Yiyecek ve içecekler insanların temel fizyolojik ihtiyaçlarını karşılamanın ötesinde günümüzde prestij, statü, sosyal ilişkiler kurma ve turistik deneyimlerin önemli bir parçası haline geldi. Turistlerin destinasyon tercihlerinde temel motivasyon nedenleri arasında yer alan gastronomi, destinasyon pazarlaması ve turist çekim faktörü olarak önemli bir görev üstleniyor.
Dünyada turistlerin yüzde 88.2’si destinasyon seçerken yemeğin çok önemli olduğunu belirtiyor. Gastronomi turizmiyle ilgili faaliyetlerin başında da yemek etkinlikleri geliyor. Dünyada bu alanda faaliyette bulunan kuruluşların yüzde 80’e yakını yemek etkinliklerine yönelik ürün ürettiklerini söylüyor. Gastronomi turizmi turistlerin en çok harcama yaptığı alanların başında geliyor.
Gastronomi turistlerine yönelik yapılan araştırmaya göre, gastronomi turistleri ortalama 945 doların 259 dolarını yeme içmeye harcarken, diğer turistler ise 837 doların 171 dolarını harcıyor. Bu araştırmaya bakıldığında turizm gelirini artırmada gastronomi ve yeme içme sektörünün büyük bir rol oynadığı görülüyor.
Türkiye’de turizm gelirleri içinde en büyük pay da yeme içmenin. Konaklamanın da önüne geçerek ilk sıraya oturan yeme içme harcamalarının toplam gelirler içinde payı yüzde 20 ila 25 oranında değişiyor.
Gastronomi turizmi deneyimini tüm yönleriyle destinasyon deneyimiyle bütünleştirmenin en iyi yolu, yerel ürünlerin, yiyeceklerin ya da bölgeye özgü içeceklerin destinasyondaki oteller ya da restoranların menülerinde yer almasından ziyade bu kapsamda etkinlikler düzenleyip, destinasyona gelen turistlere bölgeye ait yöresel yemekleri ve içecekleri tatma imkanı sağlamaktan geçiyor.
Türkiye’de gastronomi turizmi
Gastronomi turizminde Türkiye birçok ülkeden daha zengin değerlere sahip olmasına rağmen halen istenilen düzeyde gelişme gösteremedi. Bunun en önemli nedenlerinden biri, ülkenin tanıtım ve pazarlama çalışmalarında deniz, kum, güneş üçlüsüne ağırlık verilirken gastronominin arka planda kalması. Gastronomi turizmi kapsamında yapılan etkinlikler, turistlere eşsiz deneyimler kazandırıp dünya insanları arasındaki kültür alışverişine katkıda bulunurken, şehirlerin kalkınmasında ve marka şehir olmalarına da önemli katkılar sağlıyor.
Gastronomi turizminin geliştirilmesi adına yatırım ve geliştirmeler devam ediyor. Bu alanda büyük bir katkı da otellerden geliyor. Dünya mutfağı ve yerel lezzetleri bir araya getirerek özel reçetelerle hazırlanan menülerin yer aldığı otel çatısı altında yer alan restoranlar, otel misafirlerinin yanı sıra konaklayanların dışında da misafirlerini ağırlayarak gastronomi yolculuğuna çıkarıyor.