26 Şubat 2024
Beşyol Mahallesi 1.İnönü Caddesi 18/8 Küçükçekmece İstanbul
Son Dakika Turizm

EGE, 2023’TE TURİZMDE GÜÇLENİYOR

Pandemi etkilerinin neredeyse kaybolmasıyla birlikte tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de turizm sektörü canlılık kazandı. 2023 yılında Türkiye’de turizm sektöründe büyük oranda büyüme öngörülürken, özellikle iç turizmin yoğun olduğu Ege Bölgesi’nde de yabancı turist ziyaretlerinde büyük oranda artış hedefleniyor. Yeni sezona dair erken rezervasyonlar konusunda sektörün önde gelen sivil toplum kuruluşlarının yöneticileri sinyallerin oldukça kuvvetli olduğunu dile getiriyor.

Pandeminin etkisinin azalması ile birlikte dünya genelinde turizm sektöründeki canlılık oldukça hız kazandı. Birçok ülke Covid-19’dan sonra turizm sektöründe büyüme gösterirken Türkiye, pandeminin etkilerini bu sektörde en hızlı silen ülkelerin başında geliyor. Özellikle iç turizm oranlarının yüksek olduğu Ege Bölgesi’nde, destinasyon ile beraber yabancı turist sayında da büyük artışlar görülüyor. Ege Bölgesi’ndeki yabancı turist artışı ile beraber İzmir, Aydın, Dalaman gibi Ege’nin incisi tatil beldelerinde 2023 yılı erken rezervasyonları, birçok otelde de doluluk oranlarını ciddi şekilde artırmış durumda.

Bu konu bağlamında Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Sururi Çorabatır, 2023 turizm sezonu ve rezervasyonları hakkında değerlendirmede bulundu. Yaptığı açıklamalarda Çorabatır; “Kasım ayından beri başlayan ön satışlarda, gerek Avrupa ülkelerinden gerek İngiltere’den gerekse yeni gelişen pazarlardan rezervasyonların çok iyiye gittiğinin haberlerini alıyoruz. Türkiye, bu konuda artık dünyada rakipsiz bir turizm ülkesi. Önümüzdeki yıllarda deniz, kum ve güneşin dışında kongre, gastronomi, tarih, sağlık, golf ve spor gibi farklı turizm çeşitleri de bize çok büyük avantaj getirecek.” ifadelerini kullandı.

2023’te turist sayımızın 60 milyona çıkmasını bekliyoruz

Yurt dışı erken rezervasyonlarında, geçen yılın aynı dönemine göre %23 oranında artış görülüyor. Yurt dışı erken rezervasyonları hakkında değerlendirmede bulunan Ege Turistik İşletmeciler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı ve TÜROFED Başkan Yardımcısı Mehmet İşler, erken rezervasyonun tatilcilere istedikleri oteli daha ekonomik fiyatlarla kış sezonundan satın alma avantajı sağladığını belirtti. Sezona göre %40-50 civarında bir indirimin mümkün olabildiğini aktaran İşler, otelcilerin de düşük sezonda nakit akış sağlaması nedeniyle erken rezervasyon sürecinden kazanç elde ettiğini vurguladı. İşler, 50 milyon civarında turist ve yaklaşık 46 milyar dolar turizm getirisi ile 2022’nin tüm zamanların en iyi yılı olduğunu dile getirerek, yurt dışı erken rezervasyonlardaki talep artışı nedeniyle 2023 yılının çok daha güzel olacağını değerlendirdiklerini söyledi. 2023’te ana hedef pazarların başında Almanya ve Rusya’nın ardından İngiltere ve Hollanda’nın geldiğini belirterek İran, Orta Avrupa ve Polonya’dan oldukça iyi girişlerin olduğunu ve aynı zamanda da Fransa pazarından hareketlilik beklediklerini belirtti. İşler; “2023’te turizm sektörü parlak geçecek. Rezervasyonlarda yaşanan artışlar ile 60 milyon turist sayısına yaklaşırız.” dedi.

