Lojistik sektöründe çok farklı ürün grupları elleçlenmektedir. Her ürün grubu için farklı sistemler kullanılmaktadır. Bu gruplar içinde en önemlisi, tehlikeli maddelerin lojistiğidir. Ambalajlanmasından yüklenmesine, taşımasından ve boşaltmasından depolanmasına ve ardından dağıtımına kadar dikkat edilmesi gereken ürünlerdir. Çevreye olan zararı, lojistiği sırasında insan hayatına olan riskleri için özel uygulamalar söz konusudur. Bu süreç içinde risklere an açık olan operasyon taşımadır. Taşıma tüm dünya ülkelerine yapıldığı için dünya çapında ortak düzenlenmiş kanun ve kurallara göre yapılması zorunludur. Aksi takdirde taşıma modu veya geçilen ülkenin değişmesi sonucunda her defasında kuralların değişmesi taşımayı zorlaştıracak ve hatta imkansız hale getirecektir.
Dünyada tüm taşıma türleri, kanunlar ile uyumlaştırılmıştır. Bunun için Birleşmiş Milletler bünyesinde “Committee of Experts on the Transport of Dangerous Goods” tavsiye niteliğinde kararlar çıkartmaktadır. “International Maritime Organization (IMO)- Londra- IMDG-Code-“ Denizyolu Taşımacılığı için,”UN Economic Comission for Europe (ECE)- WP15- Bern-ADR” Karayolu taşımacılığı için, “Office Central Transport Internationaux (OCTI)- Bern-RID” Demiryolu için, “International Civil Aviation Organization-MontrealICAO-TI Havayolu taşıması için, aynı şekilde “International Air Transport Association- Cenevre- IATA-DGR” Havayolu taşıması için, “International Atomic Energy Agency-Viyana-IAEA” Radyoaktif Maddelerin Taşınması için, “Commission Central pour la Navigation du Rhin- StrasburgADNR/ADN” İç Su Yolları Taşımacılığı için kurallar koymuştur ve bütün ülkelerin bu kurallara uyması zorunlu hale getirilmiştir.
Tehlikeli maddelerin; yüklenmesi, boşaltılması ve taşınmaları sırasında ilgili mevzuat hükümlerinin yerine getirilmesi yanında, trafik güvenliğini sağlamak üzere bunları taşıtan ve taşıyanların aşağıdaki esas, usul ve şartlara uymaları zorunlu hale getirilmiştir.
1-Niteliklerine göre malzemelerin tehlikesizce taşınması için gerekli şekilde ambalajlanmış olacaktır. Ambalajların bozulmaması, patlayıcı madde bulunan kapların sarsılmaması, yüksekten düşürülmemesi, yuvarlanmaması, kaymaması ve sürüklenmemesi için gerekli tedbirler alınacaktır.
2-Tehlike yaratacak derecede ambalajı bozulan ve zedelenenler yüklenmeyecek, bu durum taşıma sırasında meydana gelecek olursa, ayıklama yapılarak gerekli tedbirler alınmadan yola devam edilmeyecektir. Ambalajı zedelenenler yüklenmeyecektir
3-Sürücüler, ikaz levhalarının takılmasından ve çıkarılmasından sorumludur.
4-Patlayıcı, yanıcı ve yakıcı olanlarla, kolayca ve kendi kendine ateş alan maddelerin yüklenmesi ve boşaltılması sırasında bulundukları yere 30 metre mesafe içinde sigara ve benzerleri içilmeyecektir. Kibrit, çakmak, aydınlatma cihazı ve benzerleri gibi alev ve kıvılcım çıkaran şeyler kullanılmayacak, araçların içine 6 voltu geçmeyen pilli fener dışındaki aydınlatma cihazları ile girilmeyecektir.
5-Tankerlerde veya yanma noktası 61 °C’ye kadar olan yanıcı sıvı madde ve yanıcı gazlarda topraklama yapılacaktır. Elektrik donanımları kısa devre, kontak yapmayacak ve kıvılcım meydana getirmeyecek şekilde düzenlenmiş ve izole edilmiş olacaktır.
6-Taşıma yapılacak aracın kasası yükleme öncesinde kontrol edilmeli, mutlaka temizliği yapılmalıdır.
7-Tehlikeli madde taşımacılığında araca yüklenen tüm yüklerin güvenliğinin yüke uygun malzeme kullanılarak sağlanması gerekir. Araç üzerindeki yükler hiçbir şekilde hareket etmemelidir.
Yükleme sırasında bu tedbirlerin alınması, taşıma sırasında olacak riskleri minimuma indirecektir. Bu tedbirlerin alınması kaza durumları hariç güvenli bir taşıma olanağı sağlayacaktır. Tehlikeli maddelerin taşınması ile ilgili yönetmelikler sık sık değişmekte ve tüm ülkeler kendi yönetmeliklerini bu değişikliğe uygun şekilde revize etmektedir. Kazasız ve problemsiz bir taşıma yapılması dileklerimle.