Borsa İstanbul’da işlem gören şirketlerin 2022 yılı üçüncü çeyrek dönemine ilişkin verileri, geçtiğimiz yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında ekonomik büyüme göstergelerine işaret ediyor. Küresel çapta enerji, gıda ve teknoloji alanında faaliyet gösteren şirketler, 3. çeyrekte de büyümelerini sürdürürken ülke ekonomisine de katkılarını artırmış oldu.
KOÇ HOLDİNG’TEN 646,9 MİLYAR TL KONSOLİDE GELİR
Koç Holding, 2022 yılının ilk 9 ayında konsolide bazda toplam 646,9 milyar TL gelir elde ederken, 24,1 milyar TL kombine yatırım gerçekleştirdi. Yılın 9 aylık dönemine ilişkin finansal sonuçlarını değerlendiren Koç Holding CEO’su Levent Çakıroğlu, “Küresel ekonomiye ilişkin belirsizliklerin devam ettiği yılın üçüncü çeyreğinde yatırımlarımızı ve değer yaratma odaklı iş anlayışımızı kararlılıkla sürdürdük. Ülkemizin geleceğine olan kuvvetli inancımızla, yatırımlarımıza kararlılıkla ve hız kesmeden devam ediyoruz. Yılın ilk 9 ayında gerçekleştirdiğimiz 24,1 milyar TL’lik kombine yatırım ile son 5 yılda yaptığımız toplam yatırım 72,6 milyar TL’ye ulaştı. Yılın geri kalan döneminde ihtiyatlı bir yaklaşımla faaliyetlerimizi sürdürürken, ülkemiz ve Topluluğumuz için değer yaratmaya devam edeceğiz.” dedi.
SABANCI’NIN KOMBİNE SATIŞLARI YÜZDE 175 ARTTI
Sabancı Holding’in, söz konusu dönemde kombine satışları yüzde 175 artışla 275,4 milyar TL seviyesine yükselirken, konsolide net kârı ise 27,2 milyar TL oldu. Küresel düzeyde yaşanan belirsizlikler, resesyon beklentileri ve Rusya-Ukrayna savaşının etkilerine rağmen, sağlıklı bilanço yapısını koruyan Sabancı Holding, stratejik öncelikleri doğrultusunda güçlü büyümesini sürdürdü. Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Sabancı Holding CEO’su Cenk Alper, dünyada sürdürülebilirlik ve dijitalin öneminin her geçen gün arttığını dile getirirken, “Biz de Sabancı Topluluğu olarak, Topluluk Vaadimiz ve stratejik önceliklerimiz doğrultusunda, sürdürülebilirliği ve dijitali odağımıza alarak, tüm şirketlerimizle birlikte ‘Dünya’nın Sabancı’sı’ olma yolunda önemli bir dönüşümü hayata geçiriyoruz” ifadesini kullandı.
ALARKO HOLDİNG’İN NET KÂRI 4,2 MİLYAR TL
Yıla hızlı bir giriş yapan Alarko Holding, 2022 yılının üçüncü çeyreğine ilişkin konsolide finansal sonuçlarını kamuoyu ile paylaştı. Buna göre Holding, konsolide bazda net karını 10 katın üzerinde bir büyüme ile 4,2 milyar TL seviyesine ulaştırdı. Alarko Holding CEO’su Ümit Nuri Yıldız, üçüncü çeyrek sonuçlarına ilişkin değerlendirmesinde, Alarko Holding’in zorlu faaliyet ortamında, çeşitlendirilmiş iş kolları, üstün icra kabiliyeti, etkin finans politikaları ve dijitalleşme stratejisi ile başarılı operasyonel ve finansal sonuçlara imza attığının altını çizdi.
POLİSAN HOLDİNG, KONSOLİDE NET KARINI YÜZDE 259 ARTIRDI
Polisan Holding, 2022 yılının dokuz aylık döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre konsolide gelirlerini yüzde 144 artırarak 3,2 milyar TL’ye, kombine gelirlerini ise yüzde 112 oranında yükselterek 5,2 milyar TL’ye çıkardı. Polisan Holding CEO’su Mehmet Hacıkamiloğlu, konuya ilişkin açıklamasında talebin daraldığı ve maliyetlerin arttığı böylesi bir dönemde gösterdikleri istikrarı yürüttükleri stratejiye bağladı. Hacıkamiloğlu, gelecek dönem politikalarını ise “Etkin maliyet ve nakit yönetimine odaklanırken, seçici olarak yatırımlarımıza devam edeceğiz.” şeklinde açıkladı.
