16 Ocak 2025
Beşyol Mahallesi 1.İnönü Caddesi 18/8 Küçükçekmece İstanbul
Lojistik

Ekibimize kattığımız kadın çalışanlarımızla büyümeye devam edeceğiz

Lojistik sektörüne adım attığı ilk yıllarda sektördeki erkek yöneticilerin çoğunlukta olması nedeniyle çalışma hayatında başlıca karar alma süreçleri olmak üzere ikinci planda kalma gibi birçok problemle karşılaştığını ifade eden Multi Intermodal Proje Taşımacılık Lojistik Operasyon Sorumlusu Sena İrem Koç ile bir araya geldiğimiz Mart sayımızda her problemin yeni bir fırsatın kapısını araladığını sözlerine ekleyen Koç, firma olarak da kadınların yeteneklerini geliştirmelerini ve iş dünyasında daha güçlü bir konuma gelmelerini sağlamak adına geliştirdikleri politikaları anlattı.

Kadın bir yönetici olarak iș dünyasına adım attığınız günden bu yana ne gibi zorluklarla karșılaștınız, bu zorlukların üstesinden gelirken sizi motive eden ve ilham veren faktörler neler oldu? İș dünyasında yetenek dönüșümü engellenen kadınlara devam etme gücü verecek neler söylersiniz?

Lojistik, erkek yöneticilerin yoğunlukta olduğu bir sektördür. Sektöre adım attığım ilk günden beri bu egemenliği oldukça hissettim. Çalıșma hayatına bașlamamla beraber erkek egemen bir sektörde fikirlerinin ciddiye alınmaması, karar alma süreçlerinde ikinci planda kalma gibi birçok problemle karșılaștım. Bu gibi problemlerde beni motive eden birkaç faktörün beni ileri tașıdığını düșünüyorum. Süreç içerisindeki öğrenmeye açık olușum ve kendime olan inancım beni hep bir adım daha ileri götürdü. Sektördeki kadın paydașlarım unutmasın ki, her problem yeni bir fırsatın kapısını aralayabiliyor. Kendimize olan güvenimizi ve inancımızı her zaman koruyalım. Hedeflerimiz doğrultusunda merak ve disiplini bir arada canlı tutarak ön plana çıkmaya devam edelim.

Șirketinizin kadın operasyon uzmanlarından biri olarak projelerinizden bahseder misiniz?

Șirket olarak 2023 yılı hedeflerimiz arasında olan 3. ülke ve Rusya tașımalarındaki payımızı artırma hedefimizi bașarıyla tamamladık. 2024 yılında da hedefimizi daha ileriye tașıyarak yoğunluğumuzu artırmayı hedeflemekteyiz. Sürdürebilirliğe verdiğimiz önem neticesinde yalnızca karayolu seçeneğini değil, denizyolu seçeneklerini de yoğun olarak kullanmaktayız. Șirket olarak 2024 yılında en büyük önceliğimiz, denizyolunda ağımızı genișletmek ve hizmetlerimizi çoğaltmak olacak. Müșterilerimizin taleplerine düz karayolu teklifimizi iletmekten hiçbir zaman mutluluk duymadık. Tekliflerimizi karayolu ve RoRo seçeneğini opsiyonlu olarak sunmaktan keyif alırken, yeni bir çalıșmayla birlikte üçüncü bir opsiyon ekleyerek flatrack / konteyner üzerinde de çalıșmalarımızı genișletiyoruz. Trieste – Pendik hattında RoRo yoğunluğumuz her geçen senenin 2 katına kadar yükseliș gösteriyor. Aynı bașarıyı diğer terminallerde de sağlayabileceğimizin inancına sahibiz. 2024 yılında da yeșil lojistiği destekleyecek tașıma modlarımız ve güzergahlarımız açısından gelișmeye, ekibimize kattığımız kadın çalıșanlarımız ile de büyümeye devam edeceğiz.

İș ve sosyal yașantınızdaki dengeyi nasıl sağlıyorsunuz?

