Ana içeriğe atla

apti

İLK ŞARJ AĞI İŞLETMECİ LİSANSLARI VERİLDİ

16.06.2022 - 11:13

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz, Türkiye'deki ilk şarj ağı işletmeci lisanslarını verdiklerini açıkladı. 2030 yılında 1 milyonun üzerinde elektrikli araç sayısına ulaşılacağını öngördüklerini ifade eden Yılmaz bu durumda en az 100 bin civarında şarj ünitesi ihtiyacının ortaya çıkacağını da belirtti.

EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz yaptığı açıklamada, Türkiye'nin elektrikli araç piyasasında ve şarj ağı altyapısında henüz başlangıç aşamasında olduğunu belirtti. 2021 sonu verilerine göre Türkiye'de yaklaşık 6 bin 500 elektrikli araç ve 3 bin 500'e yakın şarj ünitesi bulunduğunu kaydeden Yılmaz, "Yerli otomobilimiz, TOGG'un yaratacağı ivmelenmeyle, şarj istasyonlarının sayısında da bir artış gerekeceği ortada. Dünya ortalamalarına baktığımızda her 10 elektrikli araca bir şarj ünitesi ihtiyacını görüyoruz. 2030'da 1 milyonun üzerinde elektrikli araç sayısına ulaşacağımız öngörüldüğünde, en az 100 bin civarında şarj ünitesi ihtiyacı ortaya çıkıyor. Bu anlamda güçlü bir şarj ağı altyapısı, elektrikli araç ekosisteminin gelişmesi için olmazsa olmaz." ifadelerini kullandı.

Yılmaz, şarj hizmeti piyasasına yönelik yaptıkları düzenlemelerin önemli bir farkındalık yarattığını ve sektöre dinamizm kazandırdığını gözlemlediklerini aktardı. Yılmaz, çevreyi korurken diğer taraftan da orta ve uzun vadede ülke ekonomisi için önemli kazanımlar elde edilebilecek bir alanda adımlar atıldığını belirterek; "Kurumumuzca yapılan düzenlemeler kapsamında, şirketler alacakları şarj ağı işletmeci lisansı ile şarj ağı işletebilecek. Kurulumuzda ilk etapta dosyalarını tamamlamış 5 adet lisans başvurusunu değerlendirdik ve ilk lisanslarımızı verdik. Şarj ağı işletmeci lisansı sahipleri, elektrikli araç kullanıcılarına, kendi kuracakları ünitelerle hizmet sunabilecekleri gibi sertifi ka vermek yoluyla, bir nevi akaryakıt sektöründeki bayilik sistemine benzer bir şekilde de hizmet götürebilecek. Burada sertifi ka sistemi üzerinden küçük ölçekli yatırımcılarımıza da çeşitli iş modellerinin ve fırsatların doğuyor." diye konuştu.

Elektrikli araç ekosisteminin dijital teknolojilerin yoğun kullanıldığı bir alan olduğunu aktaran Yılmaz, “EPDK tarafından kurulacak Serbest Erişim Platformu'nda elektrikli araç kullanıcıları mobil bir uygulama üzerinden halka açık şarj istasyonlarının coğrafi konumları, şarj ünitesi ve soket sayıları, tip ve güçleri, ödeme yöntemleri ve müsaitlik durumlarını görüntüleyebilecek. Araçtan şebekeye elektrik teknolojisi, akıllı şebekeye destek olacak diğer ileri teknolojik uygulamalar, batarya değiştirme istasyonları, mobil şarj istasyonları, kablosuz şarj, yol üstü şarj üniteleri, elektrikli yollar, aydınlatma direği üniteleri gibi inovatif alanlara yönelik gelişmeleri de yakından takip ediyoruz. Enerji piyasasına yönelik dijital dönüşümü tetikleyen, yapay zeka, nesnelerin interneti, makine öğrenimi, bulut, büyük veri ve benzeri uygulamalar da mercek altına aldığımız diğer yenilik alanları. Düzenlemeye tabi şirketlerimizin bu teknolojileri kullanarak verimlilik ve hizmet kalitesinde iyileştirme sağlaması için gerekli düzenleme altyapısı bulunuyor." diye konuştu

Şarj Ağı Lisansı Alan İlk 5 Firma

- Armatec Enerji ve İnşaat LTD.ŞTİ - RHG Enertürk Enerji Üretim ve Ticaret A.Ş. - Kalyon Elektrical Vehicle Enerji Yatırım A.Ş. - FCTR Elektrikli Araçlar Enerji Teknolojileri ve Hizmetleri A.Ş. - En Yakıt A.Ş.

