KAPP Mutfak Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Gürkaynak ile gerçekleştirdiğimiz söyleşide endüstriyel mutfak ürünleri sektörünün turizmde hedeflenen 60 milyon turistin ziyaretiyle nasıl bir ivme yakalayacağını ve global pazarda farklı hangi coğrafyalara ihracat gerçekleştireceklerini konuştuk.
2023 yılı içerisinde 60 milyon turist hedefleyen turizm sektörünün endüstriyel mutfak sektörüne etkileri nasıl olacak?
2023 yılında iç pazara yönelik beklentileriniz nelerdir? Bu sene Türkiye’yi ziyaret edecek 60 milyon turistin başta Avrupa olmak üzere yurt dışındaki enerji maliyetlerinden dolayı kış aylarına da yayıldığı bilgisini alıyoruz. Bu nedenle sezonluk alım diye gördüğümüz turizm sektörü alımlarının 2023’te yılın geneline yayılacağını ve süreklilik arz edeceğini görüyoruz. Bu nedenle endüstriyel mutfak sektörüne de olumlu etkisi olacağını, eksiklerin tamamlanacağını ve yeni projelerin hayata geçirileceğini söyleyebilirim.
Endüstriyel mutfak sektörünün globaldeki en büyük pazarı olan Avrupa’daki resesyon beklentisini göz önünde bulundurduğunuzda sektör yeni hangi coğrafyalara açılmalı?
Kendi markanız dahilinde ihracat pazarınızda hangi bölgelere yoğunlaşacaksınız? Sektörün Orta Doğu veya Amerika’ya yönelmesinde fayda görüyorum. Özellikle Amerika hem pazarın büyük olması hem de alım gücünün bu coğrafyada düşmemesi nedeniyle Türkiye için iyi bir pazar. Avrupa’daki ihracatlarımızda 2022 yılının sonlarına doğru düşüş olduğunu gördük. Bu nedenle hedeflediğimiz yıllık ihracat oranlarını yakalayabilmek adına başka bölgelere gerçekleştirdiğimiz ihracatımızla yılın son aylarına doğru bu rakamı tamamladık. 2023’te de Avrupa’ya olan ihracat oranlarımızın kısmen düşeceğini düşünüyorum. Biz yurt dışında yeni coğrafyalara açılma konusunda rotamızı Amerika’ya çevirdik. Gerekli hazırlıklarımızı yaptık ve bu yıl ile birlikte Amerika pazarına yoğunlaşacağız.
Sektörün gelişimi ve dünyadan daha çok pay alması adına atılması gereken adımlar konusunda önerilerinizi paylaşır mısınız?
Tabii ki markalaşma. Hem ülke hem de firmalar olarak teknolojiye ne kadar yatırım yaparsak yapalım, marka algımızı yükseltmezsek bir yere kadar ilerleyip o noktada kalıyoruz ne yazık ki. Marka algımızı ülke olarak ve de firmalar nezdinde daha yukarılara taşımak için gerekli yatırımlar yapılmalı.
Bu konuda teşvik ve destekler nedir?
Devlet teşvik ve destekleri mevcut ancak önemli olan bunları bilinçli kullanmak ve doğru bir sonuca ulaştıracak bir yol haritası çizmek. Bu işin profesyonelleri ile çalışıp, desteği de doğru kullanmaya odaklanmamız lazım. Sadece maddi kaynakların elde olması yetmiyor, ülkeye ve coğrafyaya göre doğru yol haritası çizmek de çok önemli.
Ürün gamınızda ne gibi yenilikler var? Yeni ürünlerinizin öne çıkan özellikleri nelerdir?
2023 yılında chef in dish’lerde ürün gamımızı tamamladık, bu kategoride yeni modellemelere gittik. Bu yılın bizim için ilk en önemli ürünü olan, Avrupa’da üretilen ve Türkiye’de ilk kez üretilecek olan 600’lük thermobox’ları elektrikli olarak ürettik. Onları da önümüzdeki 1 ay içinde pazara süreceğiz. Bununla birlikte ihracat anlamında önemli bir pazar payı bekliyoruz.