Günümüzde üreticiden ürünü alıp, tüketiciye sunan perakendecilik tipi değişime uğrayarak, yerine nihai tüketicilerin ihtiyaçlarını tatmin etmeye ve onlara değer sunmaya yönelik modern perakendecilik tipinin gelişmesine katkı sağladı. Bu çerçevede özellikle tüketiciler ile doğrudan temasta olan perakendeciler de tüketici isteklerine üretici firmalara göre daha kolay uyum sağlayarak öne çıkıyor. Bunun da bir sonucu olarak, birçok perakendeci firma, üretici firmalardan daha güçlü sermaye yapısına sahip bir konuma ulaştı.
Perakendeci firmaların, tüketiciye yakın olmaları ve onlarla birebir ilişki kurmalarının yarattığı avantajı iyi kullanmalarıyla birlikte fiziksel dağıtım kanallarının çoğunda merkezi konuma ulaştılar. Market markalı ürünlerin zaman içinde kalitelerindeki artış ve fiyattan çok kaliteye önem vererek marka konumlandırmaları, günümüzde pazar paylarını artırmış ve önümüzdeki dönemde de daha çok artıracak. Burada kalitenin vurgulanması tüketici açısından market markalı ürünleri satın alırken algılanan riskin düşmesini sağlarken, algılanan ürün kalitesi de kabul edilebilir seviyeye gelecek. Perakendeci ve üretici tarafından bakıldığında özel etiketli ürünlerde önemli olan; ürünün kalitesi, ambalajı, perakendeci desteği ve reklam etkileriyle başarılı uygulamaların gerçekleştirilmesi olarak öne çıkıyor. Özellikle perakendeciler güçlü imaj oluşturmaya yönelik pazarlama faaliyetlerinin yanında ürünlerinde üretici markalı ürün bileşimlerini kendi ürünlerinde kullanıp, bunu promosyonlarda vurgulayarak da market markalı ürünlerinin kaliteleri ile ilgili tüketici algılarını iyileştirebilirler.
Marketler neden kendi markalı ürünlerini tercih ediyor?
Perakendecilerin özel markalı ürünler sunmalarının birçok nedenleri vardır. Bunların başında şu maddeler öne çıkmaktadır:
- Raf alanları üzerinde kontrol sağlamak
- Maliyet kontrolüyle tüketicilere düşük fiyat sunmak
- Pazar payını artırmak
- Etkili bir konumlandırmayla daha fazla tüketiciye ulaşmak
- Üreticilerle ilişkileri geliştirmek
- Kâr marjlarını artırmak
Market markalarının avantajlar neler?
Market markalarının imalat maliyetlerinin düşük olması, düşük paketleme ve reklam maliyetleri ile daha ucuz fiyatlarla tüketicilere ulaşma imkânı sağlar.
Daha sıkı stok kontrolü yapabilirler.
Perakendeciye yüksek getiri ve iyi bir kâr marjının yanı sıra perakendecinin pazar payının artışına da katkı sağlar.
Market markası mağazanın farklılaşmasına da sebep olur.
Market markaları başka marketlerden satın alınamayacağı için market markaları perakendeciyi diğerlerinden farklılaştıracak ve bu da mağaza trafiğinin artmasına böylelikle de mağaza sadakatinde artışa sebep olur.
Market markaları perakendecinin imajını artırmak ve tüketici ile ilişkiyi güçlendirmeye yardım edebilirler.
Kurumsal imajın oluşturulmasına ve desteklenmesine katkı sağlar ve markaya ün kazandırır.
Güçlü bir market markası perakendeciye aynı zamanda dağıtım kanalında da güçlü bir pozisyon elde etmesine yardım eder.