Lojistik yönetiminde ihtiyaç duyulan özelliklerin kadınların zihin yapısı ve çalışma şekline uygun olduğunu ifade eden Mahall Worldwide Logistics Gümrük Müşaviri Mahperi Durmuş, hem yönetici kademesinde hem de iş gücüne katılım oranına bakıldığında kadınların sayısının az olmasına ilişkin ise kadının toplumdaki ayrıştırılmış konumunun iş hayatında da karşılık bulduğunu söylüyor.
Mahall Worldwide Logistics’te kadınların yetenek dönüșümünü sağlamak ve daha verimli, etkili ve eșit iș ortamında çalıșmalarına alan açmak adına nasıl bir strateji geliștirdiniz?
Lojistik yönetiminde ihtiyaç duyulan en önemli özelliklerden biri; eș zamanlı birden çok konuda koordineli olarak takip, ilerleme ve sonuçlandırma yapma becerisidir. Kadınların zihin yapısı ve çalıșma șekli tam da böyledir. Doğuștan yetenekliyiz yani.
Bir diğer konu ise bir ișin baștan sona tüm așamalarını öngörme, ihtiyaçları belirleme ve planlama yapma șeklindedir. Biraz gelecekte yașamak gibi bir șey, yani tam kadınlara göre.
Bu süreçte daha verimli ve etkili olmak için en doğru șey; bilgiyi edinmek ve ișimizin gerektirdiği tüm mevzuatsal alt yapıya sahip olmaktır. Eșit iș ortamı konusunda ise kadınların yașam içinde yer aldığı diğer tüm sorumluluklarının da dikkate alınarak ayrıcalıklı davranılması ve destek olunması gerektiğini düșünüyorum. Yașamın kadın için birden fazla rol üstlenmeyi gerektirdiğini ve her birinin de sorumluluklarının kaçınılmaz ve önemli olduğunu düșünüyorum.
Mahall Worldwide Logistics bünyesinde üst düzey yönetim kadrosu ve personel kademesinde kadın istihdam oranınız nedir, son yıllarda bu oran nasıl bir değișim gösterdi ve bu değișimdeki etkenler neler oldu?
Kurucusu olduğum șirketimde kadromuz az. Ancak gelecekteki potansiyel kadın istihdamının %50 seviyelerinde olabileceğini düșünüyorum.
Ülke nüfusunun %49,9’unu kadınlar oluștururken, hem beyaz hem de mavi yaka statülerinde iș gücüne katılma oranı günümüzde hala çok düșük. 2021 yılı TÜİK verilerine göre 15 yaș ve üstü kadınların iș gücüne katılma oranı %32,8 iken yönetici pozisyonundaki kadınların oranı ise %20,7. Lojistik gibi zorlu görünen bir sektörde bu oran nasıl, sizce kadınların katma değeri yüksek iș alanlarında sayısı neden az, bu konuda șirket ve yöneticilere düșen sorumluluklar nelerdir?
Bu rakamların yakın zamanda hızla değișeceğini düșünüyorum. Teknoloji ile beraber yeni nesilde en kırsalda bulunan çocukların bile farkındalığının arttığını ve biz ebeveynlerin çocuklara eșit oranda eğitim verme konusunda daha bilinçli olduğunu düșünüyorum.
Diğer hususa gelince; uzun cevap gerektiren konulardan biri olduğu için birkaç bașlıkla aktarmaya çalıșayım düșüncelerimi… Her șeyin bașı eğitim diye klasik bir cümle kuracağım. Ancak bu sefer “etkin ve doğru” ifadelerini ilave etmek istiyorum. Hatta hayat boyu öğrenme, yenilenme ve ilerleme ilkesinin kazandırılması hedeflenmeli diye de eklemek istiyorum.
Toplum olarak gelmiș olduğumuz noktada çıkmaz konulardan bir diğeri de, kadının toplumdaki ayrıștırılmıș konumu iș hayatında da karșılık buluyor. Bu noktada ihtiyaç duyulan tanımı eșitlik kavramı çok da doğru karșılamıyor. Kadının her alanda fıtratına uygun ve zarafet formundan kopmadan yer alması gerekiyor. Eșitlenmek bizi mutsuz etmemeli.
Diğer taraftan meslek liselerinin daha fazla mesleki alanda, genișletilmiș ve kazanımı yüksek müfredatlarla, yüksekokul ve üniversite ile eğitimin devamı sürdürebilir șekilde, 16 yaș ve üzeri dönemde yarı staj șeklinde mesleğin çalıșma alanında daha aktif zaman geçireceği bir modelleme bana doğru geliyor. Bu sadece kadın istihdamı için değil, herkesin verimli çalıșma hayatı için gereklidir.