İș ve sosyal hayat yașantısındaki dengenin kișinin kendisini yönetebilme becerisine dayalı olduğuna inanıyorum. Kiși, planlama – zaman yönetimini sağlayabiliyorsa ve operasyondaki sorumluluklarının farkındaysa günlük problemlerin üstesinden gelebilir. Çalıșanın iș adaptasyonu yerindeyse, esnek çalıșma modelleri ön planda tutularak ofise bağlılığının azaltılması gerektiğini düșünen ve kendi iș yerimizde de bunu uygulayan bir ekibe sahibiz.

Çalıșanımızın iș hayatındaki bașarısını ve özenini sosyal hayatındaki mutluluğundan destek alarak ileriye tașıyoruz.

Multi Intermodal Tașımacılık bünyesinde üst düzey yönetim kadrosu ve personel kademesinde kadın istihdam oranınız nedir, son yıllarda bu oran nasıl bir değișim gösterdi ve bu değișimdeki etkenler neler oldu?

Multı Intermodal Tașımacılık șirketimizde ofiste aktif olarak çalıșan kadın sayımız %50 oranındadır. Ancak bu orana tır șoförlerimizi, araç bakım ekibimizi de dahil edersek kadın istihdam oranımız %25’lere gerilemektedir. Genel iș oranına vurduğumuzda bu yüzdelik son zamanlarda bizi rahatsız etmektedir. Çalıșmalarımızı kadın tır șoförü, araç bakım ekibimize kadın usta alım görüșmelerini sürdürerek devam etmekteyiz. Șirket olarak son zamanlarda sektör derneklerine üyeliklerimiz ile birlikte kadınları destekleyen iș kültürü olușturmaya, kadın liderlik konferansları ve etkinlere katılım sağlamaya, toplumsal cinsiyet eșitliği eğitimlerine özenle katılarak çalıșmalarımızı yoğunlaștırmaya devam ediyoruz. Bu stratejiler, Multi Intermodal Tașımacılık șirketimizde kadınların yeteneklerini geliștirmelerini ve iș dünyasında daha güçlü bir konuma gelmelerini sağlamak için benimsediğimiz yaklașımlardan sadece birkaçıdır. Amacımız, kadınların iș yerinde eșit fırsatlara sahip olmalarını ve potansiyellerini tam olarak gerçekleștirebilmelerini sağlamaktır.

Ülke nüfusunun %49,9’unu kadınlar oluștururken, hem beyaz hem de mavi yaka statülerinde iș gücüne katılma oranı günümüzde hala çok düșük. 2021 yılı TÜİK verilerine göre 15 yaș ve üstü kadınların iș gücüne katılma oranı %32,8 iken yönetici pozisyonundaki kadınların oranı ise %20,7. Lojistik gibi zorlu görünen bir sektörde bu oran nasıl, sizce kadınların katma değeri yüksek iș alanlarında sayısı neden az, bu konuda șirket ve yöneticilere düșen sorumluluklar nelerdir?

Kadınların iș gücüne katılma oranının düșük olması ve yönetici pozisyonlarındaki sayısının az olması birçok sektörde ve ülkede yaygın bir sorundur. Ancak lojistik gibi erkek egemen bir sektörde kadın çalıșan sayısının az olmasının sebeplerinden biri de toplumsal ve kültürel normlardır. Bu normlar cinsiyet ayrımcılığını ve kadınlara yöneltilen engelleri karșımıza çıkarıyor. Bu konuda șirketlerimize ve biz yöneticilere düșen sorumluluklar kapsayıcılığı ön planda tutmaktır. Örnek vermem gerekirse; sadece ofis içerisindeki iș yașantısında kadına yer vermenin yanında, saha içerisinde de kadınlara destek vermeliyiz. Değerli kadın tır șoförlerimizin ve limanda görev alan kadın operasyon elemanlarımızın sayısını artırarak fırsat eșitliğini sağlamalıyız.