Faaliyetlerine başladığı 2019 yılından bu yana lojistik faaliyetlerinin omurgasında demiryolu taşımacılığının yer aldığını belirten Pasifik Eurasia Genel Müdürü Erol Erkan ile bir araya geldiğimiz Eylül sayımızda hayata geçirdikleri yeni yatırımları konuştuk.
Tedarik zincirinin en önemli halkası olan lojistik sektöründe faaliyet gösteren Pasifik Eurasia’nın sektöre giriş serüvenini sizlerden dinleyebilir miyiz, sektöre ne gibi yenilikler getirmek amacıyla Pasifik Eurasia’nın temelleri atıldı?
Pasifik Eurasia, Asya ve Avrupa arasındaki transit taşımalar ile uluslararası ticareti zenginleştirmek, lojistik alternatiflerini ve zincirlerini geliştirmek, küçük, orta ve büyük işletmelere lojistik konusunda seçenek sunmak, istihdama ve ülkemizin ihracatına katkı sağlamak amacıyla 2019 yılında lojistik faaliyetlerine başladı. Ülkemize özellikle Orta Asya tarafında yeni pazarlar oluşturmak üzere yola çıktığımızda hedef pazarlarımız olan Asya ülkelerinde demiryolunun önemini biliyorduk. Bu nedenle lojistik altyapımızı pazara uygun olarak demiryolu ağırlıklı olarak kurduk. Şu an Orta Asya ülkelerinin tamamına demiryolu üzerinden uygun lojistik maliyetler ile hizmet veriyoruz. Geliştirdiğimiz kapıdan kapıya teslim modelimiz ile taşımalarda hem maliyet avantajı hem de uygun transit süreler sağlayarak ülkemiz ihracat/ithalatçılarına ekstra katkı sağlayacak yeni pazarlara erişim sağlıyoruz.
Hangi taşıma modlarında müşterilerinize hizmet sunuyorsunuz, bunların arasında Pasifik Eurasia imzası taşıyan en yaygın taşıma modunuz hangisi?
Lojistik faaliyetlerimizin omurgasında demiryolu yer almaktadır. Demiryolu taşımacılığına entegre olarak karayolu ve denizyolu taşımacılığı yapıyoruz. Sahibi olduğumuz gemi ile intermodal ve multimodal taşımalarımızı destekler nitelikte demiryolu-denizyolu kombine taşımacılığı yapmaktayız. Buna ek olarak 2023 yılında havayolu kargo taşımacılığına da başladık.
Türkiye’yi lojistik merkezi haline getirme misyonuyla hareket eden Pasifik Eurasia’nın yurt içi yurt dışındaki lojistik ağı nereleri kapsıyor?
Demiryolu ile Avrupa, Asya, Orta Asya ve Rusya olarak dört bölgede hizmet veren Pasifik Eurasia, Türkiye’den Çin’e kadar güzergâh üzerindeki Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan, Tacikistan’a, tüm Avrupa ülkelerine ve mevcut savaş durumu nedeni ile Ukrayna sınır bölgesi hariç Rusya’ya taşıma hizmeti sunuyor. Denizyolu ve havayolunda ise uluslararası taşıma normlarına uygun kargoları tüm dünya ülkelerine taşıma yapabiliyor.
2023 yılının son çeyreğine yaklaşırken bu yıl içinde şirketiniz nasıl bir gelişme gösterdi, gerçekleştirdiğiniz yatırımlar ne doğrultuda hayata geçti? Kısa-orta ve uzun vadede Pasifik Eurasia’nın sektöre dair yeni hedeflerinden bahseder misiniz?
En temel hedefimiz, Asya Avrupa arasındaki Doğu-Batı ve daha sonrasında Kuzey-Güney yönlü taşımacılıkta Türkiye’yi lojistik merkezi haline getirmektir. Tüm hatlarımızda ülkemizle birlikte taşıma hacmini, ithalatihracat dengesini de gözeterek katlayacağız. Demiryolunun ülkemiz ihracatındaki payını daha da artırmak istiyoruz. Bu sayede ülkemiz malları yeni pazarlara açılacak, küresel pazarlarda daha rekabetçi olabilecek ve ülkemize döviz girdisini artıracaktır. İthalat tarafında ise ithalat maliyetlerini azaltarak ülkemizdeki ürün satış fiyatlarının düşmesine, enflasyonla mücadeleye ve ülkemiz üreticilerinin daha ucuz daha kaliteli hammaddeye erişimine de katkı sağlayacağız. Şirketimiz 2023 yılı haziran ayında çok başarılı bir halka arz gerçekleştirdi. Borsa İstanbul Yıldız Pazar da işlem görmeye başladı. Halka arz sayesinde daha da güçlenen finansal yapısı ile hedeflerine ulaşmak üzere bir dizi yatırım planını devreye soktu. Bu amaçla kendi yönetimimizdeki lokomotif ve vagonlarımız ile demiryolu yük taşımacılığı yapmak üzere DB2 Demiryolu Tren İşletmeciliği yetki belgemizi aldık. Deniz taşımacılığı ile entegre hatlarımızın satışını artırmayı planlıyoruz. Bu amaçla çok yakında Karadeniz limanlarında çalışmaya başlayacak 1 adet kuru yük gemisi satın aldık. Mersin’den demiryolu bağlantısı ile Samsun’a ve Samsun üzerinden denizyolu ile Orta Asya ülkelerine ulaşan yeni hatlar açacağız. Lojistik faaliyetlerini bir bütün olarak ele alıyoruz. Sektörde zincirin tüm halkalarına hâkim olmak gerekir. Biz bunu uluslararası taşımalara terminal hizmetleri vererek sağlıyoruz. Taşımalarımızı destekleyici terminal yatırımlarımıza da hız verdik, 2023 yılı üçüncü çeyreğinde mevcut terminalleri büyütme ve yeni terminal yatırımlarımızın çalışmalarını başlattık. Türkiye içinde kurduğumuz terminal hizmetlerimizi yurtdışındaki hedef pazarlarımızda da kurmayı planlıyoruz. Bu da pazar hakimiyetimizi artıracak.
Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?
Pasifik Eurasia lojistik faaliyetlerine başladığı ilk günden bu yana ülkemizde demiryolu yük taşımacılığının arttırılmasına yönelik öncü faaliyetlere ara vermeksizin devam etmektedir.
2023 yılında hem yurtiçinde hem de Avrupa’dan ülkemize taşınan otomobilleri demiryolu ile taşımaya başladık, bu taşımalarımız hem yurt içi hem yurt dışında büyük yankı uyandırdı. Bu şekilde lojistiği her yönü ile, günün gereklerine göre yapılandırma ve yönetme kabiliyetimiz sayesinde müşterilerimize giderek artan bir kalite anlayışı ile sunmaya devam ediyoruz.