PETKİM, 5,8 MİLYAR LİRA NET KAR ELDE ETTİ
Petkim, 9 aylık dönemi, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 48 artışla 5,8 milyar lira net karla tamamladı. Kar marjlarındaki azalmaya ve hammadde fiyatlarındaki artışa rağmen Petkim, güçlü nakit pozisyonunu korudu ve bütüncül bakış açısına sahip etkili planlama sayesinde karlılığını artırdı. Petkim, yılın ilk çeyreğinden itibaren tüm dünyada düşen kar marjlarının ve petrokimya hammadde fiyatlarının artışını, STAR Rafineri entegrasyonu ile etkin planlama ve optimizasyon çalışmaları sayesinde avantaja çevirdi.
TÜPRAŞ, 151 MİLYAR TL CİROYA ULAŞTI
Tüpraş, 2022 yılının üçüncü çeyreğinde yüzde 98’lik kapasite kullanımıyla 7,0 milyon ton üretim ve 8,5 milyon ton satış gerçekleştirerek 151 milyar TL ciroya ulaştı. 2050 yılı hedeflerini kapsayan Stratejik Dönüşüm Planı çerçevesindeki yatırımlarını tüm hızıyla sürdüren Tüpraş, yüzde 52’si sürdürülebilirlik hedefine yönelik olmak üzere, dokuz ayda toplam 1.666 milyon TL’lik yatırım harcaması gerçekleştirdi.
AKSA AKRİLİK, CİROSUNU 1.5 KAT ARTIRDI
2022’nin ilk 9 aylık finansal sonuçlarını duyuran Türkiye’nin tek, dünyanınsa lider akrilik elyaf üreticisi Aksa Akrilik’in cirosu, bir önceki yılın aynı dönemine göre yaklaşık 1,5 kat arttı. Şirketin EBİTDA’sı ise, iki katın üstünde artışla 3,1 milyar TL’ye ulaştı. Net kârı yıllık %165 artan şirket, 2 milyar TL net kâr açıkladı. Aksa Akrilik’in ilk 9 aylık yatırım miktarı ise 686 milyon TL’ye ulaştı.
OYAK ÇİMENTO’DAN İLK 9 AYDA GÜÇLÜ BÜYÜME
Sürdürülebilir bir dünyaya katkı sağlamak adına sektöründe öncü faaliyetler yürüten OYAK Çimento tarafından, Kamuyu Aydınlatma Platformu’na yapılan açıklamada, şirketin özkaynaklarının 2022’nin ilk dokuz ayında 4,5 milyar TL’yi aştığı, FAVÖK’te ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 202’lik artış sağlandığı kaydedildi. OYAK Çimento Yönetim Kurulu Başkanı Suat Çalbıyık finansal sonuçlara ilişkin yaptığı açıklamada, sergiledikleri başarılı performansın arkasında, OYAK Genel Müdürü Süleyman Savaş Erdem’in gösterdiği gelecek vizyonunun ve ortaya koyduğu stratejinin etkisinin büyük olduğunu vurguladı. 2022’nin ilk dokuz ayında şirketin net kârının geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 255 artarak 1 milyar 571 milyon 579 bin 737 TL’ye yükseldiğini ifade eden Çalbıyık, toplam gelirlerinin de yaklaşık yüzde 160 artışla 8 milyar 185 milyon 945 bin 315 TL’ye çıktığını kaydetti.
TURKCELL YÜZDE 57 BÜYÜDÜ
Turkcell Grubu, büyümesini hızlandırarak 2022 yılının üçüncü çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 57 artışla 14,7 milyar TL gelir elde etti. FAVÖK ise üçüncü çeyrekte Grup bazında yüzde 49 artışla 6,0 milyar TL olarak gerçekleşti ve FAVÖK marjı yüzde 41 oldu. Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan değerlendirmesinde, “Yılın üçüncü çeyreğinde jeopolitik faktörler kendisini güçlü biçimde hissettirirken, enerji ve emtia fiyatlarına bağlı enflasyonist baskı ile zorlayıcı makroekonomik etkilerin öne çıktığı bir dönem yaşadık. Böylesine zorlu ve belirsizliklerle dolu bir döneme rağmen, içinde bulunduğumuz süreçte bireysel ve kurumsal tüm müşterilerimizin ihtiyaçlarını odağımıza alarak geniş yelpazede dijital hizmetler sunmaya devam ettik.” şeklinde konuştu.