İzmir’den kruvaziyer atağı

Turizmin önemli bir parçası olan kruvaziyer gemileri 2023 için büyük rağbet görmekte. İzmir’e bu yıl içerisinde gelecek olan kruvaziyer gemileri için şimdiden rezervasyonlar yapılmaya başlandı. İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, TCDD İzmir Alsancak Limanı’na 18 sefer yapılacak olup, 2023 yılının ilk rezervasyonlarının memnuniyet verici olduğunu ve bu sayının artarak devam edeceğini açıkladı. Türk limanlarının 2023 yılı adına daha iddialı olduğunu dile getiren Öztürk, Ege Port Kuşadası Limanı’nın 1 milyon yolcu hedeflediğini, İzmir Limanı’nın ise geçen yılın çok üzerinde yolcu sayısına ulaşmasını öngördüklerini söyledi.

2023 Çeşme için dış pazar yılı olacak

Çeşme, bulunduğu konum dolayısıyla turistler açısından büyük ölçüde tercih edilen tatil bölgeleri arasında yerini almakta. Çeşme Turistik Otelciler Birliği (ÇEŞTOB) Başkanı Yakup Demir, Hollanda’daki Utrecht Turizm Fuarı’nda Çeşme standının yoğun ilgi gördüğünü belirterek; “2023 yılı Çeşme için dış pazar yılı olacak. Erken rezervasyonlarda iç pazardan istediğimiz hedefe ulaşamadık. 2023 yılında, dış pazara ulaşabilmek için Berlin, Köln ve Almanya’nın diğer şehirlerinde ve diğer Avrupa ülkelerinde Çeşme’yi tanıtmak için yoğun bir çalışma yapacağız. 2023 yılının iyi geçeceği umudunu taşıyoruz.” açıklamalarında bulundu.

İç pazarda risk yüksek fiyatlar

Artan enerji, işçi maliyetleri ve yüksek enflasyonla beraber otel maliyetlerinin çok arttığını belirten turizm sektör temsilcileri yeni sezonda otel fiyatlarının ne kadar artacağıyla ilgili değerlendirmelerde bulundu. Turizm sektörü temsilcilerinin yaptığı açıklamalarda fiyatların iç turizm için oldukça yüksek olduğu belirtiliyor. Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği (TTYD) Başkanı Oya Narin, 2023’te maliyetlerin oda fiyatlarına ister istemez yansıtılacağını söyleyerek; “TL bazında yerli turist %60-70 oranında zamlı tatil yapacak. Üst segmentlerde biraz daha fazla artışlar görülebilir.” dedi. Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (POYD) Başkanı Ülkay Atmaca ise sektördeki maliyetlerin Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı enflasyon oranından daha fazla arttığına dikkat çekti. İç turizmde rezervasyonların Kasım ayında başladığını belirten Jolly Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, seyahat acentelerinin fiyatlarının %60 ila 90 arasında değişen oranlarda zam gördüğünü ve sezonda talebin artışıyla birlikte fiyatlarda yükselmeler olabileceğini dile getirdi. Otel fiyatları yüzde 50 artacak Dalaman, Ortaca, Köyceğiz Turistik Otelciler ve Turizm İşletmecileri Birliği Başkanı (DOKTOB) Yücel Okutur sezonla ilgili yaptığı açıklamada; “Gıda, personel ve enerjide %100 ile %300 arasında maliyetler arttı. Buna bağlı olarak da mecburen 2023’te otel fiyatları %50 civarında artacaktır. Turizm ürünü, orta ve alt gelir grubundan müşterileri çekmek üzere tasarlanıyor. Bunun sonucunda, güzel tesisler yok pahasına pazarlanıyor. Öte yandan, yüksek harcama potansiyeline sahip turistler başta İtalya, Fransa, İngiltere, ABD ve İspanya olmak üzere, kendi markalarını daha iyi pazarlayan ülkeleri tercih ediyorlar. Kaliteli tesislere yıllarca gitmekten hoşlanan bu grup için, Türkiye zihinlerde bir kere gidilecek bir ülke olarak algılanıyor.” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir