Gümrüklü Antrepo İşletmecileri Derneği (GAİD) Yönetim Kurulu Başkanı Cavit Değirmenci’yi ağırladığımız Mayıs sayımızın GAİD Özel Bölümü’nde Değirmenci, derneğin kuruluşundan bu yana hayata geçirdikleri faaliyetleri okurlarımızla paylaşırken, Gümrüklü Antrepo İşletmecilerinin sorunlarına da değinerek çözüm önerilerini sıraladı.
Gümrüklü Antrepo İşletmeciler Derneği (GAİD) ile sektörün gelişimi adına nasıl bir misyon üstlendiniz, kuruluşunuzdan bu yana geçen süreçten ve hayata geçirdiğiniz çalışmalardan kısaca bahseder misiniz?
GAİD’in kuruluş amacı doğrultusunda,Gümrük Antrepo İşletmecilerini tek çatı altında bir araya getirmek amacıyla Gümrüklü Antrepo İşletmecileri Derneği (GAİD) 27.07.2020 tarihinde kurularak faaliyetlerine başlamıştır. GAİD yönetim kurulu olarak amacımız; kamunun yaptığı sektörel faaliyetlerde kurumlarla birlikte hareket ederek şeffaf, güvenilir ve sürdürülebilir çalışmalar yapmaktır. Faaliyetimize başladığımız günden itibaren Ticaret Bakanlığı ile sürekli irtibat halinde olarak sektörün sorunları, olması gereken yapısal reformlar, şeffaf, ölçülebilir ve sürdürülebilir standartların oluşması adına çalışmalara başlanmıştır. Kuruluş zamanında sektörün operasyonel ve finansman anlamında kanayan yarası teminat modelinin değiştirilmesi sağlanmıştır. Bu süreçte kamu ve sivil toplum kuruluşları ortak çalışmasına örnek teşkil edecek bir yol haritasıyla Götürü Teminat modeline geçiş sağlanmıştır. Kuruluşumuzdan önce Bakanlık tarafından toplam gümrüklü alanı 5.000 metrekarenin altında kalanlar için süre verilmiş ve bu süre içerisinde 5.000 metrekareye tamamlanamayan işletmelerin kapatılacağı kararı alınmıştı. Kuruluş sürecimizden sonra önceliklerimiz arasında ikinci sırada bu sorun bulunmaktaydı. Bu sorunu da Bakanlık bürokratlarıyla günlerce yapılan istişareler sonucunda, belirtilen tarihe kadar açılanlar adres ve unvan değiştirmediği sürece mevcut alanı ile faaliyetinin devam edebileceği şeklinde finalize edilmiştir. Burada Bakanlık yetkililerine de, süreç içerinde yapıcı çözüm odaklı yaklaşımlarından dolayı sektörümüz adına teşekkür ediyorum.
Sektörün ivedilikle çözüme kavuşturulması gereken sorunları nelerdir, GAİD olarak bu sorunların çözüme kavuşturulması adına son dönemde hayata geçirdiğiniz çalışmalar neler oldu?
Gümrüklü Antrepo İşletmecileri olarak bir ilke imza attık. Sektör paydaşlarını, işletmeciler ve kamu tarafını yoğun bir katılımla Kızılcahamam’da “Antrepoların Dünü, Bugünü, Yarını” adlı çalıştayda bir araya getirdik. Bu buluşma sektörümüz için çok kıymetlidir. Zira tarihinde ilk defa bir araya gelerek, yıllardır kendini ifade edememiş sektörümüzün kendisini ifade etme adına fırsat yaratmıştır. Kamu tarafında Bakan Yardımcımız Sezai Uçarmak ve üst düzey bürokratlar ile birlikte geniş katılımıyla çalıştayımızı taçlandırmıştır. Çalıştayda aşağıda belirtilen konular üzerinde durulmuş olup çözüm noktasında karşılıklı çalışmalar başlatılmıştır. Tabii bu bir süreç olup, final noktasına gelmesi zaman alacaktır.