TÜRK TELEKOM’DAN 9 AYDA 7 MİLYAR TL’LİK YATIRIM
Türk Telekom, 2022’nin ilk 9 ayında güçlü bir büyümeye imza atarak konsolide bazda 32 milyar 755 milyon TL gelir elde etti. 2022’nin ilk 9 ayında Türk Telekom’un net kârı 3 milyar 124 milyon lira olurken toplam abone sayısı da 52,8 milyona ulaştı. Bu yılın ilk 9 ayında 7 milyar 83 milyon liralık yatırım yapan Türk Telekom, beklentileri aşan performansıyla bir kez daha 2022 öngörüsünü yukarı yönlü revize etti. Türk Telekom CEO’su Ümit Önal, “Olumlu sonuçlarını görmeye başladığımız aksiyonlarımızla üçüncü çeyrek büyüme rakamlarında gözle görülür bir iyileşme kaydettik. Bize güvenen müşterilerimiz, yüksek kaliteli insan kaynağımız ve üstün teknolojimiz, hedeflerimize ulaşmak için sahip olduğumuz en zengin kaynaklarımızdır” dedi.
PENTA TEKNOLOJİ’NİN CİROSU YÜZDE 67 ARTTI
Bilgisayar, yazılım, baskı çözümleri, sunucu, veri depolama ve ağ ürünleri başta olmak üzere dünyanın önde gelen teknoloji markalarını ve bilgi teknolojileri ürünlerini 30 yılı aşkın süredir tüketicilerle buluşturan Penta Teknoloji, 2022 yılı üçüncü çeyrekte konsolide cirosunu, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 67 artışla 6,4 milyar TL’ye yükseltti. Aynı dönemde brüt kârını 487,8 milyon TL’ye yükselten Penta Teknoloji’nin FAVÖK’ü 360 milyon TL, FAVÖK marjı ise yüzde 5,6 olarak gerçekleşti. 2022 yılı üçüncü çeyrek rakamlarını değerlendiren Penta Teknoloji Genel Müdürü Fatih Erünsal, “Dünyada ve ülkemizde ivme kazanan dijitalleşme süreci, şirketimizin büyüme dinamiklerine olumlu katkı sağlıyor. Penta Teknoloji olarak bilişim sektöründe sermaye, pazar büyüklüğü ve kârlılık açısından hızlı büyümemizi yılın üçüncü çeyreğine de taşıdık.” dedi.
MATRİKS’İN NET KARI 42 MİLYON TL’Yİ AŞTI
Türk yazılım mühendisleri tarafından Türkiye’de geliştirilen; big data ve yapay zeka tabanlı ilk mobil finansal veri izleme ve işlem platformunun mimarı Matriks, bu yılın 9 aylık döneminde net karını yüzde 102 artırarak 42 milyon 26 bin 558 liraya yükseltti. Satışlardaki artış ise yüzde 41 olarak kayıtlara geçti. Matriks Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdür Yardımcısı Cem Tutar, “Satışlarımız 9 aylık dönemde yüzde 41 artarak 172 milyon 768 bin 799 liraya ulaştı. Halka açıldığımız 2020 yılıyla kıyaslandığında, 10 milyon liranın altında olan 9 aylık net kar, bu yıl 42 milyon lirayı aşmış durumda. Hemen hemen tüm sektörleri etkileyen küresel belirsizlik iklimine rağmen; sağlıklı iş modelimiz sayesinde sürdürülebilir büyüme stratejimizin karşılığını alıyoruz.” dedi.
ÜLKER CİROSUNU 19 MİLYAR TL’YE ULAŞTIRDI
Türkiye’nin lider gıda şirketi Ülker, 2022’nin dokuz ayında hem Türkiye operasyonları hem de ihracat ve yurt dışı operasyonlarıyla büyümeye devam etti. Şirket cirosunu 19 milyar TL’ye ulaştırdı. Şirketin sürdürülebilirlik, dijitalleşme, AR-GE ve inovasyona yönelik çalışmalarının devam ettiğini dile getiren Ülker CEO’su Mete Buyurgan, “Dokuz aylık ciromuz 19 milyar TL’ye ulaştı. Türkiye operasyonumuzun ciro içindeki payı yüzde 62, ihracat ve yurt dışı operasyonlarımızın ciro içindeki payı ise yüzde 38 oldu. Güçlü, çevik ve proaktif risk yapımızla, geniş coğrafyalara yayılan iş gücümüz, etkin stratejilerimiz ve başarılı yönetimimizle yolumuza devam ediyoruz.” dedi.