PORSCHE’DAN TÜRKİYE’YE İLK BATARYA ONARIM MERKEZİ

Porsche, Türkiye’nin ilk batarya onarım merkezini Porsche Yetkili Satıcı ve Servisi Doğuş Oto Kartal’da hizmete açtı. Başta Porsche otomobiller olmak üzere elektrikli araçlar için batarya onarım ve iyileştirmesi hizmetleri sunacak tesis, 26 ülkenin yer aldığı Porsche’nin Orta Doğu Avrupa (PCEE) bölgesindeki 8 onarım merkezinden biri oldu. Porsche Türkiye Satış Sonrası Hizmetler Müdürü Süleyman Bulut Ejder Porsche’nin yatırım planları hakkında, “2020 yılında müşterilerimizin ve tüm elektrikli araç kullanıcıları için 7.8 milyon TL yatırımla Türkiye çapında 100 adet sarj istasyonunu ve 320KW DC Türkiye’nin en hızlı şarj istasyonunu kurduk. Türkiye’nin ilk batarya onarım merkezi yatırımı dışında 2022 Yılında da 88 AC sarj istasyonunu, 6 adet yüksek hızlı 320KW DC hızlı sarj istasyonunu ve 3 batarya onarım merkezini daha hizmete sunmayı planlıyoruz.” dedi.

BRİSA 2022’DE İSTASYON SAYISINI 40’A ÇIKARACAK

Otopratik mağazalarında ve bayi noktalarında hizmet veren 15 adet elektrikli araç şarj istasyonu ardından İzmir’de 2, Aydın’da 1 ve Kocaeli’nde 1 olmak üzere toplam 4 adet yüksek hızlı şarj özellikli istasyonun açılışını daha gerçekleştiren Brisa lastiğin ötesinde çözümleriyle mobilitenin geleceğine doğru yol alırken Arvento Mobil sistemleri satın almasının ardından şimdi de sürdürülebilir bir dünya için elektrikli araçların yaygınlaşmasına katkı sağlamaya devam ediyor. Yeni istasyonları ile birlikte Brisa; İstanbul, Ankara, Bursa, Denizli, Antalya, Tekirdağ, Trabzon, Adana, Mersin, Diyarbakır, İzmir, Aydın, Kocaeli ve Amasya olmak üzere 14 ilde e-şarj hizmeti sağlıyor. Şirket, 2022’de istasyon sayısını 40’a çıkarmayı hedefl iyor.

SKYWELL YENİ HİBRİTİYLE EYLÜLDE YOLLARDA

Türkiye otomotiv sektörüne SKYWELL markası ile ilkleri getiren Ulubaşlar Grubu şirketlerinden Ulu Motor, markanın yepyeni modeli ile pazara girmeye hazırlanıyor. SKYWELL’in yeni hibrit modeli HT-i, 81 kW (116 hp) güç ve 135 Nm tork üreten bir motorun yanı sıra 130 kW güç ve 300 Nm tork üreten bir elektrikli motora sahip. 33 kW/h’lik batarya kapasitesine sahip model, tamamen elektrik modunda 200 kilometreye varan bir yol katedebiliyor. Markanın yeni hibrit modeli SKYWELL HT-i, Eylül ayından itibaren Ulu Motor güvencesi ile Türkiye yollarına çıkacak. SKYWELL Türkiye CEO’su Mahmut Ulubaş, “Yüzde 100 elektrikli modelimiz ET5, Türkiye’de çok yüksek bir ilgi gördü. Eylül ayında Türkiye yollarına çıkacak yeni hibrit modelimiz SKYWELL HT-i ile de marka olarak daha da güç kazanacağız.” şeklinde konuştu.

