Küresel denizcilik piyasalarını değerlendiren İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, 2022 yılında denizyolu taşımacılığı sektörünün Covid19’un etkisi, Rusya-Ukrayna savaşı ve dünya ekonomisindeki dalgalanma nedeniyle deniz taşımacılığına olan ihtiyacı yönetmenin yanı sıra; yeşil dönüşüm için gerekli regülasyonlara odaklanılan bir yıl olduğunu belirterek, netice itibarıyla 2022 yılı genelinde küresel deniz ticaret hacminin bir önceki yıla göre %0,3 azalarak 11 milyar 983,4 milyon ton olarak gerçekleştiğini hatırlattı.
Denizyolu ticaret hacmindeki azalışta dökme kuru yük ve konteyner piyasasındaki düşüşlerin etkili olduğuna dikkat çeken İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, Covid-19 kaynaklı aksamalardan dolayı Çin’in ithalatının düşmesiyle kuru yük talebinde zayıflama, küresel olarak kötüleşen makroekonomik koşullar ve Rusya-Ukrayna çatışması kaynaklı tahıl ticaretindeki düşüş nedeniyle 2022 yılında kuru yük taşımacılığının ton bazında %2,2, ton-mil bazında %1,9 oranında azaldığını kaydetti. Kıran, Ukrayna’nın tahıl ihracatındaki toparlanma ile tahıl ticaretinde beklenen artış, Çin’in yeniden açılmasıyla talebin desteklenmesi, makroekonomik olumsuzluklarda yıl sonuna doğru hafifleme beklentisinin etkisiyle kuru yük taşımacılığında 2023 yılı için ton bazında %1,3 ve ton-mil bazında %2’lik ılımlı bir artış öngörüldüğünü söyledi. Konteyner taşımacılığında zayıf görünüm Konteyner taşımacılığında ise 2022 yılının ilk yarısına kadar devam eden büyümenin, yılın ikinci yarısında tüketici harcamalarının küresel enflasyondan etkilenmesiyle taşıma hacimlerinin 2022 yılı genelinde TEU bazında %3,2, TEU-mil bazında %5 oranında önemli ölçüde azalış göstererek yılı zayıf bir şekilde tamamladığını kaydeden Kıran; konteyner taşımacılığındaki zayıf görünümün azalan talep nedeniyle yeni yılın Ocak ayında da devam ettiğini belirterek 2023 yılı için piyasa belirsizliğinin devam etmesine rağmen TEU bazında %0,6 düzeyinde kısıtlı bir artış öngörüldüğünü ifade etti. 2022 yılında enerji ticaretinin pozitif yönde ayrıldığını da belirten Kıran, petrol ticaretinde %3,9, gaz ticaretinde %4,2 artış sağlandığını, tanker piyasasında özellikle ham petrol segmentindeki gemilerin navlunlarının 2021’e göre önemli ölçüde arttığını kaydetti. Tamer Kıran, “Netice itibarıyla ticaret eğilimlerindeki belirsizliklere rağmen 2023 yılında denizyolu taşımacılığının ton bazında %1,5, ton-mil bazında %2,8 büyümesi beklenmektedir. Ancak Ukrayna- Rusya savaşının gidişatı, Çin’deki durgunluğun ne şekilde gelişeceği, dünyanın bazı bölgelerindeki jeopolitik riskler ve küresel ekonomideki dalgalanmalar bu beklentileri etkileyecek önemli risk faktörleri olarak karşımızda durmaktadır.” diye konuştu.