HİTİT’TEN 13 MİLYON DOLAR SATIŞ GELİRİ
2022’nin 3. çeyreğinde son beş yılın en iyi satış performansını sergileyen Hitit, pandemi öncesi rakamlarını geride bırakmış oldu. Şirket, 2022 yılının 3. çeyreği itibarıyla satış gelirlerini bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 28 artırarak 13 milyon dolara ulaştırdı. Hitit’in üçüncü çeyrek gelişmeleri hakkında bilgi veren Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Nevra Onursal Karaağaç, özellikle yurt dışında büyüme stratejisi sonucunda toplam gelirlerin yüzde 85’inin döviz, yüzde 15’inin TL bazında gerçekleştiğini belirtti.
PEPSICO’DAN 22 MİLYAR DOLAR NET GELİR
2022’nin üçüncü çeyreği ile ilgili finansal sonuçlarını açıklayan PepsiCo, net gelirini 22 milyar dolar olarak açıkladı. Aynı zamanda yüzde 10’luk konsensüsü aşarak bir önceki yıla göre yüzde 16 organik gelir artışı elde eden PepsiCo, art arda dört çeyrektir çift haneli organik gelir artışı elde etti. PepsiCo, yılın başından bugüne kadar, Türkiye, Brezilya, Çin, Birleşik Krallık, Hindistan, Pakistan, Suudi Arabistan, İspanya, Hollanda, Tayland, Avustralya ve Şili’de tuzlu atıştırmalık pazarında pay kazandı. Meksika, Brezilya, Avustralya, Çin, Hindistan, Mısır, Pakistan, Suudi Arabistan, Vietnam ve Irak’ta ise içecek kategorisinde payını artırdı.
SEKTÖRÜN KAZANDIĞI İVME 2023’TE DE DEVAM EDECEK
Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin (OSS) 2022 Yılı 3. Çeyrek Sektörel Değerlendirme Anketi’ne göre, 2021’in aynı dönemine göre yurt içi satışlarda ortalama yüzde 11.89’luk artış yaşandı. Otomotiv Satış Sonrası Pazarında yılın ilk aylarında başlayan yükseliş trendi, böylelikle üçüncü çeyreğe de yansıdı. Sektör, dördüncü çeyrekte de hızını korumaya odaklandı. Olumlu tabloya rağmen Otomotiv Satış Sonrası temsilcileri yatırım konusunda temkinli davranmayı hedefliyor. OSS Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp söz konusu anket sonuçlarıyla ilgili olarak, “Satış Sonrası Pazarı, Otomotiv Endüstrisi içinde en istikrarlı büyüyen bölüm olmaya devam ediyor. Derneğimizin temelini oluşturan hem üretici hem dağıtıcı üyeler bugün, uzun vadeli planlarına uygun şekilde yapmış oldukları yatırımların meyvelerini topluyorlar.” açıklamasında bulundu.
TURİZMDE GELİR 17,9 MİLYAR LİRA OLDU
Turizm geliri üçüncü çeyrekte yıllık bazda yüzde 27,1 arttı. Bu dönemde turizm geliri 17 milyar 952 milyon 361 bin dolar oldu. Turizm gelirinin yüzde 14,3’ü yurt dışı ikametli vatandaşlardan elde edildi. Bu çeyrekte yapılan harcamaların 12 milyar 562 milyon 557 bin dolarını kişisel harcamalar, 5 milyar 389 milyon 804 bin dolarını ise paket tur harcamaları oluşturdu. Türkiye’den çıkış yapan ziyaretçi sayısı üçüncü çeyrekte bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 54 artarak 21 milyon 128 kişi olurken bu çeyrekte çıkış yapan ziyaretçilerin gecelik ortalama harcaması 89 dolar oldu. Geceleme yapan yurt dışında ikamet eden vatandaşların gecelik ortalama harcaması ise 62 dolar oldu.