21 Mayıs 2025
Beşyol Mahallesi 1.İnönü Caddesi 18/8 Küçükçekmece İstanbul
Mobilite

Asfalt endüstrisinin gündemi asfalt 4.0 ve yeşil dönüşüm

Asfalt sektöründeki üretim ve uygulamaların, sektör kapasitesinin, iş gücünün, projelerin, inovasyonların, geleceğin trendlerinin, karşılaşılan zorluklar ve fırsatların sektördeki yatırımları ve girişimleri yönlendirdiğini ifade eden Türkiye Asfalt Müteahhitleri Derneği (ASMÜD) Genel Sekreteri Zeliha Temren, karayolu projelerini üstlenen, endüstriye malzeme ve ekipman tedarik eden yol ve asfalt sektörünün durumunun, başta Karayolları Genel Müdürlüğü olmak üzere yerel yönetimlerin yol projelerine ve bu projelere ayrılan ödeneklerle ilişkili olduğunu ifade etti.

Asfalt sektörünün temel göstergesi olan bitümlü sıcak karışım asfalt üretiminin son beş yıldır yaklaşık yıllık 30 milyon ton seviyesinde sabit kaldığını belirten Türkiye Asfalt Müteahhitleri Derneği (ASMÜD) Genel Sekreteri Zeliha Temren, 2013- 2017 yılları arasında 45 milyon tona kadar yükselen asfalt üretimi ile Avrupa ülkeleri arasında birinci sırada yer alan ülkemizin, pandemi sonrası halen bu performansa erişemediğini belirtti.

Toplam yıllık asfalt ihtiyacı kısa vadede 30 milyon ton seviyelerinde devam edecek

Temren, “Türkiye’de asfalt üretim tesisi sayısı 675 olup, %81’i asfalt yol yapım ve bakım işlerinde hizmet veren 400’ün üzerinde firmaya aittir. Ülkemizde azalan asfalt talebiyle, kapasite kullanımı %25 seviyelerine kadar düşen sektör, üstlendiği mevcut projeler üzerinde çalışırken, yeni karayolu projelerine ve sürekli büyüyen şehirlerimizde geliştirilen yeni yol ağları ile bakım ve onarım çalışmalarına odaklanmıştır.” diyerek Karayolları Genel Müdürlüğünün 2024-2026 yatırım programında yer alan hedeflerine göre belirlenen yıllık bitümlü sıcak karışım miktarı ile şehir içi yollar ve köy yollarında kullanılan ortalama değerler dikkate alındığında, toplam yıllık asfalt ihtiyacının kısa vadede 30 milyon ton seviyelerinde devam edeceğinin öngörüldüğünü açıkladı. Yurt içinde gittikçe azalan asfalt talebi karşısında genellikle kurumsallaşmış asfalt firmalarının yurt dışında çalışmaya başladıklarını ifade eden Temren, konuşmasını şu şekilde sürdürdü: “Dünyadaki eğilimlere paralel olarak gelişen sektörümüz, asfalt yolların verimliliğini, üretkenliğini, kalitesini, güvenilirliğini ve sürdürülebilirliğini artırmak üzere, geleneksel teknikler yerine “Asfalt 4.0″ dijital araçlarıyla bir dizi akıllı ve otonom sistemi kullanmaya başladı. Bu teknolojilerle, asfalt sektörü, çevresel etkileri azaltırken, iş sağlığı ve güvenliği koşullarını iyileştirerek kalitenin ve üretim verimliliğinin artırılması yönünde büyük bir ilerleme kaydetmektedir. Tüm dünyada global iklim değişikliğine neden olan k arbon emisyonlarını azaltarak karbon nötr hedefine ulaşmak üzere geliştirilen politikalarla, asfalt endüstrisi üretim ve uygulamalarında enerji tasarrufu sağlayan, karbon emisyonlarını ve doğal kaynak tüketimini azaltan tekniklerden geri kazanılmış asfalt ve ılık karışım asfalt teknikleriyle döngüsel ekonomiye katkı sağlayarak net sıfır karbon hedefi doğrultusunda ilerlemektedir. Bu kapsamda, ülkemizde de bilinen bu teknolojilerin yaygın kullanımı sağlamak üzere, endüstrinin tüm taraflarının iş birliğiyle tespit edilen bir y ol haritası ile sektörü teşvik eden, destekleyen bir eylem planının etkin bir şekilde uygulanmasına ihtiyaç duyulmaktadır.”