bu potansiyelin gerçekleştirilmesi adına bankacılık hizmetleri muhakkak ki olmazsa olmazdır. Albaraka olarak biz de dış ticaret işlemlerini odak noktamız haline getireceğiz. Ayrıca verdiğimiz kredilerin yaklaşık yüzde 50’sini ekonomimizin can damarı KOBİ’lerimize sağlamaktayız. KOBİ’lere sağladığımız bankacılık hizmetlerini 2019’da artırmaya devam etmekle birlikte bu hizmetlerin gerek yurt içi iktisadi canlılığın devamında gerekse dış ticaret tarafında ülkemize ciddi katkılar sunacağını düşünüyoruz. 2019’un ilk yarısında ekonomide beklediğimiz kısmi likidite sıkışıklığı sürecinde risk yönetiminin öncelikli konumunu koruyamaya devam edeceğini düşünüyoruz. Bu minvalde dengeli büyüme, tahsilatlar ve ihracat ağırlıklı firmalar gündemimizin ana maddeleri olacak. İkinci yarıdan itibaren ise daha güçlü bir büyüme atılımı bekliyoruz.

dfs

Yukarı