Bitmiş araç lojistiği pazarında Türkiye’nin hacminin ithalatta yaklaşık 950 bin, ihracatta ise ortalama 1 milyon araç olduğunu ifade eden Erkport Yönetim Kurulu Başkanı Tolga Emrah Gezgin, bu taşıma çeşidinde sundukları terzi modeli hizmetle sektörde fark yarattıklarını ifade ederken, bitmiş araç lojistiğinde Erkport’un 2023 yılını ithalat ve ihracatta toplamda yaklaşık yüzde 10’luk bir pazar payı ile kapattığını belirtti. 2023 yılı itibariyle araç lojistiği pazarının öncü firmaları arasında yerini alan Erkport’un hayata geçirdiği çalışmaları Haziran sayımızda bir araya geldiğimiz Gezgin’den dinledik.
Erkport hakkında bize bilgi verebilir misiniz?
Eski unvanı Busserk Liman İşletmeciliği olan şirketimiz Erkport, 2013 yılında İzmir’de kuruldu. Faaliyetlerimizi, bitmiş araç lojistiği operasyonları, Ro-Ro hizmetleri, liman operasyonları ve yönetimi, lojistik operasyonlar ve depo yönetimi olmak üzere 5 temel alanda yoğunlaştırmış durumdayız. 2023 yılında kurduğumuz ve hızla büyüyen bitmiş araç taşıma operasyonlarımız ve Haydarpaşa Limanı’nda başlatmış olduğumuz PDI (Pre-Delivery Inspection) hizmetimiz ile Türkiye merkezli bir firma olarak bu kadar kısa sürede başarılı sonuçlar almaktan mutluyuz. Yalnızca Haydarpaşa Limanı’nda değil, aynı zamanda İzmir ve İskenderun’da bulunan limanlardan da genel kargo taşımacılık hizmetlerimize devam ediyoruz. Denizyolu taşımacılığında uzmanlaşmanın yanı sıra; dökme sıvı, taşmalı ve proje yükleri için de yenilikçi ve esnek uygulamalarımızla tahmil ve tahliye (stevedoring) hizmetleri veriyor, 500’ün üzerindeki çalışan sayımız, 500 bin ton depolama, 90 bin aylık araç taşıma kapasitesi, 25 milyon ton yük elleçleme kapasitemiz, sektöre öncülük eden tecrübemiz ve uzman operasyonel gücümüzle kurulduğumuz günden beri başarılara imza atmayı sürdürüyoruz.
2023 yılını genel olarak değerlendirdiğinizde Erkport olarak nasıl bir hacme ulaştınız, geçtiğimiz yıl hayata geçirdiğiniz çalışmaları kısaca özetler misiniz?
Erkport olarak tüm çalışmalarımız ve yatırımlarımızda müşteri memnuniyeti önceliğimiz. 2023 yılında Haydarpaşa Limanı’nı oto terminal alanı haline getirdik ve antrepo yatırımlarımızı da hızlandırdık. 2023 yılını genel olarak değerlendirdiğimizde ise, yılı hedeflerimizle örtüşecek şekilde oldukça başarılı bir büyüme ile kapattığımızı söyleyebilirim.
Bununla birlikte 2023 yılında öne çıkan faaliyetlerimiz arasında yer alan araç taşıma projemizden de bahsetmek istiyorum. Geçtiğimiz yıl, binek ve ticari araç markalarının uluslararası ticari süreçlerini desteklemek üzere bu hizmet özelinde filomuza dahil ettiğimiz gemilerimizle Araç Taşıma Projemizi başlattık ve bu da pazardaki ihtiyacı fark edip hızlı bir şekilde çözüm üretme imkanı bulduğumuz bir proje oldu. Böylelikle oldukça kapsamlı bir taşımacılık ağı oluşturmuş olduk. Projemizde 18 adet gemiye sahibiz ve aylık 90 bin araç kapasitemizle İstanbul Haydarpaşa Limanı ana dağıtım noktamız olmak üzere; Slovenya, İtalya, Fransa, İspanya, Portekiz, Belçika, Cezayir, Fas, Tunus, Meksika, Amerika, Kanada, Çin, Kore, Birleşik Arap Emirlikleri ve Suudi Arabistan olmak üzere 16 ülkeye kesintisiz araç taşıma hizmeti sağlıyoruz. Türkiye bağlantılı rotaların dışında da operasyonlarımız var.
Müşterilerimize Türkiye bağlantılı rotaların dışında; İspanya-Cezayir, Belçika-İngiltere, Fas-İtalya, Fransa-Suudi Arabistan, Çin-Cezayir, Kore – Mısır gibi farklı ülke kombinasyonlarında ve rotalarda da hizmet sunuyoruz.
2024 yılını yarıladığımız bugünlerde Erkport yılın ilk yarısında nasıl bir performans sergiledi, yılın kalanına ilişkin hedef ve yatırımlarınızdan bahseder misiniz?
2024 yılına hedef ve beklentilerimiz doğrultusunda güzel başladık. Öncelikli konumuz, Haydarpaşa Limanı’ndan yürütülen binek araç ve yüksek hacimli araç taşıma işi ve PDI kapasitesinin artırılması. Bu konudaki çalışmalarımız son derece yoğun olmakla birlikte özenli bir şekilde devam ediyor.
