Areda Piar tarafından gerçekleştirilen “Kuşakların Banka Tercihleri” isimli araştırmada sektörün liderleri belirlenirken, banka tercihlerinde kuşakların etkisinde kaldığı faktörler de ortaya konuluyor. Araştırma sonuçlarına bakıldığında Z ve X kuşaklarının ilk tercihi Ziraat Bankası olurken, Y kuşağı ve Baby Boomer’lar tercihini Türkiye İş Bankası’ından yana kullanıyor.
Akla ilk gelen bankalar
Katılımcılara “Bankacılık hizmetleri veren markaları düşündüğünüzde, aklınıza gelen ilk banka hangisi?” sorusu yönlendirildiğinde; Z kuşağının aklına ilk gelen banka %47,7 ile Ziraat Bankası oluyor. Y kuşağı %22,8 ile tercihlerinde ilk sıraya Türkiye İş Bankası’nı koyarken, X kuşağının ilk sırasında % 22,5 ile Ziraat Bankası yer alıyor. Baby Boomer’lar ise %56,5 gibi yüksek bir oranda akıllarına ilk gelen bankanın Türkiye İş Bankası olduğunu belirtiyor. Z kuşağı %53,6, X kuşağı ise %34,7 ile en sık Ziraat Bankası’nı kullandığını ifade ederken Y kuşağı %52,9, Baby Boomer’lar ise %66,2 ile Türkiye İş Bankası’nı tercih ediyor. Güven önce geliyor
Katılımcılara “Bir bankayla çalışacağınız zaman hangi kriterler sizin için önemli?” diye sorulduğunda banka tercihlerini etkileyen unsurlar şöyle sıralanıyor: Z kuşağının % 77,7’si “güvenilir bir kurum olması”, %67,5’i “bilinen bir marka olması” derken; Y kuşağının %52,2’si “güvenilir bir kurum olması”, %46,4’ü de “işlem ücreti almaması” diyor. X kuşağının %56,5’i “güvenilir bir kurum olması”, %46’sı “işlem ücreti almaması” tercihlerini etkilerken; Baby Boomer’ların %62,7’si “güvenilir bir kurum olması”, %33,9’u da “birçok noktada ATM hizmeti sunması” cevabını veriyor. Z’ler taksit, Baby Boomer’lar ise nakit taşımamak için kart kullanıyor Z kuşağının %46,4’ü, Y kuşağının %37,7’si taksit imkânı sağladığı, X kuşağının %25,3’ü prestij sağladığı ve Baby Boomer’ların %32,5’i de para taşıma gereksinimini ortadan kaldırdığı için kredi kartı kullandığını ifade ediyor. Kredi kartlarının taksit imkanı sunması hem daha çok harcama yapmayı mümkün kılıyor hem de ödeme sürecini kolaylaştırabiliyor.
Mobil bankacılık hem kolay hem de hızlı olmalı Mobil bankacılıkta en önemli özellikler sorulduğunda Z kuşağının %65,1’i işlem maliyet avantajı sunması, % 53,6’sı kullanım kolaylığı diyor. Y kuşağının %64,4’ü erişilebilir/pratik olması, %45,4’ü güvenilir olması derken; X kuşağının %64,5’i kullanım kolaylığı, %63,5’i güvenilir olması cevabı veriyor. Baby Boomer’ların da %66’sı güvenilir olması, %51,1’i kullanım kolaylığı yanıtını veriyor. Tüm kuşaklar mobil bankacılığı ilk olarak hesap hareketlerini takip etmek, ikinci olarak ise para transferi için kullanıyor.