2007 yılından bu yana elleçlenen konteyner hacmi yılda ortalama yüzde 14,4 büyüyen Mersin Uluslararası Limanı (MIP), hayata geçirdiği yatırımlarla Mersin’e güç vermeye devam ediyor. MIP Genel Müdürü Ajay Kumar Singh, Türkiye’de bir ilk olan çevre dostu ve 250 milyon TL bütçeli MIP 5 Römorkörüyle hizmet kalitelerinde yaşanacak artışa değindi.
Mersin Uluslararası Limanı (MIP), 2007 yılında terminal işletmecisi PSA International ve Türk altyapı holdingi Akfen’in ortak girişimi olarak kuruldu ve 2017 yılında IFM Investors üçüncü hissedarı olarak şirketin bünyesine katıldı. Kuruluşundan bu yana elleçlenen konteyner hacmi yılda ortalama yüzde 14,4 büyüdü. Sadece 2023 yılında MIP’nin, yaklaşık 2 milyon TEU konteyner elleçlediğini ifade eden MIP Genel Müdürü Ajay Kumar Singh, “Bu sürekli büyüme, tesislerinin ve ekipmanlarının iyileştirilmesi ve genişletilmesi için 1,25 milyar doların üzerinde (işletme hakkı için ödenen 755 milyon dolar dahil) bir yatırım yapıldı.” dedi.
5 bin dolaylı yeni istihdam sağlanacak
“MIP, 455 milyon dolar tutarındaki East Med Hub 2 (EMH2) genişletme projesiyle elleçleme kapasitesini artırarak konteyner iş kollarını geleceğe hazırlamaya devam edecek.” diyen Singh, “Kasım 2023’te MIP, 2025’in ilk çeyreğinde tamamlandığında rıhtımı 380 m uzatarak toplam 880 m uzunluğa ve 17,5 m su çekimine ulaşacak olan EMH2’nin ikinci aşamasının inşaatına başladı. Bu sayede 400 m’nin üzerindeki iki Ultra Büyük Konteyner Gemisi (ULCV) aynı anda yanaşabilecek ve limanın kapasitesi, 2,6 milyon TEU’dan 3,6 milyon TEU’ya yükselecek.” açıklamasında bulundu.
Proje, 8 yeni otomatik raya monteli portal vinç (aRMG) ve dört ilave rıhtım vinci alımını da içeriyor. EMH II projesi ayrıca 500 doğrudan ve 5 bin dolaylı istihdam fırsatı yaratacak.
Çevre dostu römorköre 250 milyon TL yatırım
MIP tüm operasyon ve faaliyetlerini gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakmak adına sürdürülebilir kalkınma için optimize etmeyi taahhüt ediyor. Karbon ayak izini azaltma konusundaki kararlılığını sürdüren MIP, elektrikle çalışan ekipmanlara ve yenilenebilir enerji kaynaklarına sürekli yatırım yaparak karbon emisyonlarını 2030 yılına kadar yarıya indirmeyi ve 2043 yılına kadar karbon nötr hale gelmeyi planlıyor.
Yatırım planlarını da aynı anlayışla hayata geçirdiklerini sözlerine ekleyen Singh, yakın zamanda Türkiye’de bir ilk olan çevre dostu ve 250 milyon TL bütçeli MIP-5 Römorkörünün hizmete sunulduğunu belirtti.
Son teknoloji ürünü yeni nesil römorkör, her biri 1.600 devir ve 2.200 kw güç üretebilen, 75 tonluk çekiş gücüne ve iki adet yüksek verimli 3516E dizel motora sahip MIP-5, bu özelliğiyle Türk limanlarında bulunan ve 45 ile 60 ton arasında çekiş gücü olan mevcut römorkörlerden önemli ölçüde daha güçlü olmasıyla fark yaratıyor. Bu sayede 400 m’ye kadar olan en büyük konteyner gemilerinin elleçlenmesi de dahil olmak üzere tüm liman operasyonlarını seri bir şekilde gerçekleştirebiliyor.
24,4 m uzunluğunda, 12 m genişliğinde ve 5,5 m su çekimi özelliğinde olan MIP-5, liman sahasında ya da denizde yaşanacak olası bir yangın durumuna müdahale edilebilecek FIFI-1 yangın söndürme sistemi ve en üst düzey güverte/makine ekipmanıyla donatıldı. Normal dizel motorlu römorkörlere kıyasla Azot Oksit (NOx) emisyonlarını yüzde 75’e kadar azaltan Seçici Katalitik Oksit Reaktörüne (SCR) sahip MIP-5, azot oksit emisyonlarını azaltmaya yönelik Uluslararası Denizcilik Örgütü Çevre Koruma Emisyonu (IMO Tier III) standartlarına tam uyum sağlayan Türkiye’nin ilk römorkörü özelliğini taşıyor.
“Römorkaj hizmetleri limanımızdaki gemilerin güvenliğini, manevra kabiliyetini ve operasyonel verimliliğini sağlamak açısından kritik öneme sahiptir.” diyen Singh, konuşmasını şu şekilde sürdürdü: “Bu yeni yakıt tasarruflu, çevre dostu römorkör, sera gazı emisyonlarımızı önemli ölçüde azaltırken müşterilerimize yüksek kalitede hizmet sunmaya devam etme kararlılığımızı gösteriyor.”