KAYA KAMYONLARI ELEKTRİKLİYE DÖNÜŞÜYOR

Nuh Çimento, karbon ayak izini sıfıra düşürme hedefl eri çerçevesinde çimento faaliyetlerinde kullandığı dizel yakıtlı kaya kamyonlarını ABB’nin yüksek teknolojili ürünleri ile elektrikli kamyonlara dönüştürecek. Nuh Çimento, 2030 yılına kadar çimento faaliyetlerinde karbon ayak izini düşürme ve net sıfır emisyon hedefl eri çerçevesinde dizel yakıtlı araç ve iş makinelerinin tamamını elektrikliye dönüştürmek için 2018 yılında dizel ekskavatörlerini elektrikliye çevirmeye başladı. Yeni proje ile de sürdürülebilirlik taahhütlerini gerçekleştirme yolunda teknolojik işbirliği yaptığı ABB ile birlikte 30 yıldır kullanımda olan kaya kamyonlarını elektrikliye dönüştürme kararı verdi.

Nuh Çimento ve ABB arasındaki bu işbirliği ile yüksek güçlü ve uzun ömürlü enerji depolama sistemlerinin kullanılmaya başlanması, kaya kamyonlarının işletmecilik maliyetlerini düşürecek, daha uzun kullanılabilirlik ömrü sunacak ve daha yüksek verimlilik sağlanmasına zemin yaratacak.

Kaya kamyonları yokuş aşağı giderken ortaya çıkan rejeneratif enerji, bataryaların yeniden şarj edilmesini sağlayacak. Bu kullanım şekli ile kaya kamyonlarının genel verimliliği artırılarak şarj ihtiyacı azalacak ve operasyonel verimlilikte artış yaşanacak. 30 yıldır Nuh Çimento maden sahalarında kullanılan kaya kamyonlarının tamamen elektrikle çalışan makinelerin arasına dahil olmasına ve uzun yıllar boyunca kullanımda kalmasına olanak sağlayacak.

ABB bu proje kapsamında, kaya kamyonlarının elektrikliye çevrilmesi için ihtiyaç olan tüm ekipmanların; traction sistemi, batarya paketi, elektrik motoru, araç kontrol sistemi, elektrikli araç şarj istasyonunun tedariki ve sistem mühendisliğinden sorumlu olacak.

ELEKTRİKLİ ARAÇ BAKIMINDA ÖNCÜ OLMAYI HEDEFLİYORUZ

nbm8

Michelin Grubu çatısı altında profesyonel lastik ve araç bakım hizmeti veren Euromaster, “Gelecek bugün başlıyor” sloganı ile gerçekleştirdiği etkinlikte hızla büyüyen elektrikli araç pazarında Euromaster’ın sektöründe öncü olma hedefi nin altı çizildi. Etkinlikte Euromaster’ın gelecek vizyonuyla ilgili bilgiler paylaşan Euromaster’ın Türkiye Genel Müdürü Jean Marc Penalba, araç bakımı yapan Euromaster noktalarının gelişiminden ve Euromaster'ın lastik hizmeti veren bir markadan lastik ve araç bakımı hizmeti veren bir markaya doğru dönüşümünün de altını çizdi. Penalba, ”Lastik servisinden komple araç bakımı servisine olan dönüşümümüz yıldan yıla arttı. Müşterilerimizin tüm ihtiyaçlarını tek bir noktada karşılayabiliyor duruma geldik. Son 5 yılda Euromaster olarak ciddi yol katettiğimizi düşünüyorum ve bu büyüme hızımızı yıl sonuna kadar 165 servis noktasına ulaşma hedefi mizle sürdüreceğiz.” dedi. Sözlerine dijitalleşmenin önemine dikkat çekerek devam eden Penalba, “Özellikle pandemi dönemi ve sonrası tüm dünyada dijitalleşmenin çok hızlı şekilde hayatlarımıza girdiğine şahit olduk. Tüm sektörlerde olduğu gibi araç bakım ve hizmet sektöründe de dijitalleşmeye öncelik veren ve tavizsiz şekilde uygulayan markaların bir adım öne geçtiğini görüyoruz. Biz de Euromaster olarak bayilerimizle birlikte dijitalleşmenin önemini kavramış ve sektör genelinden çok daha önce adımlarımızı atmaya başlamıştık. Gelecekte bu adımlarımızı daha da sıklaştıracağız ve özellikle elektrikli araç bakım ve hizmeti alanında öncü olma hedefi mize çok daha kararlı şekilde ulaşmak için çalışmaya devam edeceğiz.” diyerek sözlerini tamamladı

ghjjh

Yukarı