Yılın geri kalanına ilişkin hedeflerimiz arasında ise, filomuza dahil ettiğimiz tarama gemimiz ile marine inşası, derinleştirme ve tarama gibi projelerde yer almak, denizyolu taşımacılığında H&H, proje ve kargo yük taşımacılığına öncelik vermek, araç lojistiğine yaptığımız gemi yatırımlarımızı artırmak ve bunlarla ilgili yeni görüşmelerimizi olumlu şekilde sürdürmek yer alıyor.
Son olarak da, halihazırda İskenderun’da işletmekte olduğumuz 10.000 m2’lik antrepomuza ek olarak 2024 yılı içerisinde işletmeye alacağımız yeni 18.000 m2’lik antrepomuz, ilave ekipmanlarımız ve alanında uzman, tecrübeli ekibimizle hizmetlerimizi artırarak yatırımlarımızı sürdüreceğiz.
Bitmiş araç lojistiği pazarında Türkiye’nin hacmi nedir, nasıl bir ekonomiyi elinde tutuyor? Erkport bu pazarda nasıl bir paya sahip? Aylık ve yıllık ortalama taşıma kapasiteniz nedir, ihracat ve ithalatta nasıl bir taşıma ağına sahipsiniz?
Bitmiş araç lojistiği pazarında Türkiye’nin hacmi ithalatta yaklaşık 950 bin araç, ihracatta 1 milyon civarında. Erkport ise 2023 yılını ithalat ve ihracatta toplamda yaklaşık %10’luk bir pazar payı ile kapattı.
Bitmiş araç lojistiği operasyonları, Erkport olarak faaliyetlerimizi yoğunlaştırdığımız 5 temel alandan biri. Liman içi operasyonlar, nakliye ve depolama alanında deneyim kazanmanın yanı sıra, 2023 yılı itibariyle araç lojistiği pazarının öncü firmaları arasında yerimizi aldık. Yüksek taşıma kapasitemiz ve artan gemi sayımız ile Avrupa, Kuzey Amerika, Kuzey Afrika, Orta Doğu ve Uzak Doğu bölgesinde 8 düzenli hatta anlık 16 bin yüzer kapasitemizle araç taşımacılığı alanında etkili bir rolümüz var. Türkiye için ayırmış olduğumuz 25 binlik araç kapasitesi ile toplamda aylık bazda ortalama 90 bin araç taşıma kapasitesine sahibiz. Yıllık ortalamaya baktığımızda ise yaklaşık olarak 1 milyon aracın pazara girişini sağlayabilecek bir potansiyelimiz mevcut.
Bitmiş araç lojistiği hizmetinizde Erkport’un farklılaştığı noktalar nedir, bu taşıma türünde sizi öne çıkaran unsurlardan söz eder misiniz?
Bizi diğer firmalardan ayıran en önemli unsur müşterilerimizin operasyonlarını anlayarak ve doğru analizler çıkararak özel gereksinimlerine göre uyarlanmış çözümler sunmamız. Biz buna terzi modeli diyoruz, nasıl kişiye özel bir kıyafet dikildiğinde üzerine kusursuz oturuyorsa, biz de yaptığımız işi bu şekilde tanımlıyoruz ve en güçlü tarafımızın da bu olduğunu düşünüyoruz. Özellikle araç lojistiği operasyonlarımızda müşterimize özel rota optimizasyonları yaparak iyileştirilmiş rota seçenekleri sunuyor ve onların doğrudan ihtiyacını karşılamaya yönelik çalışıyoruz.
Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?
Erkport olarak ekonomiye artı değer yaratma amacıyla hayata geçirdiğimiz yatırımlarımızın yanında; toplumsal sorumluluklarımızın bilincinde, çevremize ve topluma olumlu bir etki sunma amacı taşıyoruz. Eğitim, çevresel sürdürülebilirlik, toplum gelişimi ve iyileştirme konuları bu sorumluluğun bir parçası olarak önceliklerimiz. Ülkemizin kalkınması için eğitime erişimde fırsat eşitliğine katkıda bulunmayı görev edindiğimizi söyleyebilirim.
Geleceğin liderlerine olan desteğimiz ise; İnci Vakfı ve Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Mezunları (DEFMED) Derneği’yle beraber denizcilik sektöründe eğitim projelerinin hayata geçirilmesi, okullara kaynak ve öğrencilere mentorluk sağlanması konusunda devam ediyor. Genç sporcularımıza sonsuz bir güven duyduğumuz için Bornova Altındağ Spor Takımı ve İskenderun Spor Takımı’na destek olmaya devam edeceğiz.
Tüm bu çalışmalara ek olarak, çevresel sürdürülebilirlik ilkelerine bağlı olarak iş süreçlerini gözden geçiriyor ve enerji verimliliğini temel alarak atık yönetiminde sorumlu bir yaklaşım benimsiyoruz. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakabilmek için şirketlerimizde Çevre Yönetim Sistemi (ISO 14001) ilkelerine bağlı olarak operasyonlarımızı sürdürüyoruz. Geri dönüşüm çalışmalarımıza ilaveten, araç filomuzun %85’ini elektrikli araçlar ile güncelleyerek karbon ayak izimizi azaltma yolunda önemli adımlar atıyoruz. Son olarak çalışmalarımızı sürdürülebilirlik raporumuzla tescillemek için gerekli adımlarımızı attığımızı da eklemek istiyorum.