Ana içeriğe atla

apti

2. EL ARAÇ SATIŞINDA ONLINE KANALLAR ETKİLİ OLUYOR

16.06.2022 - 11:02

Enflasyon, pandemi ve çip krizi gibi etkenler tüm dünyada otomobil üretiminde sıkıntıların yaşanmasına neden olurken; artan otomobil fiyatları ve çip tedariğindeki sorunlar nedeniyle 2. el otomobile ilgi arttı. İkinci el otomobil alım-satımında etkili olan online kanallar, geleneksel satış kanallarıyla harmanlanarak yetkili satış bayilerine dönüşürken; bayilerin de 2. el araç satışına yönelmeleri konusunda yetkililerden çağrı yapıldı. Hizmetix olarak Haziran sayımızda 2. el otomobil dünyasına dair son gelişmeleri sizler için derledik.

BAYİLER İKİNCİ EL ARAÇ SATIŞINA YÖNELMELİ

jk

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Dr. Altuğ Erciş, 2. el otomobil piyasasıyla ilgili yaptığı açıklamada yetkili satıcıların 2. el araç satışına odaklanmalarının pazara olumlu yansımaları olacağını vurgulayarak; “Pandemiyle birlikte başlayan bulunurluk, ÖTV matrahları, vergilendirme, yüksek kurlar, yüksek enfl asyon ile birlikte alım gücünün azalması gibi bir dizi olumsuz konuyla karşı karşıyayız. Tüm bu gelişmeler, bayilerin 2. el araç satışlarına yönelmesi gerekliliğini ortaya çıkarıyor.” dedi. Son dönemin en önemli başlıklarından biri olan dijitalleşme konusuna da değinen Erciş, dijital dönüşümü, yetkili satıcıların karşılaşacağı bir tehdit olarak değerlendirmediklerini, bunu bir fırsat olarak gördüklerini, bayilik teşkilatının da mutlaka dijitalleşeceğini ancak bu kapsamda bayi konseptinin çok büyük oranda değişmeyeceğini belirtti.

YORGUN ARAÇLARA TALEP ARTTI

Otomobil üretimi çip krizinin devam etmesi nedeniyle yavaşlarken, sıfır araç bulamayan tüketici 2. ele yöneliyor. Üretimin düşmeye devam ettiği takdirde her geçen gün artan araç fi yatlarında, Haziran boyunca da artış yaşanacağı ön görülüyor. Bu durum 2. eldeki araçların fi yatlarını da etkileyince tüketici yaşı daha büyük, km.’si daha yüksek olan “yorgun” olarak adlandırılan araçlara yöneliyor. Geçmişte arabam. com’un ilan verilerine göre 100.000 TL – 150.000 TL fi yat aralığındaki ilan oranları daha yüksekken, Mayıs ayında fi yat artışlarından dolayı 150.000 TL – 200.000 TL fi yat aralığındaki araçların ilanlarda daha çok bulunduğu gözlemleniyor. 200.000 km. ve üzerindeki araç ilan oranları da artıyor. Türkiye’nin önde gelen 2.el otomobil ilan platformu arabam.com’un Mayıs ayı 2. el ilan verilerine göre en çok ilanlar sırasıyla 2012, 2011 ve 2016 model araçlar için ve 150 .000 TL – 200.000 TL fi yat aralığındaki araçlar için verildi.

 

İKİNCİ ELDE EN YOĞUN İLGİ SUV’A

bnm

İkinci el araçta SUV araçlara olan ilgi giderek artıyor. SUV modellere olan talebin dikkat çektiğini vurgulayan VavaCars Pazarlama Başkanı Alper Karaer, “2021 satışlarımızda SUV’un payı artarak yüzde 12,5’e çıktı. 2022’nin ilk aylarında da aynı ilgi sürüyor. Talebin yıl boyunca devam edeceğini düşünüyoruz” dedi. ODD’nin 2022 Ocak-Nisan döneminde gövde tipleri bazında en çok tercih edilen kategori, yüzde 40,5 ile (65 bin 720 adet) SUV segmenti oldu. SUV otomobilleri, yüzde 34,5 pay ve 56 bin 69 adet satış ile sedan; yüzde 23,1 pay ve 37 bin 434 adet satış ile hatchback otomobiller takip etti. SUV modellere olan yoğun ilginin pandemiden önce başladığını ve sadece sıfır araçta değil 2. elde de dikkat çektiğini vurgulayan Karaer, “İkinci el araç pazarında SUV segment payı her geçen gün artıyor. 2020 satışlarımızda SUV araçların payı yüzde 11,5 iken 2021’de bu oran yüzde 12,5’e çıkarak yükseliş trendini sürdürdü.” diye konuştu.

INDICATA 2. EL ONLINE PAZAR ANALİZİNİ POWER BI İLE GÖRSELLEŞTİRİYOR

Autorola Grubun makine öğrenmesi, yapay zeka ve büyük verinin birleşmesinden oluşan yeni nesil yazılımı Indicata, 5 yıldır Türkiye’deki 40 binden fazla kurumsal fi rmanın günde ortalama 500 bin adet 2. el aracını günlük takip ederek analiz ediyor. Indicata Satış Direktörü Aslı Göker, Indicata'nın, Türkiye’de satışa sunulan tüm binek ve hafi f ticari 2. el araçların günlük değerleme ve detaylı pazar analizine ulaşıldığı, aynı zamanda kullanıcıların kendi stoklarındaki 2. el araçlarını Türkiye pazarındaki birebir muadil araçlarla karşılaştırarak performanslarını da takip edebildiği platformuna yeni bir teknolojiyi daha eklediğini belirterek, "Power BI Raporlamasını kullanan OEM’ler Türkiye 2. el araç pazarındaki bulunurluk, satış, fi yat trendlerini geliştirilmiş dashboardlarla izlerken kendi yetkili satıcılarının 2. el performanslarını da pazarla karşılaştırmalı olarak takip ederek stratejik kararlarını hızlı bir şekilde alabiliyor, verimliliklerini artırabiliyor." dedi.

2. ELDE KREDİ UYUŞMAZLIĞI BÜYÜYOR

Sıfır araçlardaki bulunurluk sorunu, artan döviz kurları ve enfl asyon; 2. el araçların fi yatlarının sürekli artmasına neden oluyor. Yaşanan fi yat artışlarıyla birlikte de 2. el taşıt kredileri ile kasko değer listesi arasında uyumsuzluklar ortaya çıkıyor. Türkiye Sigorta Eksperleri Derneği (TÜSED) ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sigorta Eksperleri İcra Komitesi (TOBB-SEİK) Başkanı Ahmet Nedim Erdem, “Kasko Değer Listesi, Türkiye Sigortalar Birliği tarafından her ay belirli güncel kriterler baz alınarak hesaplanıyor. Yıllardır aylık olarak güncellenen bu liste artık piyasa koşullarına yetişemiyor. Çünkü, 2. el piyasası artık haftalık olarak değişiyor. Bu nedenle tüketici, kredi kullanımlarında sürprizlerle karşılaşarak daha çok peşinat ödemek durumunda kalıyor. Peşinat bulamayan ise ya model düşürüyor ya da almaktan vazgeçebiliyor. Artık aylık fi yatlamalar yerine sigorta ekspertizlerinden alınacak rapor ile güncel fi yatlar yakalanabilir. Yani bankalar sigorta ekspertizlerinin raporunu baz alarak kredi teklifi oluşturabilir. Böylece mağduriyetlerin önüne geçilir.” dedi.

ghjjh

Yukarı