ÇALIŞTAYIN GÜNDEM MADDELERİ
1. Antrepolara geçici depolama statüsü verilmesi
• Antrepo beyannamelerinin araç tahliyesinden sonra 2 iş günü içerisinde verilmesi
2. Gümrüklerden antrepolara veri transferi yapılması
3. Antrepoların Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü (YYS) kapsamına alınması
4. Verilecek teminat mektuplarına seçenek olarak “Kefalet Sigorta poliçelerinin de eklenmesi”
5. Antrepoya tahliye edilen orijinal kapların içeriğinden eksik-sorumlu tutulmasının kaldırılması
6. Araç Takip Sistemi (ATS) uygulamasının gözden geçirilmesi
• Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirlerine (YGM) ATS cihazı sökme yetkisi verilmesi
7. Cezalar
• Antrepolarda fazla çıkan ürünler için ceza kesilmesi ve ürünün tasfiye edilmesinin gözden geçirilmesi
• Antrepolara konan dökme ürünlerde mısır, küspe gibi ürünlerin uzun süre kalmasından dolayı kuruması sonucunda ağılığının eksik çıkmasından dolayı antrepolara ceza kesilmesi durumunun gözden geçirilmesi
• Uygulanan cezalardaki orantısızlıkların gözden geçirilmesi
Nitelikli personel ihtiyacı her sektörde olduğu gibi gümrüklü antrepolar için de son yıllarda söz konusu olan bir durum, sektör temsilcilerinin nitelikli personel ihtiyacının karşılanabilmesi adına geliştirdiğiniz çalışmalar nelerdir?
Nitelikli personel hususu ülkemizin kanayan bir yarasıdır. Bu hususta özellikle teknik liselerin sayısının azalması maalesef ara eleman ihtiyacını zirveye çıkarmıştır. Devlet büyüklerimizin bu hususta aksiyonlar alacağını ümit ediyoruz. Bu açığı kapatmada özellikle mevcut çalışanlarımızı bilinçlendirmek adına dernek olarak temel konularda eğitimler düzenleyip katılımcılara sertifikalar veriyoruz. Bunun yanında beyaz yaka antrepo sorumlusu pozisyonunda görev yapan personelin Bakanlığımız tarafından belgelendirilmesi hususunda girişimlerimiz bulunmaktadır. Ulaştırma Bakanlığı tarafındaki ÜDY3-ODY4 belgesi uygulamasında olduğu gibi.
Antrepolarda Götürü Teminat modeline geçilmesiyle sektör hangi konularda rahat bir nefes almış oldu, günümüzde döviz kurunda çok sık hareketlilik yaşanmasa da yüksek seviyede seyreden kur rejimi sektörünüzü nasıl etkiliyor?
İçinde bulunduğumuz ekonomik iklime baktığımız zaman eski modelde sürdürülebilir bir hayat olmayacağı aşikardır. Zira değişen kurlar, antrepolara giriş yapan ürün cinsi ve bedellerindeki değişkenlikler operasyonel süreçleri planlamada maliyet ve kaotik bir ortam yaratıyordu. Modelin değişmesiyle birlikte entübe bir yaşam süren işletmecilerimiz ve ekonomimiz için soluk olmuştur.
Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?
Dernek olarak daha güçlü ve etkin olmamız için bütün paydaşlar taşın altına elini koymalıdır. Maalesef birçok işletmemizde, nasıl olsa mevcut üyelerle dernek dönüyor ve onların yaptığı çalışmaların sonucundan biz de faydalanıyoruz düşüncesi bulunmaktadır. Biz ne kadar büyük bir aile olursak çalışmalarımızda güç ve netice alırız. Bütün sektör paydaşlarımıza, “birlikten güç doğar” mottosuyla katılım sağlamaları için tekrar çağrı yapmak istiyorum.